Opiskelija tietokoneella

Miten normaali opintoviikko rakentuu – Tältä näyttää viikko kemian opinnoissa

Korkeakouluelämässä juuri mikään viikko ei ole samanlainen, ainakaan täysin. Matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja ainakin kemian opinnoissa viikkoja voi rytmittää luentojen lisäksi esimerkiksi laboratoriotyöt ja demonstraatiot. Vaikka “normaalia” opintoviikkoa on vaikea määrittää, niin suurin piirtein samat piirteet löytyvät opiskelijan kuin opiskelijan lukkarista.

 

kemian opiskelijan esimerkki lukujärjestys
Esimerkki kemian opiskelijan yhdestä opintoviikosta

 

Lukujärjestyksestä löytyy joka viikolle luentoja,  yksi tai kaksi luentoa päivässä, riippuen tietysti alasta ja opiskelutahdista.  Olen lisännyt lukujärjestykseen kohdat, jotka eivät lukkarikoneesta löydy. Itsenäisesti varattavat harjoitustyöt ja aktivaattori kurssin sisältö täyttävät hyvin tässä jaksossa luentojen jälkeisen ajan vaikkei ne yleensä näykkään lukkarissa.

Vaikka lukkari näyttäisikin tyhjää, niin se ei suinkaan tarkoita, että se kaikki välttämättä olisi vapaa-aikaa. Yliopisto-opiskelu on hyvin paljon itseopiskelua eli vastuu on oikeastaan kokonaan itsellä. “Vapaa-aika” omalla kohdallani tarkoittaa muistiinpanojen kirjoittelua, oppimispäiväkirjan täyttämistä, tehtävien tekemistä ja kurssin työstämistä eteenpäin.

Miten opintoviikkoni sitten eteni?

Harjoitustyökurssin labratyöt kestävät vaihtelevasti muutamasta tunnista useampaan päivään. Tälle viikolle saatui kahden päivän mittainen labra. Työt ovat kuitenkin useasti sellaisia, ettei arvioitu aika ole aina jämpti. Maanantaiaamuna raahasin itseni aamu varhain kahdeksaksi labraan. Samaan aikaan olisi ollut myös analyyttisen kemian luento, mutta päällekkäisyyksiä tulee usein ja ne sitten kurotaan itsenäisesti kiinni. Labrapäivät ovat riippuvaisia labratyön vaiheista ja omasta aikatauluttamisesta. Itse viihdyin puoli viiteen saakka ja työn loppuun suorittaminen jäi seuraavalle päivälle. Siispä CampusSportin salin kautta kotiin työstämään aamulla väliin jääneen luennon muistiinpanoja.

Tiistaiksi ja torstaiksi lukujärjestykseen oli merkitty materiaalikemian ja nanoteknologia -kurssin luennot. Tämä kurssi on kuitenkin itsenäisesti suoritettava, joten luentoja ei ollut, vaikka lukujärjeastys toisin näyttääkin. Siispä suunta oli myös tiistaiaamuna aikaisin labraan työstämään työ loppuun. Olin labrasta ulkona hyvissä ajoin ennen puoltapäivää, sopivasti lounasaikaan, jonka jälkeen pääsin työselostuksen kimppuun. Loppupäivälle olin varannut aikaa materiaalikemian työstämistä varten.

Aktivaattorikurssi pitää sisällään esimerkiksi tutkimusryhmävierailuja, yritysvierailuja ja laitosseminaareja. Nämä ovat tarkoitettu opiskelijoille ikään kuin valmistamaan ja valmentamaan opinnoissa eteenpäin sekä lisäämään tietoisuutta kemiasta alana. Tällä kertaa vuorossa oli Kemian kesätyöpäivä, jossa pääsi kuulemaan kemianteollisuuden yritysten tarjoamista kesätyömahdollisuuksista. Vaihteeksi tapahtuman kanssa meni taas päälekkäin luento, eli jälleen oli kirittävää, mutta onneksi loppuilta aikaa.

Torstaiaamun olin varannut taas lukujärjestyksenkin mukaisesti  materiaalikemian kurssille. Iltapäivä kului aktivaattori kurssin parissa tutkimusryhmävierailuissa. Nämä vierailut koittavat antaa osviittaa siitä, mitä mahdollisuuksia meillä on, kun on hypättävä jonkin tutkimusryhmän matkaan työstämään kandia ja myöhemmin maisteritutkintoa. Illalla oli taas hyvää aikaa työstää muistiinpanoja.

