Turun yliopiston Rauman kampuksen opettajaopiskelijoiden keltaiset opiskelijahaalarit

Millaista on opettajaksi opiskelu Turun yliopiston Rauman kampuksella?

Ol niingon gotonas – sanoisi raumalainen. Rauma ja täällä sijaitseva Turun yliopiston kampus on ollut viimeisen kolmen opiskeluntäyteisen vuoden ajan turvallinen ja viihtyisä kotini. Täällä on ollut mahtavaa opiskella ja kasvaa opettajaksi. Ympärilleni on löytynyt samanhenkisiä ihmisiä ja heidän kanssaan on vietetty monet unohtumattomat opiskelun ja vapaa-ajan hetket. Kampuksella opiskellaan suomen- ja englanninkielisillä tutkintolinjoilla opettajiksi. Meillä  kaikilla on yhtenäiset keltaiset opiskelijahaalarit, joiden käyttäjä voi siis olla niin varhaiskasvatuksen opettaja-, käsityön aineenopettaja- tai luokanopettajaopiskelija. Kaikille ei tämä tiivis opettajaopiskelijoiden kampus ole tuttu, joten avaan mielelläni teille, millaista on opettajaksi opiskelu Turun yliopiston Rauman kampuksella!

Opettajaksi opiskelevan opinnot

Jokaisella tutkintolinjalla on yhteisiä opintoja ja näiden opintojaksojen luennoilla voi olla vaikka kaikki sen vuosikurssin opeopiskelijat yhdessä! Näistä kaikille yhteisistä opinnoista esimerkkeinä opettajankoulutuslaitoksen yleisopinnot sekä kasvatustieteen perusopinnot. Jokaisen opettajaopiskelijan tutkinnon rakenne on omanlaisensa. Sivuainevalinnoillaan opiskelijalla on mahdollisuus opiskella valitsemaansa aihetta syvemmin. Kampuksellamme opetus on monipuolista ja osallistavaa. Opettajaopiskelijat saavat monipuolisesti opintojaksojen aikana teoriataustaa ja tietoa sekä pääsevät opinnoissaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kyseisen aiheen opetusta käytännössä. Käytännön harjoitteet ja harjoitustyöt ovatkin omasta mielestäni olleet kaikista antoisimpia, mutta myös hauskimpia asioita kursseilla. Opinto-oppaasta löydät laajemman kuvauksen ja tarkempaa tietoa tutkinnoista sekä yksittäisistä opintojaksoista.

Ainejärjestötoiminta

Kaikkia opintopisteitä ei suinkaan tarvitse kerätä tutkintoonsa lukemalla kirjoja, tekemällä tenttejä tai suorittamalla opetusharjoitteluita. Mäellä (Seminaarinmäki) toimii useita aktiivisia ainejärjestöjä, joiden hallituksessa mukana toimimisesta voi saada opintopisteitä tutkintoon. Ainejärjestötoiminnasta kertyy kokemusta erilaisten ihmisten kanssa työskentelystä, joka on varmasti hyödyksi opettajalle työelämässä. Ainejärjestöt järjestävät paljon erilaisia tapahtumia, valvovat opiskelijoiden etua, viestivät opiskelijoille sekä myyvät esimerkiksi haalarimerkkejä opiskelijahaalareiden koristeeksi.

Ainejärjestöistä meiltä löytyy kaikille Rauman opettajaopiskelijoille yhteinen järjestö Opekas sekä lisäksi jokaisella linjalla (varhaiskasvatus, käsityö, luokanopettaja) on omat järjestönsä. Toimin itse kaksi kautta ainejärjestöni Lastopetin hallituksessa erilaisissa rooleissa ja kokemus ainejärjestötoiminnasta opetti ja antoi paljon. Ainejärjestöjen lisäksi meillä on monta aktiivista harrastejärjestöä, joiden mukana voi päästä toteuttamaan vapaa-ajan harrasteita, kuten urheilua, musikkia, teatteria ja yhtä lailla harrastejärjestöt ovat mukana järjestämässä koko kampuksen tapahtumia. En voi kuin suositella jokaista lähtemään opintojensa aikana järjestötoimintaan mukaan!

Opiskelijatapahtumat

Kampuksellamme on monipuolisesti erilaisia opiskelijatapahtumia pitkin lukuvuotta. Tapahtumia järjestetään niin aine- ja harrastejärjestöjen, toimikuntien kuin opiskelijaryhmien toimesta. Monipuolisista tapahtumista esimerkkejä ovat kahviloiden ja ravintoloiden kiertäminen herkkuapproilla, lukkoapprot jäähallilla, kulttuuriviikolla kulttuurikokemukset kampuksella ja kaupungilla sekä ryhmäliikuntatunnit, lajikokeilut, yhdessä ulkoilu ja pallopelit Normaalikoulun salissa sporttiapproilla. Omalla kohdallani olen päässyt ainejärjestötoiminnan kautta järjestämään esimerkiksi yhdet kaverisitsit ja joka syksyiset fuksiaiset. Ja onneksi olen päässyt kokemaan ja nauttimaan tapahtumista myös ilman järjestäjän tehtäviä, joskus on ihan mukavaa vain ostaa lippu tapahtumaan ja nauttia siellä viihtymisestä!

Kampus Seminaarinmäellä

Kampuksemme sijaitsee keskeisellä paikalla Raumaa ja samasta pihapiiristä löytyy opiskelijoita aina päiväkotilaisista yliopisto-opiskelijoihin. Meiltä löytyy Suomen ensimmäinen yliopistollinen harjoittelupäiväkoti Pikkunorssi, jossa voimme vierailla opintojaksoilla ja suorittaa opetusharjoitteluja. Itse varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijana pääsin kokemaan aivan uudenlaisen varhaiskasvatusympäristön ja toimintakulttuurin Pikkunorssissa opintojeni aikana, jollaista ei ole vielä missään muualla Suomessa. Pihapiirissä on myös Rauman Normaalikoulu eli Norssi, jossa pääsee tutustumaan peruskoulun opetukseen, juurikin esimerkiksi opetusharjoitteluissa.

Opettajankoulutuslaitoksen tilat tarjoavat hyvät puitteet opiskella esimerkiksi taito- ja taideaineita tai esimerkiksi digitaalista opettamista. Meiltä löytyy moderneja opetustiloja Tornista, vanhempia kauniita luentosaleja ja tiloja päärakennuksesta ja kirjastolta sekä Teknikalta monipuoliset tilat taito- ja taideaineiden sekä esimerkiksi ympäristöopin opiskeluun. Norssin kenttä ja Seminaarin puutarha tarjoavat tilaa järjestää niin opetusta, kuin vapaa-ajan tapahtumia ulkona. Keväisin värikkääksi puhkeava puutarha on suosikkipaikkojani Raumalla.

Kirjoittaja on vuoden 2021-2022 opiskelijalähettiläs, tutustu Helenaan!