Kavereiden kanssa Akateemisen Kyykän MM-kilpailuissa!

Mitä on kyykkä? – Akateemisen kyykän MM-kilpailut 2024

Herätys soi kello 4.00 aamulla ja suunta kohti Tamperetta alkoi yhteiskuljetuksella yliopistolta kello 5.30. Eihän siinä muu auttanut, kun herätyksen jälkeen kamat kasaan ja aamupala mukaan sekä suunta kohti yliopistoa. Tämä aamuinen herätys ei kuitenkaan tuntunut niin pahalta, kun tiesi, mitä kaikkea kivaa päivälle oli luvassa! Akateemisen kyykän MM-kilpailut olivat starttaamassa Hervannassa, ja lähdimmekin muiden teknillisten ja matemaattisluonnontieteellisten opiskelijoiden kanssa kolmen bussin voimin kohti määränpäätä.

Mitä on kyykkä?

Kyykkä on korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa hyvin tunnettu laji, jota pääsee vuosittain pelaamaan useamman kerran. Kyykkää harjoitetaan Suomessa muidenkin kuin opiskelijoiden keskuudessa, mutta laji tulee viimeistään tutuksi opiskelijaelämään astuessa. Kyykässä pyritään karttuja, eli kyykkämailoja, heittämällä poistamaan pienet puiset palikat, eli kyykät, rajatusta neliöstä. Mitä vähemmän heittoja kyykkien poistamiseen tarvitsee, sen parempi suoritus on. Kyykässä vastakkain pelaa kaksi joukkuetta, joissa molemmissa on yleensä neljä kilpailijaa.

MM-kyykkä 2024

MM-kyykkä on jo usean vuoden ajan järjestetty Tampereella, ja sinne matkaa opiskelijoita ympäri Suomea. Hervannan kampus on tällöin täynnä kyykkäkenttiä, ja kilpailuun osallistuneet joukkueet pääsevät ottamaan mittaa toisistaan alkulohkoissa. Kyykän MM-kisoissa parasta on kuitenkin se, että tapahtumaan voi osallistua myös ilman joukkuetta ja mennä vain seuraamaan kisoja. Lähdimme yhdessä kaverien kanssa tänä vuonna vain katsomaan kisoja ja nauttimaan tunnelmasta.

Saavuimme aikaisin Tampereelle, joten ruokakauppareissu läheiseen kauppakeskukseen tuli tarpeeseen. Pelit alkoivat kello yhdeksän ja opiskelijoiden määrä kasvoi Hervannassa tästä kellonajasta eteenpäin. Aamusta saakka pakkanen oli aika rapeat -20 astetta, joten oikeanlainen pukeutuminen oli kyykkäpäivänä todella tärkeää. Itselläni oli päällä neljä pitkähihaistapaitaa, kolmet housut, parit sukat sekä tietenkin haalarit ja toppatakki. Ensi vuodelle vielä muistutuksena: Kannattaa ottaa mukaan lämpöpusseja 😀 Aurinko onneksi paistoi koko päivän, mikä kruunasi kyllä päivän sään!

Opiskelijoita heti aamusta kyykkäkentillä.
Kyykkäpelit alkamassa Hervannassa!

Ohjelmaa oli yöhön saakka, ja lipun ostaneet pääsivät lopuksi vielä artistien tähdittämille jatkoille. Itse kyykän lisäksi, tapahtumassa oli oma-alue, jonne pääsy oli kaikille vapaa. Alueella nähtiin pro-tason kyykkää, pystyi ostamaan muun muassa haalarimerkkejä ja ruokaa. Useat opiskelijajärjestöt sekä yritykset pitivät myös telttoja, joissa pääsi osallistumaan hauskoihin aktiviteetteihin sekä keskustelemaan alan osaajien kanssa. Mukavaa oli tutustua uusiin ihmisiin ja nähdä erilaisten opiskelijakulttuurien yhdistyvän. Matka takaisin Turkuun alkoi kahdeksalta, ja myöhempi bussi lähti vielä kahden aikaan aamuyöllä.

Tämä oli minun ensimmäinen vuosi Akateemisen kyykän MM-kilpailuissa, ja ensi vuonna olisi hauskaa päästä myös heittämään kyykkää!

Kirjoittaja on vuoden 2023–2024 opiskelijalähettiläs. Tutustu Ainoon