Laadukas esihenkilötyö yliopistoyhteisön ytimessä

Esihenkilötyö on keskeisessä roolissa yliopiston toiminnan ja yhteisön hyvinvoinnin kannalta. Turun yliopisto näkee esihenkilöiden laadukkaan työn tärkeänä osana laajempaa johtamisstrategiaa, joka vaikuttaa suoraan työilmapiiriin, työntekijöiden tyytyväisyyteen ja organisaation menestykseen. Tämän vuoksi haluamme aktiivisesti tukea esihenkilöitämme heidän työssään ja tarjota heille välineet onnistua vaativassa tehtävässä.

Yliopistoympäristössä esihenkilöillä on erityisen merkittävä rooli, sillä he eivät johda ainoastaan henkilöstöä, vaan myös tulevaisuuden tiedeyhteisöä. Hyvin johdetut tiimit synnyttävät innovatiivista tutkimusta ja tarjoavat laadukasta opetusta. Tämä vaatii esihenkilöiltä laaja-alaista osaamista, kuten kykyä tukea työntekijöitä, edistää hyvinvointia ja kehittää työoloja sekä osaamista.

Esihenkilötyö on jatkuvaa kehitystä ja oppimista

Laadukas johtaminen ei ole pelkästään yksilöiden osaamisen varassa, vaan se edellyttää jatkuvaa koulutusta, tukea ja selkeitä käytäntöjä, joiden avulla esihenkilöt voivat kehittyä työssään. Pyrimme vastaamaan näihin tarpeisiin tarjoamalla esihenkilöille ajantasaisia koulutusohjelmia ja tukipalveluita kaikissa esihenkilötyön vaiheissa, oli kyseessä sitten vasta uransa aloittava tai kokenut esihenkilö.

Uusin esihenkilöille suunnattu tukimuoto on syyskuun alussa lanseerattu digitaalinen perehdytyspaketti. Tämän kattavan perehdytyspaketin avulla varmistamme se, että esihenkilöt pääsevät sisään rooliinsa mahdollisimman sujuvasti heti esihenkilötyön alusta asti. Myös kokeneemmat esihenkilöt voivat hyödyntää tätä materiaalia oman osaamisensa päivittämiseksi ja johtamistaitojensa kehittämiseksi. Tarjolla on muun muassa tietoa rekrytoinnista, viestinnästä, työhyvinvoinnin johtamisesta sekä esihenkilön vastuista, oikeuksista ja velvollisuuksista. Tavoitteena on taata esihenkilöille joustavan oppimisen ja tuen saatavuus ajasta ja paikasta riippumatta. Uuden perehdytyspaketin, koulutusten sekä koko palveluorganisaation tuella pyrimme turvaamaan sen, että esihenkilöt eivät jää yksin haasteidensa kanssa.

Esihenkilötyö on investointi tulevaisuuteen

Turun yliopisto näkee laadukkaan esihenkilötyön paitsi työhyvinvoinnin ja tuloksellisen toiminnan mahdollistajana, myös investointina koko organisaation tulevaisuuteen. Hyvät esihenkilöt luovat ilmapiirin, jossa työntekijät voivat kukoistaa ja tiimit toimia tehokkaasti. Tämä puolestaan luo perustan innovatiiviselle tutkimukselle ja laadukkaalle opetukselle, jotka ovat yliopiston perustehtäviä.

Turun yliopisto on saanut tunnustusta esihenkilötyön kehittämisestä niin henkilöstönsä kuin kansainvälisten tahojen toimesta. Vuoden 2023 työhyvinvointikyselyn tulokset osoittavat, että lähiesihenkilötyö on parantunut selkeästi useimmilla osa-alueilla. Panostukset johtamisen ja esihenkilötyön tukemiseen ovat siis kantaneet jo hedelmää ja vaikuttaneet osaltaan myös yliopistoyhteisön hyvinvointiin.

Keväällä 2024 Turun yliopistolle myönnettiin jälleen HR Excellence in Research -laatuleima, joka on Euroopan komission myöntämä tunnustus tutkijoiden työolojen ja uran kehittämistyöstä. Euroopan komission työryhmän arvioinnissa yliopistolle annettiin erityisesti tunnustusta sen johtamista tukevista koulutusohjelmista sekä muista esihenkilöille suunnatuista tukimuodoista. Tämä tunnustus korostaa sitä, kuinka laadukas esihenkilötyö voi toimia merkittävänä kilpailuetuna ja vaikuttaa toiminnan tuloksellisuuteen.

Esihenkilötyön merkitys kasvaa jatkuvasti ja Turun yliopisto haluaa olla eturintamassa tukemassa esihenkilöitään kehittyvässä työelämässä. Tukemalla esihenkilöitä, yliopisto tukee koko yhteisönsä menestystä – nyt ja tulevaisuudessa.

Kati Wigren

Kirjoittaja työskentelee henkilöstöasiantuntijana yliopiston henkilöstöpalveluissa.

Categories: Hyvinvointi, Yliopistoyhteisö