Kuva Turun yliopiston kampukselta kesällä

Arvostellaan kirjastoja: Kaupunginkirjasto, Feeniks, Arcanum ja Edu

Opiskelen mielelläni kirjastossa ja olen käyttäjänä sellainen, että viihdyn joka periodissa hieman eri paikassa, riippuen siitä, missä opintojani suoritan. Musitakaa, että kirjastot ovat auki kesälläkin, tosin aukioloajat ovat lyhennettyjä. Seuraavaksi arvostelen kolmea yliopiston kirjastoa sekä Turun pääkirjaston, arvostelut eivät tule paremmuusjärjestyksessä. Plussana kaikille yliopiston kirjastoille tulee värikoodatut opiskelualueet, jotka rajoittavat vaaditun hiljaisuuden määrää, monitoimilaitteet, joiden käyttö on opiskelijalle käytännössä maksutonta sekä varattavissa olevat ryhmätyötilat. Monitoimilaitteen käyttöön tein talvella ohjausvideon, sillä se voi olla alkuun hieman epäselvä.

Kuva kirjaston hiljaisuusalueista: vihreä, keltainen, oranssi ja punainen, joissa sallitaan eri määrä melua ja elektronisia laitteita.
Yliopiston kirjastoissa on neljä hilaisuusaluetta, joita kuvataan värein ja symbolein.

Turun kaupunginkirjasto

Aloitetaan kaupunginkirjastolla, joka sijaitsee Turun keskustassa. Suosin kirjastoa ensimmäisenä opiskeluvuotenani, kun en uskaltanut vielä mennä kampuksen kirjastoihin opiskelemaan. Kaupunginkirjastolla on paljon hyviä opiskelutiloja, mutta ne ruuhkautuvat iltapäivisin laajan käyttäjäkunnan vuoksi. Latauspaikkoja ja pöytätilaa löytyy paljon, mutta niin löytyy vieruskavereitakin. Tämän vuoksi pääkirjastolla opiskelu on nykyään jäänyt osaltani vähäiseksi. Kirjastolla on maksullinen tulostusmahdollisuus, mistä pidän, mutta yliopiston opiskelijana en juurikaan hyödy siitä. Kirjastolla ruokailu on kielletty, mutta lähellä parven opiskelutiloja on välipalapöytä, lehtienlukusalista taas pääsee Café Siriukseen. Plussana kaupunginkirjastolle on opiskelijaravintola Kulma, joka löytyy toiselta puolelta tietä. Pois lähtiessä voi lainata romaanin tai sarjakuvan iltalukemiseksi.

Kuva kaupunginkirjaston lehtienlukusalissa, jossa opiskelee paljon ihmisiä.
Kaupunginkirjaston lehtienlukusali.

Feeniks kirjasto

Sitten siirrytään yliopiston kirjastoihin ja ensimmäisenä esittelyssä on “pääkirjasto” Feeniks. Kirjasto sijaitsee yliopistonmäen huipulla, vastapäätä päärakennusta. Kirjastolla on laaja valikoima eri alojen aineistoja ja vapaakappalekokoelma. Feeniksillä pääsee selaamaan myös erikoiskokoelmia: mikrofilmit ja -kortit, digitoidut kulttuuriaineistot, verkkoarkisto sekä radio- ja televisioarkisto. Lisäksi kirjastolla on CD-ROM asema. Kaikki edellämainitut ovat maksuttomassa käytössä, mutta osaan on varausjärjestelmä.

Kirjaston ensimmäisessä kerroksessa on todella valoisa ja laaja lukusali, lisäksi opiskelupaikkoja on ripoteltu ympäri kirjastoa, eivätkä ne pääse loppumaan kesken. Kaikissa Feeniksin opiskelutiloissa on (tietääkseni) laatauspistokkeet ja runsaasti pöytätilaa. Nykyään suurelle osalle yliopiston pöydistä pääsee levittämään läppärin, muistiinpanot ja kurssikirjat. Feeniksillä pidän erityisesti suurista ikkunoista, jotka päästävät opiskelutiloihin luonnonvaloa.

Kuvassa kaksi nojatuolia työpöydän ääressä. Toisella puolell apöytää on ikkuna ja toisella matala kirjahylly, jonka päällä on kaksi elävää kasvia.
Feeniksiltä löytyy perinteisten työpöytien lisäksi myös nojatuoleja ja seisomatyöpisteitä.

Arcanumin kirjasto/oman laitoksen kirjasto

Arcanum on historian, kulttuurin ja taiteidentutkimuksen laitoksen rakennus. Saimme oman kirjastomme Arcanumille talvella ja olen kiintynyt siihen. Pidän kirjastosta, koska sen sijainti on lähellä muita opiskelupaikkojani ja koska löydän sieltä tarvitsemani aineistot – ja jos en löydä, en todennäköisesti löydä niitä muistakaan kirjastoista. Kaikki yliopiston kirjastot on suunniteltu tietyn laitoksen käyttöön ja niihin on sijoiteltu juuri sen laitoksen opiskelijoille tärkeitä aineistoja ja tiloja. Tämän vuoksi oman laitoksen kirjasto on useimmille opiskelijoille eniten käytössä oleva kirjasto. Arcanumin kirjastosta löytyy historiankirjojen lisäksi monia samoja kulttuuriaineistojen lukuasemia kuin Feeniksiltä. Arcanumin kirjasto on vasta remontoitu, joten se vastaa hyvin nykyopiskelijan tarpeita: liikuteltavia työtiloja, valoa, muutama sohva ja paljon sähköpistokkeita.

Kuvassa opiskelija selaa kirjaa Arcanumin kirjaston kirjahyllyn edessä.
Arcanumilta löydän omat kurssikirjani. Joskus jään vain selailemaan mielenkiintoisia kirjoja.

Educariumin kirjasto

Educariumin kirjasto tuli minulle tutuksi sinä aikana, kun Arcanum oli remontissa ja luentoja järjestettiin Educariumissa. Pääsen vielä nykyäänkin vierailemaan Educariumin luentosaleissa, mutta käyn kirjastossa vai harvoin. Kirjasto on toimiva yksikkö, mutta Arcanumilta ja Feeniksiltä löytää mukavammat opiskelutilat. Educariumin kirjastossa plussaa ovat kuitenkin opiskelijaravintola Macciavelli, joka sijaitsee myös Educariumissa, CampusSportin liikuntatilat, jotka sijaitsevat kirjaston vieressä ja 24h opiskelutila kirjaston yhteydessä. Parhaimmillan voin siis tulla luennolle Educariumiin, käydä kirjastossa, syödä, urheilla ja opiskella vielä rakennuksen sulkeutumisen jälkeen. Käy kateeksi opettajaopiskelijoita, jotka löytävät vielä omat aineistonsakin kirjastosta.

24h opiskelutila näkyy taustalla, etualalla näkyy pyöreä pöytä ja tuoleja.
Educariumin 24h opiskelutilaan pääsee kävelemällä campussportin ohi kirjastoon ja kääntymällä juuri ennen kirjaston ovia oikealle. Toisin sanoen vessoja vastapäätä. Tilan edessä on myös naulakot ja vuokrattavia lokeroita.

Turun yliopiston kirjastoilla ja kaupunginkirjastolla on omat nettisivut, joista löytää lisää tietoa. Yliopiston kirjaston aineistoja voit selata ja varata Volterista, ryhmätyötilat taas varataan Asiosta. Näihin pääset kirjautumaan ututunnuksellasi.

Miellyttävää loppukevään turistusta toivottaa utulähettiläs Aada! Tutustu Aadaan