Tilat tiivistyvät yliopistossamme – miten muutokset vaikuttavat opetukseen?

Yliopistossamme on meneillään talouden tasapainottamisen aika. Se tarkoittaa pitkäjänteistä säästämistä ja lisärahoituksen hankintaa, joita edistetään ja on edistetty jo pitkään erilaisin toimenpitein. Talouden tasapainottamiseen kuuluu myös suurempia muutoksia, joita valmistellaan jo nyt, vaikka mahdollisen toteutumisen aika on vasta vuosien päässä.

Parhaillaan on esimerkiksi käynnissä harkinta ja valmistelu siitä, voisiko nyt Varissuolla toimiva Normaalikoulu lukioineen siirtyä Educarium-rakennukseen. Tavoitteena on erinomainen tulevaisuuden koulun ja opettajakoulutuksen malli, jota varmasti tulevaisuudessa halutaan tulla muualtakin katsomaan.

Koulun siirtyminen toisi tullessaan muuttoliikettä kampukselle. Niin henkilökunta kuin opiskelijatkin olisivat uuden edessä tilojen käyttämisen osalta. Valmistelutyössä selvitetään, mistä opiskelijoille löydetään uusia, miellyttäviä ja erilaisiin tilanteisiin sopivia opiskelutiloja, jos Educariumissa toimisikin koulu tulevaisuudessa. Niin ikään harkitaan ja pohditaan sitä, missä minkäkin henkilöstöryhmän olisi jatkossa parasta tehdä työtään. Työryhmät ovat halunneet tehdä selvitystyötä mahdollisimman avoimesti ja keskustellen.

Turun yliopistolla on tilojen käyttöasteen perusteella runsaasti varaa tilojen tiivistämiseen. Tiivistys kuitenkin pääosin vaikuttaa henkilökunnan työtiloihin opetustilojen säilyessä ennallaan.

Kampuksellamme on monen kokoisia ja monenlaiseen opetukseen soveltuvia tiloja, jotka varausjärjestelmästä saatavien tietojen mukaan ovat suhteellisen vähäisellä käytöllä. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka tilatiivistyksiä tehdään, opetusta ei ainakaan tilanpuutteen vuoksi tarvitse siirtää etämuotoiseksi.

Tutkinto-ohjelmilla on opetussuunnitelmatyö tällä hetkellä aivan loppusuoralla ja siinä on jokaisessa tiedekunnassa noudatettu vararehtorin opetussuunnitelmakirjeen (linkki vie intraan, vaatii kirjautumisen) ohjeistuksia. Kirjeessä painotetaan lähiopetuksen järjestämistä erityisesti kandivaiheen opiskelijoille. Myös ohjauksen merkitys on nostettu vahvasti esille.

Koronan aikana opimme, että aito vuorovaikutus lähiopetustilanteessa tukee oppimista ja hyvinvointia. Opiskelijoiden palaute on meille tärkeää ja keskustelu lähiopetuksesta ja muista opetusmuodoista on dynaamista ja jatkuvaa. Suuressa yhteisössämme tarpeet ja toiveet ovat moninaisia. Asiantuntijoihimme voi luottaa – kunkin opintojakson vastuuopettaja tietää parhaiten, mikä toteutustapa takaa korkealaatuisen oppimisen.

Henkilökuntamme koostuu uransa alussa, puolivälissä ja sen kypsässä vaiheessa olevista professoreista, lehtoreista, tutkijoista ja opettajista. Tämä tuo myös opintojaksojen toteutukseen ehkä virkistävääkin variaatiota, josta kannattaa nauttia: välillä toteutus sallii vaihtoehtoisia suoritustapoja ja välillä saa heittäytyä täysin valmiiksi pohditun suoritusetenemän syliin. Tietojen ja taitojen karttumista on parasta ja motivoivinta edistää moninaisin tavoin opintojen aikana.

Lisätietoja viimeisimmistä tilauudistuksista:

Piia Björn

Piia Björn

Kirjoittaja on Turun yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori.

Categories: Koulutus

3 vastausta artikkeliin “Tilat tiivistyvät yliopistossamme – miten muutokset vaikuttavat opetukseen?”

  1. Toivottavasti päätöksenteossa otetaan huomioon mahdollisten taloudellisten hyötyjen lisäksi ne pitkäaikaiset haitat, joita Norssin siirtäminen Educariumiin todennäköisesti aiheuttaisi alakampuksella työskenteleville opiskelijoille ja henkilökunnalle. Näiden haittojen systemaattinen ennakointi ja kartoitus lienee käynnissä, mutta osittain kartoitusta estää se, että konkreettiset suunnitelmat eivät ole olleet henkilökunnan tai opiskelijoiden saatavilla esim. keskustelutilaisuuksissa. Nyt kun olen nähnyt suunnitelmia, jäi vaikutelma, että niissä on kyllä otettu huomioon Norssin tarpeet, mutta ei välttämättä esimerkiksi Publicumin käyttäjien tarpeita. Onko esimerkiksi ajatuksena se, että Publicumin pääsisäänkäynti johtaa suoraan koulun välituntialueelle? Miten näin turvataan esteetön ja turvallinen kulku Publicumiin? Miten yli päänsä pystytään turvaamaan se, alakampuksen rakennukset ovat jatkossakin opiskelijoille avoimia tiloja?

  2. Kiitos aktiivisesta keskustelusta! Työryhmäni vastaa sille annettuihin kysymyksiin, jotka siis liittyvät siihen, mahtuuko Normaalikoulu Educariumiin ja siihen, mitä tämä muutos edellyttäisi. Arkkitehti tekee tässä vaiheessa luonnostelevaa suunnittelutyötä, joka muuttuu ja muovautuu. Suunnitelmissa on otettu huomioon eri käyttäjäryhmien kulku. Kun kampuksella on koulu, sinne on oma kulkukäytänteensä. Dekaani Granlundin työryhmä suunnittelee mm. sitä, missä opiskelijat voisivat, Educariumin asemesta, opiskella yhdessä ja itsenäisesti. Esittelemme minun vetämäni työryhmän loppuraportin 13.5. keskustelutilaisuudessa. Siihen kannattaa osallistua. Vaikka kutsumme raporttia ”Loppuraportiksi”, siinä ei ole vielä mitään lopullista. Mikäli hanke aikanaan toteutuisi, käynnistyisi seuraavaksi sitten tarkan suunnittelun vaihe, jossa hiotaan yksityiskohdat huippuunsa. Tätä kaikkea teemme, koska yliopistolla on meneillään pitkäjänteinen talouden tasapainottamisen aikakausi, jossa tilasäästöt on tunnistettu yhdeksi keskeiseksi toimintatavaksi.

  3. Kiitos kutsusta! Opetuksen järjestämisen lisäksi tarvitaan riittävät tilat myös yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan alati kasvavalle projektitoiminalle. Epäfunktionaaliset ja ahtaat työtilat eivät kannusta ulkopuolisen tutkimusrahoituksen hakemiseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *