Poimintoja jakson 5 demotilaisuudesta

Uuden vuoden alkaessa vielä katsaus viime vuoteen. Tässäpä demotilaisuuden poiminnat siitä, mitä vuoden 2023 viimeisessä jaksossa toteutettiin!

Oppiminen

Tutkintotodistusten sähköistäminen etenee. Yliopisto on hankkinut Studyon Atomi -tuotteen ja sen käyttöönottotyö on käynnistynyt. Jatkossa tutkintotodistus siirtyy Atomista suoraan myös yliopiston sähköiseen arkistoon.

Kandidaattiprosessin sähköistäminen etenee eli UTUKandi-prosessin käyttö alkaa näillä näkymin helmikuussa 2024. Prosessia on pilotoitu lääketieteellisessä ja matemaattis-luonnontietellisessä tiedekunnassa sekä kauppakorkeakoulussa (lisätietoja).

AInspiraatio-toiminta eli yliopiston opetushenkilöstölle suunnattu tekoälyaiheinen yhteisö on käynnistynyt (lisätietoja🔒) Ristiinopiskelupalvelu on käytössä. Tällä hetkellä ristiinopiskelupalvelun pilotissa on mukana TY:n teknillisen tiedekunnan opiskelijoita, jotka suorittavat Turun ammattikorkeakoulun kursseja. Åbo Akademin kanssa keskustellaan joulukuun puolella laajemmasta käyttöönotosta. Näiden lisäksi etenevät kv-maisterihaun hakemusten käsittely ja normaalikoulujen poissaoloraporttien toteuttaminen.

Moodlea on kehitetty siten, että jatkossa arvosanoja voi siirtää suoraan Moodlesta Peppiin. Ohjeiden löytämistä on helpotettu: Moodlen oikeasta alanurkasta löytyy nyt ohjeisiin johdattava kysymysmerkki. Opettajille on laadittu Moodle-demokurssi tueksi uuden kurssin rakentamiseen.

Kuvakaappaus Moodlesta arvosanojen siirrosta Peppiin
Arvosanojen siirtoa Moodlesta Peppiin

 

Moodlen ominaisuuksia esittelevä demokurssi

 

Tutkimus

Tekoälyllä vauhditetun, yliopiston palvelimilla toimivan litterointityökalun ensimmäinen kokeiluversio on pilotoitavana kauppakorkeakoululla.

Kokeilukäytössä olevan tekoälypohjaisen litterointiavustimen käyttöliittymä
Tekoälypohjainen litterointityökalu tunnistaa äänitiedostossa käytetyn kielen ja muuntaa puheen tekstiksi

 

Datakatalogin osalta on päädytty siihen, ettei nykyisellä tuotteella ole järkevä jatkaa ja kevään aikana valitaan ja otetaan käyttöön toinen tuote. eLabFTW-laboratoriopäiväkirjajärjestelmän yliopiston laajuinen käyttöönotto lähestyy ja tallennustilojen hallintatyökaluun liittyen tallennustilojen tilaus- ja hyväksyntäprosesseja edistetään. Toinen yliopiston aineisto on siirretty pitkäaikaissäilytyspalveluun (PAS). Tohtorikoulun hakujärjestelmän uudistus etenee ja selvityksessä on, soveltuisiko kv-maisterihaun hakemustenkäsittelytyökalu myös tähän tarkoitukseen.

Kuvakaappaus eLabFTW-järjestelmästä Experiments > Editing an entry -näkymästä
eLabFTW-laboratoriopäiväkirjaan voi tallentaa laboratoriomuistiinpanoja

 

Marraskun alussa otettiin käyttöön Cheminventory-kemikaalitietokanta (lisätietoja🔒). Aiempaan kemikaalitietokantaan verrattuna uutena toiminnallisuutena on mm. tiedostojen lataaminen, jolla esim. käyttöturvatiedotteet ja riskianalyysit saadaan yhdistettyä suoraan oikeaan kemikaaliin. Käyttäjien tueksi on perustettu laboratorioverkosto, jonka Teams-kanavan kautta on tarjolla myös tukimateriaaleja ja asiakirjapohjia.

Näkymä Cheminventory-järjestelmästä
Cheminventory-kemikaalitietokannassa hallinnoidaan yliopiston kemikaaleja

Yliopistopalvelut

TYY:n sähköiset edustajistovaalit järjestettiin onnistuneesti. eRekry-järjestelmä otettiin käyttöön ja sille annettiin nimi Talentti (uutinen🔒). Wegematic-tietokone on siirretty pois kauppakorkeakoulun tiloista ja on tulossa esille Agoraan. Yliopiston taidegalleria -sivusto etenee kohti julkaisua.

