Linköpingin yliopiston päärakennus

Vaihto-opiskelu: ruusuilla tanssimista ja koti-ikävää

Reilu vuosi sitten istuin Viking Linen terminaalissa itku kurkussa isojen matkalaukkujen kanssa. Olin juuri sanonut heipat läheisille, ja edessä oli laivamatka Ruotsiin. Aamulla noin neljän tunnin yöunien jälkeen pääsin laivasta sateiseen Tukholmaan, jossa suuntasin lähes tyhjälle rautatieasemalle odottamaan junaa kohti Linköpingiä. Soitin äidilleni ja mietin, että mihinköhän hulluuteen olen oikein lähtenyt mukaan.

Lähelle mutta tarpeeksi kauas

Yliopisto-opintoja aloittaessani vaihtoon lähteminen ei ollut itselleni mikään itsestäänselvyys. En pitänyt sitä erityisen kiinnostavana, eikä minulla ollut mitään suurta hinkua lähteä ulkomaille. Muutaman mutkan kautta tulin kuitenkin opintojen toisena vuonna siihen tulokseen, että ehkä voisinkin harkita lähtöä, ja ryhdyin selaamaan eri vaihtoehtoja. Ja vaihtoehtojahan riitti, sillä Turun yliopistosta voi lähteä vaihtoon lähes mihin tahansa päin maailmaa. Itse pitäydyin kuitenkin Euroopan maissa, ja lopulta vaihtoehtoina oli enää Pohjoismaita. Ruotsin kieli on aina ollut itselleni tärkeä ja käytän kieltä arjessa oikeastaan päivittäin, joten päädyin hakemaan Ruotsiin kuuteen eri yliopistoon. Välillä kävi mielessä, että olenko jotenkin tylsä, kun lähden vain naapurimaahan, mutta luotin omaan fiilikseeni siitä, että Ruotsi olisi minulle juuri oikea paikka. Jälkeenpäin uskallan todeta, että vaihto on aina vaihto, oli kohde sitten Australia tai Ruotsi.

Fika och fester

Ennen lähtöä en asettanut kovinkaan paljoa odotuksia seuraavalle puolelle vuodelle. Lähdin matkaan avoimin mielin ja päätin, että otan vastaan kaikki tunteet, jotka eteen tulevat. Pääosin arki oli aivan samanlaista kuin kotonakin: kävin luennoilla, opiskelin kirjastossa, kävin kuntosalilla, vietin aikaa kavereiden kanssa ja kävin opiskelijatapahtumissa. Isoin ero arjessa oli se, kuinka nopeasti tuntemattomista ihmisistä tuli hyviä ystäviä. Kaikki olivat samassa tilanteessa, yksin uudessa maassa ja kaupungissa ja halusivat löytää ihmisiä ympärille. Kavereiden kanssa tuli myös vietettyä enemmän aikaa, sillä kenelläkään ei ollut sitä omaa tavallista arkea ja muita menoja, jotka olisivat vieneet aikaa. Vaikka arjessa oli läsnä paljon naurua, kahvitteluhetkiä ja Stad i ljus -laulua bileiden viimeisenä biisinä, oli mukana myös koko tunteiden kirjo. Koti-ikävän tunne saattoi iskeä yllättäen, esimerkiksi aamupalapöydässä tai kuntosalilla. Yllättävän monissa hetkissä olo oli myös yksinäinen tai ulkopuolinen, ja välillä olisi tehnyt mieli ottaa seuraava laiva tai lento Suomeen. Vaikka vaihdosta maalaillaan usein varsinkin sosiaalisessa mediassa ruusuista kuvaa, kannattaa muistaa, että arki pyörii ulkomaillakin samalla tapaa, ja vastoinkäymisiä voi tulla sielläkin eteen. Turhaan ei kannata kuitenkaan stressata, kaikki järjestyy kyllä!

Mihin pitäisi lähteä vaihtoon?

Jos olet edes pienesti harkinnut vaihtoon lähtöä tai vaikka se ei olisi käynyt mielessäkään, niin annan yhden vinkin: lähde. Vaihto-opiskelussa on jotain täysin ainutlaatuista, mitä et voi millään kokea kotimaassa, vaikka kuinka yrittäisit. Kuten aiemminkin mainitsin, vaihtoehtoja on paljon. Vaihtoa suunnitellessa kannattaakin miettiä, mikä itseä kiinnostaa. Kiinnostaako jokin tietty kulttuuri tai kieli, onko jokin sellainen maa, missä olet aina halunnut asua? Myös yliopistojen kurssitarjontaa kannattaa selata, sekä ottaa selvää, milloin lukukaudet alkavat ja päättyvät.

Itse viihdyin Ruotsissa todella hyvin. Kävin kurssini ruotsiksi, mutta jos ruotsi tuntuu olevan ruosteessa, pärjää englannilla myös mainiosti. Ruotsin kielen kielitaito kehittyy kyllä arjessa aivan varmasti, ja uskaltaisin väittää, että sama pätee muihinkin maihin. Opiskele ja käytä reippaasti vaihtokohteen paikallista kieltä, vaikka se ei olisikaan vahvinta osaamisaluettasi. Ja mihin ikinä lähdetkin, pidä mieli avoimena! Tutustu kaupungin katuihin ja eksy puolivahingossa, tutustu ruokakaupan valikoimaan, reissaa lähimpiin kaupunkeihin ja löydä oma suosikkikahvila tai luontopolku. Unohtumattomien kokemusten lisäksi löydät ehkä uusia puolia itsestäsi, opit olemaan vähän enemmän sinut negatiivisten tunteiden kanssa, ja vaihdon loputtua mietit, tapahtuiko koko juttu edes oikeasti.

Lisää tietoa vaihdosta ja muista kansainvälistymisen mahdollisuuksista löydät osoitteesta:

Vaihto-opiskelu Turun yliopiston opiskelijana | Turun yliopisto

Vaihto-opiskelijoiden arkea pääset myös seuraamaan Instagramissa @utuvaihdossa

Vaihtoa ikävöivä kirjoittaja on utulähettiläs 2023-2024. Tutustu Katariinaan.

Categories: kansainvälisyys