Seminaari reformaation historiasta ja vaikutuksesta nykykulttuurille 15.–16.3.2017

TUCEMEMS, Suomen kirkkohistoriallinen seura ja Turun Historiallinen Yhdistys järjestävät 15.–16.3.2017 seminaarin Reformation shaping culture and society in the past and in the present – Reformaatio kulttuurin ja yhteiskunnan muokkaajana menneisyydessä ja nykyään​​​. Paikkana on Turun yliopiston luentosali II yliopiston päärakennuksessa. Seminaari on kaikille avoin ja ilmainen ja sinne voi vapaasti tulla kuuntelemaan vain yhtä kiinnostavaa esitelmää, tai vaihtoehtoisesti perehtyä reformaation historiaan syvällisesti koko kaksipäiväisen ajan. Kahvituksen määrän arvioimiseksi toivomme että mahdollisimman moni voisi ilmoittaa osallistumisestaan Konsta-järjestelmän kautta. Ilmoittautua voi kumpaankin päivään erikseen.

Seminaari on osa reformaation merkkivuoden ohjelmatarjontaa, ja sen suunnittelussa on pyritty huomioimaan paitsi reformaation itsessään kiinnostava historia, myös merkittävän tapahtuman vaikutukset suomalaiselle kulttuurille ja yhteiskunnalle aina meidän päiviimme asti. Ensimmäisenä päivänä esitelmät ovat englanniksi, kun seminaariin saapuu tutkijoita Ruotsista, Yhdysvalloista ja Saksasta. Ensimmäisen päivän teemoja ovat reformaation syyt, sen vaikutukset kansallisen identiteetin luomiseen ja reformaation merkitys tänä päivänä.

Toinen päivä on suomenkielinen, ja tuolloin keskeisiä teemoja ovat reformaation vaikutus Suomen kielen kehitykselle, erilaiset näkökulmat Lutheriin ja luterilaisuuteen sekä yhteiskunnan ja kirkon järjestelmien muutokset, joita reformaatio aikaansai.

Lämpimästi tervetuloa!

Seminaarilla on oma Facebook-sivu.

Ohjelma:

WEDNESDAY 15.3.2017

Session 1: The roots and reasons of the reformation
11.00 Welcome to Turku
11.05 Professor emeritus Bertil Nilsson (University of Gothenburg): Church before the reformation in the Northern Countries
12.00 PhD Ilmari Karimies (University of Helsinki): Medieval Augustinian theology and the
Reformation.

12.40 Lunch

Session 2: Christian sources of national identities
14.00 Professor Kurt Villads Jensen (Stockholm University): Christianity and Cultural encounters in the North during the Middle Ages and in the Reformation era.
14.45 Professor Jason Lavery (Oklahoma State University): Agents of the National Project? Historians and Finland’s Reformation.

15.45 Coffee

Keynote lecture
16.00 Professor Margot Kässmann (Special Envoy of the Council of the Evangelical Church in Germany (EKD) for the Anniversary of the Reformation 2017): The significance of the reformation today

17.00 Ending discussion

17.15 Excursion: Turku – a city of Reformation (visit to the Turku Cathedral and a short walk in Turku). PhD, Adjunct Professor Liisa Seppänen (University of Turku)

TORSTAI 16.3.2017

Sessio 3: Reformaatio, kieli ja kansallinen identiteetti
09.30 Tervetulosanat
09.35 Professori emerita Kaisa Häkkinen (Turun yliopisto): Suomen kirjakielen synty reformaation aikana
10.20 FT Kaius Sinnemäki (Helsingin yliopisto): Suomi – Pyhä kieli?
10.50 FT Anneli Portman (Helsingin yliopisto): Suomi tsaarien suussa – luterilaisen kansallisen identiteetin rakentumisesta 1800-luvulla

11.30 Lounastauko

Sessio 4: Luther ja luterilaisuus – näkökulmia

12.30 Tervetuloa