ON-tutkinnonuudistus

ON-tutkinnonuudistuksesta on luotu intrasivu. Sieltä löytyy paljon hyödyllistä uudistukseen liittyvää tietoa, muun muassa uusi ohjeellinen etenemiskaavio ON-tutkinnon opinnoille.

Kannattaa tutustua huolella intrasivun tietoihin, poimin tähän ohjeellisen etenemisen mukaan opintoja tehneet:

Syksyn 2024 toisen vuoden opiskelija, joka on edennyt ohjeellisen etenemiskaavion mukaan ensimmäisen lukuvuoden:

Toinen ja kolmas vuosi suoritetaan uuden rakenteen mukaan kaikille yhteisten opintojen osalta. Kansainvälinen oikeus, Velvoiteoikeus, Esineoikeus, Perheoikeus, Vero-oikeus, Työoikeus, Aineettomat oikeudet, Yhteisöoikeus, Oikeussosiologia ja kriminologia, Rikosoikeus ja Prosessioikeus kukin 5 op laajuisena. Laajentavia opintoja kolme opintojaksoa (yhteensä 15 op), muita opintoja yhteensä 20 op (kuten nykyäänkin), kieli- ja viestintäopintoja yhteensä 24 op (kuten nykyäänkin) ja ON-seminaari 15 op (kuten nykyäänkin).

Syksyn 2024 kolmannen vuoden opiskelija, joka on edennyt ohjeellisen etenemiskaavion mukaan ensimmäisen ja toisen lukuvuoden:

Kolmas vuosi suoritetaan uuden rakenteen mukaan kaikille yhteisten opintojen osalta. Oikeussosiologia ja kriminologia, Rikosoikeus ja Prosessioikeus kukin 5 op laajuisena. Laajentavia opintoja yksi opintojakso (5 op), muita opintoja 22 op (eli 2 op enemmän kuin nykyään tämän siirtymäkauden ajan, jotta ON-tutkinnon laajuus 180 op täyttyy), kieli- ja viestintäopintoja yhteensä 24 op (kuten nykyäänkin) ja ON-seminaari 15 op (kuten nykyäänkin).

– Jos et ole edennyt lainkaan ohjeellisen etenemiskaavion mukaan tai sinulta on jäänyt joku tai jokunen oikeudenalojen peruste suorittamatta, kannattaa katsoa tuo intrasivu huolella läpi. Kaikkien ON-tutkintojen laajuus on 180 op, eli ylimääräistä ei kenenkään tarvitse opiskella. Itsekseen ei tarvitse myöskään pähkäillä, mitä opintoja pitäisi suorittaa, vaan voit aina olla yhteydessä opintoneuvontaan.