Kuvakaappaus yliopiston taidegallerian etusivulta
Yliopiston taidegalleriassa voi tutustua yliopiston taidekokoelmaan

 

Www.utu.fi-sivustolla on otettu käyttöön uusi sisällönhallintanäkymän teema, joka parantaa saavutettavuutta ja mobiilikäyttöä (uutinen aiheesta🔒).

Www-sivuston vanha ja uusi sisällönhallintanäkymän teema
Www-sivuston vanha ja uusi sisällönhallintanäkymän teema

 

Kumppanuuksienhallinnan ympäristö on pystytetty ja sen kehittäminen käynnistynyt. Ensimmäisenä kumppanuuksienhallintajärjestelmään toteutetaan alumnit- ja yritykset/yhteisöt-kokonaisuudet.

Näkymä yritys/yhteisö-osiosta kumppanuuksienhallintajärjestelmästä
Kumppanuuksienhallintajärjestelmään tallennetaan mm. alumnien ja kumppaniyritysten sekä -yhteisöjen tietoja

 

Tiedolla johtamisen tueksi rakennettuun henkilötyövuosiraporttiin on laadittu uusi välilehti, jolla henkilötyövuodet yhdistetään työajan kohdentamistietoihin.

Henkilötyövuosi-tietovarastoraportin välilehti, jolla yhdistetään henkilötyövuositiedot työajan kohdentamistietoihin
Henkilötyövuodet rahoituslähteittäin -tietovarastoraportti

 

Prosessien digitalisointivälineen hankinta etenee: tietopyyntövastaukset on käsitelty. Nykyisessä prosessityökalussa Formsissa yliopistositoumus-lomake on integroitu asianhallintajärjestelmään ja toteutettu työsopimus-lomakkeiden vienti sähköiseen arkistoon, ja kunhan testaukset on saatu valmiiksi, nämä ominaisuudet viedään tuotantoympäristöön.

Sähköisessä allekirjoitusjärjestelmässä UTUsignissa on valmisteltu tittelinvalintaa: jatkossa allekirjoittaja voi valita eri tehtävänkuviensa välillä, millä tittelillä asiakirjan allekirjoittaa (esim. professori/dekaani). Toiminnallisuus vaatii vielä toimittajan tekemiä muutoksia ennen käyttöönottoa ja sen jälkeen se otetaan ainakin aluksi käyttöön laitosjohtajille, dekaaneille ja heidän varahenkilöilleen.

Tittelinvalinta UTUsign-allekirjoitusjärjestelmässä
Tittelinvalinta UTUsign-allekirjoitusjärjestelmässä

 

MFA on otettu käyttöön, ensimmäiseksi Certian palveluihin. Demopäivään mennessä 3600 yliopiston käyttäjää oli ottanut MFA:n käyttöön. Yliopiston Windows-koneille automaattisesti suojatun yhteyden yliopiston verkkoon muodostava Always on VPN on myös otettu käyttöön ja demopäivänä siinä oli yli 500 aktiivista konetta. Päätelaitteiden hallintasääntö🔒 tuli yliopistolla voimaan marraskuussa ja uusi MDM-palvelu mahdollistaa sen mukaisesti Mac, iPhone- ja Android -laitteiden hallinnoinnin. Request Tracker -tiketöintijärjestelmä on siirtynyt uudelle alustalle.

Tiketöintijärjestelmän uuden testiympäristön etusivu
Tiketöintijärjestelmä on siirtynyt uudelle alustalle: tässä näkymä uuden tiketöintijärjestelmän testiympäristön etusivulta

 

Osana tiedonhallintalainkin toteuttamista julkaistiin tietojärjestelmien omistajien tueksi uuden digitaalisen palvelun hankkimisen muistilista🔒. Webropolilla toteutettu kysely on jaettu kahteen osaan: aloituskyselyyn ja yhdessä digipalveluiden yhteyshenkilön kanssa täytettävään varsinainen muistilistaan.

Osa uuden digitaalisen palvelun hankinnan aloituskyselyn etusivusta
Uuden digitaalisen palvelun hankkimisen muistilista on tarkoitettu tietojärjestelmien omistajien avuksi muistuttamaan järjestelmän hankinnassa huomioitavista asioista
Categories: Demo, Digiarkkitehdin kertomaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *