Oikeustieteen maisteri Emma Karttunen, joka pitää kädessään Turun yliopiston todistuskansiota.

Haastattelussa: Turun yliopistosta valmistunut oikeustieteen maisteri Emma

Turun yliopistosta valmistuu joka vuosi yhteensä lähes 4 000 kandidaattia, maisteria, lisensiaattia ja tohtoria. Onnittelemme kaikkia syksyllä valmistuneita!

Yksi tänä syksynä valmistuneista on tuore oikeustieteen maisteri Emma, jolle Turun yliopistosta valmistuminen oli mullistava kokemus.

Miltä nyt tuntuu, kun opiskelu-urakka on takana?

”Kun sain tietää valmistuneeni, olin sanaton! Nyt valmistumisuutisesta on kulunut reilu kuukausi ja omaankin tajuntaan on jo ehtinyt iskostua, että todellakin olen valmistunut. Se tuntuu todella hyvältä! Opiskelin viimeiset kolme vuotta etänä, jolloin kaikki ihmiset, luennot ynnä muut olivat tietokoneen näytöllä, ja nyt myös valmistuminen oli aluksi pelkästään tietokoneen näytöllä. Vasta todistuksen saavuttua postitse, valmistuminen konkretisoitui.”

Mitä muistoja sinulle tulee päällimmäisenä mieleen opiskeluajalta?

”Opinnoista mieleeni ovat jääneet erityisesti ensimmäiset kolme opiskeluvuotta 2016-2019. Tällöin elin täyttä opiskelijaelämää. Lähdin vaihtoon Espanjan Alicanteen keväällä 2020, mutta jouduin vallitsevan pandemiatilanteen vuoksi palaamaan Suomeen jo ensimmäisen kuukauden jälkeen. Palattuani ero aiemman opiskelijaelämän ja pandemianaikaisen opiskelijaelämän välillä tuntui todella suurelta. Siksi muistelenkin erityisen hyvillä mielin ensimmäisiä opiskeluvuosiani, jotka olivat todella ihanaa aikaa. Myös näiltä vuosilta saadut uudet ystävät ovat pysyneet tähän päivään asti.”

Mitä odotuksia sinulla on tulevan työuran suhteen?

”Sain juuri uuden työpaikan pankin lakimiehenä. Isoja muutoksia on siis tulossa, koska olen muuttamassa työn perässä pois Turusta vuoden alussa. Odotan kuitenkin innolla, että pääsen käyttämään kaikkea sitä, mitä olen opintojeni aikana Turun yliopistossa oppinut. Jo nykyisessä työssäni olen huomannut, miten paljon tietoa itsellä onkaan ja on ollut ihanaa päästä näyttämään omaa osaamistani. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että oppiminen jatkuu edelleen työelämässä, sillä vasta työelämässä pääsee kunnolla soveltamaan oppimiaan asioita käytännön tilanteisiin.”

Mitä vinkkejä haluaisit sanoa Turun yliopiston nykyisille ja tuleville opiskelijoille?

”Suosittelen kaikkia menemään työharjoitteluun, vaikkei se olisikaan pakollista opinnoissa, koska oman alan työn tekeminen todella opettaa. Itse suoritin opintojeni aikana useita harjoitteluita oma-aloitteisesti ja olen siitä todella iloinen, sillä koen oppineeni todella paljon uutta harjoitteluiden aikana. Harjoitteluista voi lisäksi löytää itselle oikean polun. Esimerkiksi oikeustieteellinen tutkinto on todella laaja ja alalta löytyy paljon mielenkiintoisia asioita, joten harjoitteluissa kokeilemalla voi löytyä se oma juttu. Kannustan rohkeasti kokeilemaan kaikkea uutta!”

Kuva: Julius Rantanen