Turun parhaat uimarannat ja vinkit saaristoretkelle

Pohtiessani, mihin kaupunkiin hakisin ensisijaisesti opiskelemaan, Turun yksi merkittävä houkuttelevuustekijä oli meren läheisyys ja saaristoalue, johon en ollut vielä päässyt tutustumaan. Missä on Turun parhaat uimapaikat? Entä miten opiskelijana pääsee seikkailemaan ihanaan saaristoon, jos ei omista autoa saati sitten venettä? Olen listannut tähän omat suosikkirantani, jotka ovat helposti saavutettavissa keskustasta. Äläkä unohda lukea loppuun, sillä jaan siellä vinkit, miten julkisia käyttämällä pääsee retkelle mitä kauneimpaan saaristoon Nauvon kautta.

Uimarannat

1. Saaronniemen ranta

Tämä ranta kaipaisi oman postauksensa, koska se on ehdottomasti suurin Turun rannoista. Ruissalon länsikärjessä sijaitsevan Saaronniemen rannan yhteydessä on kesäisin auki oleva camping-alue ja sauna. Tänne voi siis tulla myös yöpymään! Rannalta löytyy lentopallokenttiä, ja koirillekin on varattu oma uimapaikka. Ruissaloon voi kulkea pyörällä tai bussilla, tai hyppää kesällä vesibussin kyytiin Aurajoelta. Huomioi, että vesibussin pysäkiltä on vielä kilometrejä kohteeseen, ja loppumatkan voi taittaa bussilla. Etäisyyttä keskustasta on n. 15 km. Palveluita on Ruissalon alueella runsaasti, jäätelökioskista ravintoloihin.

Tiesitkö, että Saaronniemessä järjestetään jopa opiskelijatapahtumia syksyllä? 😉

2. Ispoisten uimaranta

Keskustasta 5 km päässä sijaitsee mukavan kokoinen uimaranta ja sen yhteydessä yleisessä käytössä oleva sauna. Saunaan ja avantoon pääsee ympäri vuoden. Rannalla on sekä hiekkaa, että laajat nurmikkoalueet auringonpalvojille. Läheisen etäisyyden takia kyseinen ranta on ollut omassa suosiossa, koska matka taittuu nopsaan fillarilla. Nykyisin toki myös esim. skuutilla tai pitkästä aikaa katukuvaan palanneilla Fölläreillä! Kioski palvelee kesällä ja rantasesongin ulkopuolella saunan aukioloaikoina.

3. Ekvallan ranta

Hirvensalon ja Kakskerran välissä sijaitseva uimaranta on myös palveluiltaan hyvin varusteltu paikka. Hieman pienempi, sympaattinen ranta sijaitsee n. 11 km päässä keskustasta, ja toimii oivana retkikohteena myöskin pyöräilijöille.

4. Littoistenjärven uimaranta

Vaikka Turku on tunnettu merellisyydestä, löytyy täältä myös järviä. Littoistenjärvi on pieni vesistö lähellä kaupungin keskustaa, ja etäisyyttä on n. 8 km. Rannalla on kesäaikaan kioski auki. Hiekkarannan ohella ranta jatkuu sileille kallioille, ja lähistöllä kulkee kiva luontopolku.

tässä olivat suosikki-uimarantani TOP 4.

Siirrytäänpä sitten saaristomaisemiin, jotka ovat hyvinkin tavoitettavissa ilman omia kulkuneuvoja.

Lautalla saaristoon!

ranta jossa laituri ja matalaa kasvillisuutta, meri ja lautta taustalla

Nauvo-Berghamn-Nötö-Jurmo-Utö

Oletko kyltymätön meri-ihminen ja kaipaat seikkailua? Palasen saaristoilmaa voi saavuttaa myös julkisilla, nimittäin Nauvon kärjestä lähtee yleinen, ilmainen lautta kesäkaudella , Nötöseen, Jurmoon ja aina Utöseen, Suomen eteläisimpään kolkkaan asti. Lautan lähtöpaikkaankin Pärnäisiin pääsee bussilla. Lähde saariseikkailuun telttailemaan tai vuokraa majoitus kohteesta. Esimerkiksi sympaattinen Nötön saari ihastuttaa luonnollaan, ja metsän kätköistä voit löytää mystisen soivan kiven. Saarella asuu vakituisesti vain alle 10 ihmistä, ja saarella on telttailualue grillikatoksineen. Kävimme kavereiden kanssa Nötössä telttailemassa 2020 kesällä, ja voin kertoa, että kohde oli ehdottomasti vierailun arvoinen. Pienessä, ihastuttavassa saaressa riittää käveltävää ja nähtävää päiväksi-pariksi.

Tsekkaa lautta-aikataulut ja reitit kartasta: https://www.saaristolautat.fi/  Kannattaa tarkistaa lautta-aikataulut huolella, sillä sen kulkemisessa on välillä välipäiviä. Muutoin lautta tuo ja vie lähes päivittäin kesäkaudella. Matka Nötöseen kesti vajaat pari tuntia.

Saaristobussilla pääsee aina Nauvon satamaan Pärnäisiin asti, josta lautta lähtee. Linja-autoaikataulut löytyvät täältä: https://tlo.fi/reitit-ja-aikataulut/saaristobussi/

metsäpolku ja kaksi vaeltajaa rinkat selässä

Toivottavasti vinkeistä on hyötyä! Rannalle ehtii vielä elokuussa hyvinkin paistattelemaan ja pulahtamaan. Jos ei tänä kesänä ehdi enää saaristoreissuun, niin ohjeet ovat voimassa varmasti tulevinakin kesinä, joten pistä idea pöytälaatikkoon, innosta kaveri mukaan ja hyppää lautalle ensi vuonna. Nautinnollista loppukesää!

Toivottaa,

#utulähettiläs Julia