Tilat tiivistyvät yliopistossamme – miten muutokset vaikuttavat opetukseen?
Yliopistossamme on meneillään talouden tasapainottamisen aika. Se tarkoittaa pitkäjänteistä säästämistä ja lisärahoituksen hankintaa, joita edistetään ja on edistetty jo pitkään erilaisin toimenpitein. Talouden tasapainottamiseen kuuluu myös suurempia muutoksia, joita valmistellaan jo nyt, vaikka mahdollisen toteutumisen aika on vasta vuosien päässä.
Parhaillaan on esimerkiksi käynnissä harkinta ja valmistelu siitä, voisiko nyt Varissuolla toimiva Normaalikoulu lukioineen siirtyä Educarium-rakennukseen. Tavoitteena on erinomainen tulevaisuuden koulun ja opettajakoulutuksen malli, jota varmasti tulevaisuudessa halutaan tulla muualtakin katsomaan.
Koulun siirtyminen toisi tullessaan muuttoliikettä kampukselle. Niin henkilökunta kuin opiskelijatkin olisivat uuden edessä tilojen käyttämisen osalta. Valmistelutyössä selvitetään, mistä opiskelijoille löydetään uusia, miellyttäviä ja erilaisiin tilanteisiin sopivia opiskelutiloja, jos Educariumissa toimisikin koulu tulevaisuudessa. Niin ikään harkitaan ja pohditaan sitä, missä minkäkin henkilöstöryhmän olisi jatkossa parasta tehdä työtään. Työryhmät ovat halunneet tehdä selvitystyötä mahdollisimman avoimesti ja keskustellen.
Turun yliopistolla on tilojen käyttöasteen perusteella runsaasti varaa tilojen tiivistämiseen. Tiivistys kuitenkin pääosin vaikuttaa henkilökunnan työtiloihin opetustilojen säilyessä ennallaan.
Kampuksellamme on monen kokoisia ja monenlaiseen opetukseen soveltuvia tiloja, jotka varausjärjestelmästä saatavien tietojen mukaan ovat suhteellisen vähäisellä käytöllä. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka tilatiivistyksiä tehdään, opetusta ei ainakaan tilanpuutteen vuoksi tarvitse siirtää etämuotoiseksi.
Tutkinto-ohjelmilla on opetussuunnitelmatyö tällä hetkellä aivan loppusuoralla ja siinä on jokaisessa tiedekunnassa noudatettu vararehtorin opetussuunnitelmakirjeen (linkki vie intraan, vaatii kirjautumisen) ohjeistuksia. Kirjeessä painotetaan lähiopetuksen järjestämistä erityisesti kandivaiheen opiskelijoille. Myös ohjauksen merkitys on nostettu vahvasti esille.
Koronan aikana opimme, että aito vuorovaikutus lähiopetustilanteessa tukee oppimista ja hyvinvointia. Opiskelijoiden palaute on meille tärkeää ja keskustelu lähiopetuksesta ja muista opetusmuodoista on dynaamista ja jatkuvaa. Suuressa yhteisössämme tarpeet ja toiveet ovat moninaisia. Asiantuntijoihimme voi luottaa – kunkin opintojakson vastuuopettaja tietää parhaiten, mikä toteutustapa takaa korkealaatuisen oppimisen.
Henkilökuntamme koostuu uransa alussa, puolivälissä ja sen kypsässä vaiheessa olevista professoreista, lehtoreista, tutkijoista ja opettajista. Tämä tuo myös opintojaksojen toteutukseen ehkä virkistävääkin variaatiota, josta kannattaa nauttia: välillä toteutus sallii vaihtoehtoisia suoritustapoja ja välillä saa heittäytyä täysin valmiiksi pohditun suoritusetenemän syliin. Tietojen ja taitojen karttumista on parasta ja motivoivinta edistää moninaisin tavoin opintojen aikana.
Lisätietoja viimeisimmistä tilauudistuksista:
- Turun yliopiston selvitystyö Educariumin käytettävyydestä koulurakennuksena hyvässä vauhdissa
- Dekaani Jaakko Suominen: Taidetta ja leikkiä tilassa
- Aurum on valmistunut
Kirjoittaja on Turun yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori.