Monttu Ventures kutsuu mukaan luomaan uusia menestystarinoita

Tomi Virtanen

Monttu Ventures Oy on uusi kehitys- ja sijoitusyhtiö, jonka tavoitteena on luoda Turun korkeakouluista ponnistavista startupeista menestystarinoita. Monttu Ventures tarjoaa startupeille mentorointia, kontakteja ja osaamista sekä tekee sijoituksia kohdeyrityksiinsä.

Monttu Venturesin perustivat kesällä 2017 Turun kauppakorkeakoulun alumnit ja Turun kauppatieteiden ylioppilaat ry. Liiketoiminnan käynnistämiseksi yhtiö hakee nyt vauhtia osakeannilla, jossa yritykset ja yksityishenkilöt voivat antaa oman panoksensa turkulaiselle kasvuyrittäjyydelle.

Miten ja miksi Monttu Ventures syntyi? Tässä tarinamme.

Käynnistin oman startup-yritykseni keväällä 2016 omilla säästöilläni. Vivutin lainaa hiukan Finnverasta ja puolessa vuodessa alkoi ensimmäinen Tekes-projekti. Seuraavaksi teimme osakepohjaisen joukkorahoituskampanjan kerätäksemme lisää pääomaa kasvun tueksi. Kaikki onnistui hienosti, muttei se helppoa ollut.

Samaan aikaan seurasin sivusta, kuinka monella kasvukelpoisella alkuvaiheen yrityksellä oli suuria vaikeuksia saada kokoon ensimmäisiä sijoituksiaan. Tai löytää edes muutamaa tuhatta euroa, jolla ensimmäinen demo tai testiversio voitaisiin toteuttaa. Kassavirralla kun ei teknologiastartupeja kovin helposti kasvateta. Harmitti kovasti ja mietin, voisinko jotenkin auttaa.

Talouselämä-lehden artikkeli kertoi Prodekon alumnien perustaneen oman kehitys- ja sijoitusyhtiön tuotantotalouden kiltaan. Nappasin jutusta kuvan, lähetin sen kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlundille ja juttelin aiheesta tutuille Turun kauppakorkeakoulun alumneille. Laitoin sähköpostia Prodeko Venturesille ja ehdotin tapaamista. Minulla oli vajaan vuoden vanha startup-yritys, olin jäsenenä Turun kauppakorkeakoulun alumnineuvostossa, olin edelleen vahvasti tekemisissä hankkeesta innostuneen Turun KY:n kanssa ja ajattelin, että käsissäni on uniikki mahdollisuus luoda uutta. Mutta en pystyisi siihen yksin, joten apua tarvittaisiin. Dekaanin tuki hankkeelle tuli heti. Löysin mukaani pian Mikko Pohjolan, joka on Turun yliopiston yritysasiamies. Mikko auttaa Turun yliopiston tutkijoita, henkilökuntaa ja opiskelijoita innovaatiotoiminnassa, tutkimustulosten kaupallistamisessa ja yrittäjäksi ryhtymisessä sekä kehittää ja koordinoi yritysyhteistyötä Turun yliopistossa. Yliopisto lähti rehtori Kalervo Väänäsen johdolla aktiivisesti tukemaan Monttu Venturesia, ja nyt luontevaa onkin Mikon toimia oman työnsä ohella Monttu Venturesin toimitusjohtajana.

Tapasimme Prodekon Kaj Hagrosin ja saimme käyttöömme kaikki heidän materiaalinsa. Mukaan Monttu Venturesiin saatiin hallituksen puheenjohtajaksi alumni ja sijoittaja Juha Saarinen. Valmisteluporukkaan liittyi myös silloinen taloustoimikunnan puheenjohtaja Juuso Mykkänen sekä muutama muu turkulaista startup-skeneä tunteva osaaja. Onnistumisen mahdollisuudet olivat kasvaneet.

Alkoi tuntua siltä, että kenelle ikinä Monttu Venturesista mainitseekaan, vastaanotto on erittäin positiivinen. Siitäkin huolimatta, että työnimenä tuolloin oli ylioppilaskunnan historiasta kaivettu nimi ”The Unicorn Club”, Turun ensimmäinen disko. Pidimme tarinasta, mutta ymmärsimme, että uskottavuutta sillä ei saavuteta. Vaikutuksen moneen tuntui tekevän myös se, että olimme rakentamassa yhtiötä pro bono. Kukaan ei ollut tekemässä siitä itselleen työpaikkaa. Opiskelijoillekin pystyisimme tarjoamaan mielekästä tekemistä muun muassa startup-yritysten analyysissä ja sijoitusprosessissa.

Turun KY päätti perustaa uuden yhtiön ja sijoittaa siihen 50 000 euroa. Seuraavaksi mukaan tulivat muun muassa Turun Yliopistosäätiö, Turun kauppakamari ja Turun Liikemiesyhdistys. Nimeksi valikoitui Monttu Ventures; ulkopuoliselle Monttu kuvatkoon kuolemanlaaksoa, jonka yli startup-yrityksiä tullaan auttamaan. Kauppakorkeakoululaisten keskuudessa sanaa ei tarvitse selitellä.

Etsimme nyt sijoittajia: osakeanti on käynnissä tammikuun loppuun saakka. Turkulaisissa korkeakouluissa on runsaasti potentiaalia, joka kaipaa sijoittajajoukkoa paitsi tukemaan rahallisesti myös tarjoamaan palan omaa osaamistaan. Monttu Ventures on otettu innolla vastaan Turun yliopistossa sekä muissa alueen korkeakouluissa ja startup-ekosysteemissä ‒ tervetuloa mukaan rakentamaan uusia menestystarinoita!

Tomi Virtanen
Kirjoittaja on Turun kauppakorkeakoulun alumni ja Doerz Co Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.
Tutustu Monttu Venturesiin osoitteessa
www.monttuventures.fi.