Turun kaupunkitutkimusohjelma voi auttaa sinuakin yliopiston kolmannen tehtävän toteuttamisessa

Sampo Ruoppila
kaupunkitutkimuksen tutkimusjohtaja, Turun yliopisto
Turun kaupunkitutkimusohjelman johtaja

Turku on Suomen toinen kaupunkitutkimuksen keskus pääkaupunkiseudun ohella. Yksi kannuste tähän on ollut vuodesta 2009 lähtien toiminut Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen Turun kaupunkitutkimusohjelma.

Kaupunkitutkimuksen kohde on yhteiskunnallisen kehityksen tilallisuus. Esimerkiksi asuinalueiden erilaistumisessa kyse on sosiaalisen kerrostuneisuuden tilallisesta ilmentymästä – mutta kaikki ilmiössä ei palaudu sosiaaliseen, vaan tilallisuudet tuovat ilmiöön omat piirteensä. Tavanomaisia kaupunkitutkimuksen tutkimuskohteita ovat kaupunkien fyysisten tilojen ja sosiaalisten rakenteiden muutokset, kaupunkitilojen merkitykset sekä erilaiset kaupunkikehitykseen vaikuttavat tekijät ja toimenpiteet.

Kaupunkitutkimus on lähtökohtaisesti moni- ja poikkitieteistä. Ei ole yhtä ”kaupunkitiedettä”, vaan alan tutkijat toimivat kiinnittyneinä emotieteisiin, kuten esimerkiksi sosiaalitieteisiin, maantieteeseen, yhdyskuntasuunnitteluun, taloustieteeseen ja historiatieteisiin. Aikojen saatossa myös lukuisat muut tieteenalat ovat rikastuttaneet alan tutkimuskenttää eri perspektiiveillä ja metodologioilla. Keskusteluja yhteen kokoavia alan tieteellisiä journaaleja on paljon.

Kaupunkitutkimusohjelman puitteissa rahoitettava tutkimus pyrkii sekä lisäämään kaupunkien kehitystä koskevaa tieteellistä ymmärrystä että tuottamaan hyötyä kaupungille. Ohjelmassa kaupunkitutkimuksen määritelmä on akateemista tutkimusalaa hiukan laveampi. Käytännössä sopiviksi tutkimuskohteiksi on rajattu aiheet, jotka tuottavat kaupungin kehittämisen kannalta hyödyllistä tietoa tai välittävät sitä koskevaa teoreettista näkemyksellisyyttä.

Kaupunkitutkimusohjelma ottaa teemansa Turun kaupungin strategiasta, pormestariohjelmasta ja kärkihankkeista. Itse tutkimusohjelman kohde on, näiden teemojen puitteissa, yhteiskunnallinen ja tilallinen muutos kaupungeissa ja kaupungin mahdollisuudet vaikuttaa tähän muutokseen yksin tai yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Tutkimusohjelma määrittelee laveasti tutkimusten aihepiirin ja antaa esimerkkejä mahdollisista tutkimusaiheista, mutta jättää tutkijoille varsinaisten tutkimuskysymyksien määrittelyn ja tutkimuksien sisällön tarkemman rajauksen.

Lähes mihin tahansa kaupungin tavoitteisiin sisältyy olettamuksia syy- ja seuraussuhteista, toimijuudesta, keinoista tai siitä mikä on muutoksessa ja milloin, ja tutkijoiden onkin helppo tunnistaa aihepiireissä paljonkin kysymyksiä. Niiden mukaisia moni- tai poikkitieteisiä, Turun yliopiston tai Åbo Akademin johtamia hankkeita voi esittää rahoitettavaksi ohjelman omissa tutkimushauissa. Tämänsyksyinen haku on auki 1.11. asti. Tutkimukset rahoittavat Turun kaupunki, Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Länsi-Suomen yleishyödyllinen asuntosäätiö.

Turun kaupunkitutkimusohjelman tavoitellut hyödyt ovat alueellisen elinvoiman ja hyvinvoinnin lisäämisen tietoperusteiden vahvistaminen sekä siihen liittyen akateemisen (kaupunki)tutkimuksen vaikuttavuuden lisääminen, erityisesti tutkijoiden ja päätöksenteon valmistelijoiden vuorovaikutteinen pohdinta, miten tuloksia voidaan soveltaa ja tietämystä hyödyntää kaupunkipolitiikassa.

Ohjelmasta vuonna 2018 toteutetussa ulkoisessa arvioinnissa kiitettiin, että se oli tukenut tiedon luomiselle ja hyödyntämiselle suotuisan ympäristön rakentumista, ja siten vahvistanut tiedolla johtamista Turun kaupungissa. Arviointi totesi ohjelman vaikuttavan vahvistamalla ilmiötason ajattelua: tiivis tutkimusyhteys pakottaa käytännön toimijoita ajattelemaan strategisesti.

Yliopistolaisten näkökulmasta ohjelma tarjoaa sujuvat prosessit tutkimukseen perustuvan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden eli yliopiston kolmannen tehtävän toteuttamiseen, Turun yliopiston strategian vahvan alueellisen kumppanuuden mukaisesti. Tutkimusohjelman mukaiset Turkua koskevat tapaustutkimukset, vertailut tai muun Turun kannalta relevantin ilmiön tutkimus on helppo toteuttaa, kun ohjelma tarjoaa valmiit ja innostuneet yhteydet Turun kaupungin organisaatiossa. Sekä vuosittaisen tutkimushaun, jolla hakeutua tutkimusideallaan ohjelman rahoituksen piiriin.

Ohjelman operatiivinen johtaja, Turun yliopiston ja Turun kaupungin yhdessä nimittämä kaupunkitutkimuksen tutkimusjohtaja, toimii yhteiskunnallisessa tiedekunnassa, joskin operoi käytännössä kaupungin, yliopiston ja akademin välillä. Tiedekunnassa koordinoidaan myös yliopiston ja akademin yhteistä kaupunkitutkimuksen opintokokonaisuutta. Opiskeluun liittyy myös toinen ajankohtainen, vuosittainen haku: Turun kaupungin apurahoja ohjelmaa toteuttaviin pro graduihin voi hakea 18.11. asti.

>> Lue lisää kaupunkitutkimuksesta