henkilö takaapäin kuvattuna, paidassa lukee tuutori

Emerita tuutorin vinkit uusille opiskelijoille

Syksy on lähtenyt käyntiin mikä tarkoittaa sitä, että kampusalue on täynnä uusia opiskelijoita ja heidän tuutoreitaan. Tuutoreiden tehtävänä on auttaa uusia opiskelijoita integroitumaan yliopistoyhteisöön sekä olla tukena ja turvana uudessa elämäntilanteessa.

Olen itse ollut niin tuutorina kuin ainejärjestön hallituksessa uusien opiskelijoiden ja tuutorien toiminnasta vastuussa olevana henkilönä. Tämän lisäksi olen ollut uuden opiskelijan asemassa pariin otteeseen vaihtaessani pääainettani. Tämän vuoksi ajattelinkin jakaa joitakin vinkkejä uusille opiskelijoille, jotka olen kokenut itse hyviksi vinkeiksi.

Vinkit uusille opiskelijoille:

1. Tärkeimpänä vinkkinä pidän sitä, että ole oma itsesi. Yliopistossa tapaat monia uusia ihmisiä eri taustoista ja kun olet aito oma itsesi on sinun helpompi löytää omanhenkisiä ihmisiä. Uusien ihmisten tapaaminen saattaa olla voimia vievää ja etenkin syksyllä tulet tapaamaan niitä paljon. Mitä aidompi olet juuri itsenäsi, niin silloin se kuormittaa sinua kaikista vähiten.
  2. Muista, että opiskelu yliopistossa on matka. Voit oppia paljon niin opintojen kuin henkilökohtaisen kasvun näkökulmasta. Jos uskallat olla rohkea ja kokeilla uusia asioita, mennä ehkä vähän mukaavuusalueen ulkopuolelle, voit löytääkin itsestäsi uusia puolia.
  3. Kuuntele itseäsi. Jos et jaksa se on täysin okei. Sinulle varmasti tullaan hokemaan, että mene ja tee, mutta muista tehdä se omilla ehdoilla. Lepo ja etenkin oma hyvinvointi on tärkeämpää kuin jokaisessa tapahtumassa juokseminen. Etsi siis itsellesi sopiva tapa elää opiskelijaelämää.
  4. Hankkiessasi haalareita, ota mielummin hieman liian isot haalarit kuin sellaiset jotka ovat täysin itsellesi sopivat. Haalarimerkkien myötä haalarit jäykistyvät ja ns kutistuvat. On myös hyvä saada esimerkiksi talvella haalareiden alle mahtumaan lämmintä vaatetta. Hyvä taktiikka sovittaa haalareita on laittaa haalarit ylös asti päälle ja mennä kyykkyyn, haalarit eivät saa tällöin kiristää yhtään tai muuten ne ovat turhan pienet.
  5. Kannattaa ladata mobilepay ja kantaa mukana muutamaa euroa käteisenä. Opiskelijatapahtumissa Turussa esimerkiksi bileiden sisäänpääsy maksetaan käteiselle, sillä lipputuotot menevät opiskelijajärjestöille. Mobilepay on tullut myös opiskelijajärjestöillä maksuvälineeksi ja se on myös kätevä tapa jakaa kuluja ystävien kanssa.
  6. Toinen sovellus, joka kannattaa ladata on Tuudo. Kyseiseen sovellukseen pääset kirjautumaan omilla utu-tunnuksillasi. Sieltä löytyy paljon apua vähän kaikkeen lukujärjestyksestä kampus karttaan ja tietoa palveluista, joista on apua opintojen alkuun kuin myös myöhemminkin opintojen varrelle.
  7. Somessa kannattaa laittaa oma aine-järjestö seurantaan mutta sen lisäksi myös esimerkiksi oman tiedekunnan muita ainejärjestöjä. Näin pysyt kärryillä siitä, mitä omassa ainejärjestössäsi tapahtuu. Mikäli poikkitieteelliset tapahtumat kiinnostaa, kannattaa seurantaan laittaa esimerkiksi opiskelijatapahtumatturussa, sillä sinne tulee viikoittain koosteita siitä, mitä Turussa tapahtuu.

Kirjoittaja on vuoden 2022-2023 opiskelijalähettiläs, Tutustu Laura-Tuuliaan