Ruissalon metsäpolku kesäisenä päivänä

Pikkupaikkakunnan kasvattina – miksi muutin Turkuun?

Oma taustani

Olen kotoisin reilu 6000 asukkaan kunnasta, jossa vietin 19 vuotta ennen muuttoani toiselle puolelle Suomea. Kylällä lähes kaikki tunsivat toisensa, ja kaikilla oli myös jonkinlainen käsitys toisesta suvusta. Kävin lukion, jossa opiskeli tuolloin vajaa sata oppilasta, ja jossa tanssin wanhat 11 muun parin kanssa. Piirini olivat todella pienet, mikä toi yhtäältä turvaa ja ennakoitavuutta arkielämään, mutta toisaalta myös sai minut pitäytymään vanhoissa kuvioissa. Kotikylässäni omaksuin nimittäin tietynlaisen roolin, joka oli yhtenevä sen käsityksen kanssa, mitä perheelläni ja perheeni tuttavilla oli minusta. Tuota roolia vahvisti myös ala-asteaikainen koulukiusaaminen ja itsetunnon romahtaminen kasvun myötä. Nuorena omaksuin siten ulkokuoren, joka ei täysin tuntunut minulle ominaiselta, mutta johon turvauduin saadakseni hyväksyntää.

Miksi halusin muuttaa kauas?

Kiinnostuin Turusta mm. kaupungin monipuolisen kulttuurielämän ja kauneuden sekä yliopiston monipuolisen tarjonnan ja eläväisen opiskelijayhteisön vuoksi.  Kun kyselijöille kerroinkin aikovani muuttaa Turkuun, moni ihmetteli ääneen ratkaisuani – etenkin, kun haaveilemani koulutusala olisi löytynyt myös paljon lähempää saman maakunnan sisältä. Sain myös kuulla, ettei minun kenties olisi mahdollista pärjätä niin kaukana kotoa, ja kyseenalaistin ratkaisuani itsekin aika ajoin. Minulle muutossa mahdollisimman erilaiseen ympäristöön oli kyse ensisijaisesti itseeni tutustumisesta ja vanhojen kuvioiden rikkomisesta.

Muuttoni taustalla oli myös yksinkertaisempi syy: halusin nähdä ja kokea jotain uutta. Olen sitä mieltä, että tietääkseen, mitä kunnolla haluaa tai minne haluaa asettua pysyvästi, on ensin tutkittava vaihtoehtoja laajalti ja toisinaan asetuttava myös oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Vereni vetää tietyssä määrin pohjoiseen ja ikävä sinne kasvaa toisinaan hyvin suureksi. Kuitenkin tiedän, ettei koti ole menossa minnekään, ja että minulla on aina mahdollisuus palata noihin tuttuihin maisemiin ilman, että minun tarvitsisi esittää toisenlaista kuin olen. Pois muuttaminen onkin auttanut minua tarkastelemaan juuriani uudessa perspektiivissä ja näkemään kotipaikassani piirteitä, joita en ole samalla tavalla osannut arvostaa siellä asuessani.

Mitä Turku ja opiskelu ovat antaneet minulle?

Täysin ongelmitta Turkuun asettuminen ei sujunut, eikä sen olisi pitänytkään. Olen tehnyt (ja tulen varmasti jatkossa tekemäänkin) virheitä opetellessani elämään omien päätösteni varassa, kuten varmasti jokainen nuori muutettuaan ensimmäistä kertaa omilleen. Turku on kuitenkin antanut minulle kotipaikkana paljon, sillä koen löytäneeni täältä oman paikkani. Sen lisäksi, että olen päässyt opiskelemaan unelmieni alaa, olen saanut elämääni paljon uusia, kullanarvoisia ystäviä. Samahenkisten ihmisten ympäröimänä koen voivani olla juuri sellainen, kuin olen. Samalla inspiroidun opiskelijatovereistani ja pyrin heidän innoittamanaan kehittymään sellaiseksi ihmiseksi, jollainen haluan olla. Jo pelkästään meidän tiedekunnassamme on ihmisiä niin monista eri lähtökohdista, että jokaisen on mahdollista löytää oma paikkansa.

Se, mitä haluan tarinallani viestittää, on se, ettei kannata pitäytyä omissa tutuissa ympyröissä ja sulkea itseltä vaihtoehtoja pois vain sen takia, ettei usko pystyvänsä muuhun. Toki muutos on aina jossain määrin pelottava, ja niin kuuluukin olla. Loppujen lopuksi ihmisen on mahdollista kehittyä vain uusien haasteiden avulla. Opiskeluaika on hyvä hetki kokeilla omia siipiä uudessa ympäristössä, sillä opintojen aikana tapaa monia samassa tilanteessa olevia nuoria. Kaikkiin kannattaa tutustua avoimesti, sillä kanssaopiskelijat ovat lopulta niitä, jotka auttavat sopeutumaan uuteen opiskelupaikkaan ja tutustumaan itseensä.

Haaveilen siitä, että saisin työskennellä jonkin aikaa ulkomailla ja kehittää kansainvälistä uraa. Tiedän, että tulen pärjäämään minne tahansa päädynkin. Juureni ja identiteettini ovat tavoitteessani suuria voimavaroja, sillä ne auttavat minua luomaan omaa persoonaani ja samalla maadoittavat minua uuden edessä. Kannustan ehdottomasti jokaista tulevaa opiskelijaa poistumaan tutun ja turvallisen ympyrän ulkopuolelle sekä tutustumaan myös kauempana sijaitseviin vaihtoehtoihin. Luottakaa itseenne ja kykyynne tehdä oikeita ratkaisuja!

Kirjoittaja on Turun yliopiston opiskelijalähettiläs 2021-2022, tutustu Suviin!

Categories: muuta, opiskeluKeywords: , , ,

2 vastausta artikkeliin “Pikkupaikkakunnan kasvattina – miksi muutin Turkuun?”

1. Moikka!
    Rohkaiseva teksti, jossa huokuu itsevarmuus ja itsensä löytämisen ylpeys.
    Samaistun tekstiisi erittäin paljon ja tämä toi itselleni entistä enemmän rohkeutta ja itsevarmuutta kulkea omaa polkuani. Sanoopa siihen perhe tai tuttavapiiri mitä tahansa.
    Kiitos!♥️

• Hei!
      Kiitos kommentisasi! Ihana kuulla, että löysit tarinastani samaistumispintaa ja että sait siitä rohkaisua 🙂 Pyri ehdottomasti kohti niitä asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi ja joiden avulla pystyt elämään itsesi näköistä elämää. Tsemppiä!