Ruskan väreissä oleva lehtipuu aurinkoisena päivänä.

Syksy on tullut, oletko valmis? Tue omaa jaksamistasi syksyn pimeydessä

Syksy on jo pitkällä ja opiskelijat ovat täydessä työn touhussa opiskeluiden suhteen. Syksy tuo mukanaan ihanat ruskan sävyt, kynttilöiden valon ja pimeät illat. Jotkut nauttivat syksyn pimenevistä illoista, mutta joillekin syksyn tuoma pimeys tekee päinvastaisen tempun, ja vie oman jaksamisen nollille. Miten siis voit tukea omaa jaksamistasi ja huolehtia itsestäsi?

Tunnista ensimmäiseksi omat voimavarasi. Mihin juuri sinun rahkeesi riittävät tällä hetkellä? Aseta asiat tärkeysjärjestykseen. Suorita tehtäviä tämän tekemäsi järjestyksen mukaisesti. Priorisoinnin avulla huolehdit siitä, että voimavarasi riittävät niihin tehtäviin, mitkä sinun tulisi suorittaa. On myös täysin sallittua myöntää itselleen se, että johonkin tehtävään omat voimavarat eivät riitä. Kuuntele itseäsi; tunnet itsesi paremmin kuin kukaan muu. Älä haali liikaa asioita elämääsi vain siksi, että jokin muukin niin tekee.

Kun olet laittanut asiat tärkeysjärjestykseen, suunnittele ajankäyttösi. Järkevällä ajankäytön suunnittelulla tuet sitä, että voimavarasi riittävät. Tunnista myös mikä on sinulle toimivin tapa suunnitella ajankäyttöäsi. Toiset tekevät erilaisilla mobiiliapplikaatioilla suunnitelmaa, toiset suosivat perinteisiä kynä-paperi -menetelmiä. Pääasia on, että suunnittelet.

Avun pyytäminen on sallittua. Jos tuntuu, että tarvitset sitä, pyydä sitä. Avun pyytäminen ei ole merkki heikkoudesta vaan merkki siitä, että tunnistat omat rajasi. Tukeudu perheeseesi, ystäviisi ja muihin tuttuihisi. Jos mielen päällä on jotain, puhu siitä. Yleensä jo pelkästään asioista ääneen puhuminen auttaa. Ennen kaikkea ole avoin ja rehellinen itsellesi.

Tee asioita, joista nautit. Vapautat elimistösi mielihyvähormoneja, kun kuuntelet esimerkiksi mielimusiikkiasi, urheilet tai teet jotain muuta sellaista, mistä pidät. Joskus on täysin sallittua myöntää itselleen, että juuri nyt en jaksa. Silloin on hyvä tehdä jotain muuta ja viedä ajatukset muualle opiskeluista. Sen lisäksi, että teet asioita, joista nautit, muista huolehtia arjen perusasioista. Syö säännöllisesti, nuku riittävästi, ulkoile ja pidä yllä selkeää arkirytmiä.

Ja ennen kaikkea muista, että kevät ja kesä tulevat taas ensi vuonna!

Kirjoittaja on vuoden 2023-2024 opiskelijalähettiläs. Tutustu Sannaan