Perjantai on viikon odotetuin päivä, vaikkei koulujutuista välttämättä eroon viikonlopuksi pääsekkään. Analyyttisen kemian kurssiin kuuluu yksi seminaariesitelmä, jonka tekemiseen olin parini kanssa varannut perjantai päivän. Illasta oli sitten aikaa vielä alkuviikon labratyön työselostuksen hiomiseen ja muistiinpanojen kirjoittamiselle. Ja kuten mainittua, koulutyöt seuraavat monesti myös viikonlopulle. Tämä toki riippuu itsestä, miten kerkeää ja jaksaa hommat hoitaa. Pyrkimys on kuitenkin pitää joka viikko ainakin yksi kokonainen vapaapäivä.

Kurssien suoritustavat vaihtelevat

Mainitsin edellä esimerkiksi työselostuksista ja itsenäisestä kurssista. Kolmannessa periodissa minulla on tänä vuonna kolme kurssia, neljä kun lasketaan mukaan koko vuodelle jaettu aktivaattorikurssi. Tämä periodi on siitä erilainen, että kaikki käynnissä olevat kurssit suoritetaan hieman eri tavalla. Yleinen ja tavallinenkin tapa kurssien suorittamisessa on tenttiminen. Tähän mennessä suurin osa käydyistä kursseista ovatkin olleet sellaisia. Tenttimisen lisäksi suoritustapoja on kuitenkin muitakin.

Työselostukset ovat ainakin kemian opiskelijalle tuttua puuhaa, sillä labrakurssin suorittamiseen vaaditaan sekä töiden suorittaminen, mutta myös työselostuksien kirjoittaminen, joissa kerrotaan työn kulku, laskut sekä lopputulokset ja -päätelmät. Yksi melko tavallinen tapa suorittaa kurssi on myös oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja palauttaminen kurssin päätyttyä. Aktivaattorin ja materiaalikemian kurssit suoritetaan esimerkiksi tässä muodossa. Analyyttinen kemia noudattaa perinteistä luento + tentti ohjenuoraa. Lisäksi voi olla myös demonstraatioita tai viikkotehtäviä varsinkin matematiikan ja fysiikan kursseilla.

On mukavaa vaihtelua päästä suorittamaan erilaisia kursseja eri tavoin. Näin opintojen eteneminen on hieman mielekkäämpää, ainakin omasta mielestäni.

Opintojen eteneminen riippuu itsestä

Mainitsemani “vapaa-aika” lukujärjestyksessä ei ole kuitenkaan niin mustavalkoinen  juttu. Vaikka yleisesti arkipäivät on varattava melkein kokonaan opiskelulle, on muistettava, että jokainen suorittaa opinnot omalla tahdilla oman jaksamisen mukaan. Myös huomionarvoista on se, ettei kaikki tarvitse samaa aikaa jonkin asian sisäistämiseksi, saatikka sitten kurssin suorittamiseen. Ja ainahan kaikki ei mene niinkuin strömsössä, vaikka kuinka haluaisi. Joskus on myös oikeasti mahdollisuus pitää lukujärjestyksen näyttämä vapaapäivä.

Itse pyrin aina siihen, että arkisin saisin tehtyä mahdollisimman paljon, ellei kokonaan, koulujutut alta pois ennen viikonloppua. Tällöin viikonloppuna on hyvää aikaa ottaa happea, ulkoilla ja nähdä kavereita, tuulettaa päätä. Ei se kuitenkaan aina ole kiveenkirjattua ja minunkin viikkoni ovat erilaisia. Joskus viikolla on tosi tahmeaa työskentelyä ja koulujuttuja väkisinkin jää rästiin, mutta jossain kohtaa ne saa aina hoidettua. Tehokkaasti hoidettuna viikkoon jää runsaasti vapaa-aikaa muulle tekemiselle.

Hyvänä yhteenvetona sanoisinkin opiskelutahdin ja opinnoissa etenemisen riippuvan itsestä ja omasta tekemisestä. Jokainen etenee omissa opinnoissa omaa tahtia. Luennot rytmittävät viikkoa melko hyvin ja kurssien muu työstäminen tapahtuu sitten niiden ohella. Kemisteillä labrassa oleskelu on myöskin arkipäivää ja paljon aikaa kuluu siellä silloin, kun labrakurssi on menossa.

 

Tutustu opintojen rakenteeseen Turun yliopiston opinto-oppaasta.

Kirjoittaja on Turun yliopiston opiskelijalähettiläs 2021-2022, tutustu Annikaan!