Kuidut lisäävät hyödyllisten mikrobien kasvua suolistossa

Salla Hakkola

Rakas mummoni vannoi aina kaurapuuron nimeen. Hänen mukaansa aamupuuro teki vatsanpohjalle pehmeän pedin niin, että vatsa sieti paremmin sen jälkeen hörpätyn kahvin ja lukuisat lääkkeet. Kaurapuurolla hän myös jaksoi varmasti lounaaseen saakka.

Nykyään yhä useampi on samaa mieltä mummoni kanssa: kaura koetaan hyväksi vatsalle. Moni saa vatsaoireita gluteenia sisältävistä viljoista: vehnästä, rukiista ja ohrasta. Lisäksi gluteenitonta ruokavaliota suosivat muutkin kuin keliaakikot. Ja vaihtoehtoja löytyy myös muillekin kuin puuron ystäville: uusia kaurapohjaisia tuotteita kehitetään jatkuvasti lisää.

Mikä sitten on tehnyt kaurasta niin suuren hitin? Moni on varmasti kauraleipäpaketin kyljestä lukenut kauran sisältämän betaglukaanin kolesterolia alentavasta vaikutuksesta. Harvempi kuitenkaan tietää, että kuidut lisäävät hyödyllisten mikrobien kasvua suolistossa. Ja kun hyödyllisiä mikrobeja tulee lisää, ne myös tuottavat enemmän yhdisteitä, kuten lyhytketjuisia rasvahappoja, jotka ovat elintärkeitä erityisesti suoliston hyvinvoinnille.

Palatakseni mummoni ja muun vanhan kansan viisauksiin; kaurapuuron voimalla jaksaa. Tieteellisemmin ilmaistuna jaksamiseen vaikuttavat kauran erityisominaisuudet. Kaura alentaa glykeemistä indeksiä, eli aterian jälkeinen verensokeri pysyy tasaisena pitkään. Jaksamiseen auttaa myös hyvä olo vatsassa. Tutkimuksessa seurataankin tällä hetkellä, miten kaura ruokavaliossa vaikuttaa keliaakikoiden, gluteenille yliherkkien ja perusterveiden vatsan hyvinvointiin. Tutkimus on osa pääosin Tekesin rahoittamaa Turun yliopiston elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen yksikön, Helsingin yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n yhteistutkimusta.

Jos olet tänään lusikoinut aamupuuron, valinnut lounaaksesi nyhtökauraa tai nauttinut kaurasta tehdyn välipalapatukan, olet jo saanut annoksen β-glukaania. Sen lisäksi vatsaasi on päätynyt myös monia muita bioaktiivisia yhdisteitä, kuten avenanthramideja ja fytaatteja. Tutkimus selvittää myös, mitä hyvää ne tekevät suolistollesi ja hyvinvoinnillesi.

Salla Hakkola
Kirjoittaja on elintarvikekemian tohtorikoulutettava.

Ps. Vapaaehtoisia haetaan mukaan kauran hyvinvointivaikutuksia kartoittavaan tutkimukseen! Kysy lisätietoja: oatyourgut@utu.fi, www.utu.fi/fi/tutkimus/osallistu