Yliopistonmäki keväällä

ADHD-opiskelijan matalan kynnyksen vinkit opiskeluun

Lukioikäisenä minulle diagnosoitiin aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö ADHD. Opintoni eivät olleet ehkä ikinä sujuneet täysin toivotulla tavalla, joten pelkäsin luonnollisesti jatko-opintojeni puolesta. Alanvalinta ja yliopisto-opintojen aloittaminen tuntui hankalalta, mutta olosuhteisiin nähden koen pärjänneeni ihan hyvin.

Monet käyvät hiljaisia taisteluja omien opiskeluvaikeuksiensa kanssa ja voivat kokea yliopiston todella raskaaksi ja vaivaalloiseksi. Toisille taas opiskelu voi tuntua suhteellisen helpolta. Olenkin koonnut tähän blogipostaukseen hyväksi todettuja matalan kynnyksen neuvoja, joilla olen itse pystynyt taklaamaan opiskelun haasteitani!

1. Riittävä unensaanti, ravinto ja liikunta

En pysty painottamaan riittävän unensaannin merkitystä. Huomaan heti totaalisen muutoksen omassa jaksamisessa ja opiskelukyvyssä, jos olen nukkunut vähänkin liian vähän. Unen aikana se todellinen oppiminen vasta tapahtuukin, joten siitä ei todellakaan kannata karsia.

Pidän huolta riittävästä syömisestä päivien aikana, jotta verensokeri ei heittele liikaa vaan pysyisi suhteellisen tasaisena. Näin vireystilanikin pysyy tasaisena!

Liikunta auttaa minua jaksamaan ja nollaamaan ajatuksia pois opiskelujutuista. Se on myös auttanut minua nukkumaan paremmin ja antanut päiviin lisäenergiaa. Suosittelenkin kaikkia liikkumaan juuri sellaisin tavoin, joista itse nauttii.

Mikäli en pidä näistä elämän peruspilareista kiinni, niin huomaan ADHD-oireiluni korostuvan. Siksi koen asian hyvin tärkeäksi.

2. Isojen kokonaisuuksien pilkkominen pienempiin

Löydän itseni lähes jatkuvasti kaikki tai ei mitään -ajatusmaailman takaa. Opiskeluissa tämä tarkoittaa omalla kohdallani sitä, että haluan saada kaiken tehtyä yhdeltä istumalta valmiiksi. Siksi koulutehtävien tekeminen lykkääntyykin helposti, koska esimerkiksi esseen kirjoittaminen kokonaan yhdellä kerralla ei ole loppujen lopuksi kovin houkuttelevaa.

Tämän vuoksi koenkin pilkkomisen erityisen tärkeänä. Ajatus pelkän otsikon tai johdannon kirjoittamisesta tuntuu paljon houkuttelevammalta kuin kokonaisen esseen! On siis henkisesti huomattavasti helpompi tarttua pienempiin tehtäviin. Pilkkomiseen voi hyödyntää esimerkiksi Pomodoro-tekniikkaa, eli opiskelee vaikka 20 minuuttia ja pitää 5 minuutin tauon. En itse erityisemmin nauti Pomodorosta, mutta saatan laittaa ajastimen 5 minuutiksi, jolloin opiskelen täysillä. Se auttaa minua paljon aloittamisen vaikeuden kanssa!

3. Kavereiden kanssa yhdessä opiskelu

Käymme silloin tällöin kavereiden kanssa kampuksella tekemässä yhdessä tehtäviä, joiden deadlinet uhkaavasti lähestyvät. Kavereiden kanssa opiskelu on mielestäni mukavaa puuhaa, jolloin kylläkin opiskelu meinaa jäädä ihan toissijaiseksi jutuksi. Olen kokenut hyväksi sen, että voi keskustella vaikeista tehtävistä opiskelukavereiden kanssa. Keskustellessa oppii paljon! Koen kampuksella kavereiden kanssa opiskelun huomattavasti helpommaksi kuin esimerkiksi yksin kirjastoon lähtemisen tai kotona kököttämisen.

4. Sormilla näpertämisestä ja tasapainotyynystä tukea itsesäätelyyn

Pyörin paljon tuolissa ja olen usein levoton, varsinkin sisäisesti. En kykene olemaan pitkiä aikoja paikoillaan, joten olen ehdottomasti hyötynyt tasapainotyynystä. Sen päällä on mukava istua ja väännellä esim. lukiessa. Jumppapallo on myös aivan loistava vaihtoehto!

Lukiessa tai luentoja kuunnellessa oloa helpottaa lisäksi erilaiset fidget- ja stressilelut, joita näpertää samanaikaisesti. Etäluentojen aikana olen kuitenkin erityisesti tykännyt ommella haalarimerkkejä. Monet myös virkkaavat tai neulovat luentojen aikana, joten sitäkin kannattaa kokeilla mikäli käsitöistä nauttii.

5. Tunnista omat rajat

Sorrun välillä vertaamaan itseäni muihin, mutta muistan aina nopeasti, että en ole kone. Olen hyväksynyt sen, että minulla on haasteita, jotka vaikuttavat suoraan toimintakykyyni ja näkyvät voimakkaasti opiskelussa. Se on täysin ok ja ymmärrettävää! Minulle riittää se, että luentojen lomassa opiskelen ehkä maksimissaan pari tuntia päivässä ja usein en ollenkaan. Koen oman jaksamisen tärkeäksi ja tämä on toiminut hyvin. Käyn opintojani omaan tahtiin, omin ehdoin. En pyri täydellisyyteen enkä ota paineita suoritetuista opintopistemääristä.

6. Uskalla pyytää apua

Yksin voi yrittää pärjätä opiskelun haasteiden kanssa, mutta raja tulee aina jossain vaiheessa vastaan. Yliopistolla on mm. esteettömyyssuunnittelija ja opintopsykologeja opiskelun tueksi. Opintopsykologeilta voi saada apua mm. opiskelun ajanhallintaan, oppimistaitoihin ja motivaatioon liittyen.

Ylioppilaskirjoituksissa minulla oli erityisjärjestelyjä diagnoosini takia ja Turun yliopiston esteettömyyssuunnittelijan kautta olen saanut suosituksen samanlaisista erityisjärjestelyistä myös yliopistossa. Erityisjärjestelyihin vaaditaan kuitenkin lääkärintodistus, josta ilmenee vamman, sairauden tai oppimisvaikeuden aiheuttama haitta riittävässä laajuudessa. Erityisjärjestelyistä on ollut minulle erittäin suuri apu opiskelujen sujumisen kannalta.

Mikäli tilanne yltyy ja tuntuu, että mikään ei auta, niin kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöön eli YTHS:ään. Olen saanut sieltä todella hyvää ja ensiluokkaista hoitoa ja sitä kautta myöskin hakeutunut kuntoutuspsykoterapiaan.

Vaikeuksien kautta voittoon – myös opinnoissa

Oikein stressaavina hetkinä voi tuntua siltä, että seinät kaatuvat päälle eikä mistään tule mitään. Monia kertoja onkin tullut itkettyä suihkun lattialla, mutta kaikesta kyllä selviää ja ikävien hetkien jälkeen tulevat onnistumisen kokemukset ovat korvaamattomia! On erittäin tärkeää olla itselleen armollinen ja tehdä opiskelujen ohella juuri niitä asioita, joista nauttii. Joten juuri sinä lukija, jolla on opiskelujen kanssa vaikeaa: Muista, että et ole yksin ja apua on aina saatavilla.

Kirjoittaja on 2021-2022 opiskelijalähettiläs, tutustu Hannaan.