Tämä kurssitehtävä yhdisteli mukavalla tavalla kurssin ns. teoreettista sisältöä, mutta myös itse tehtävää luovaa työskentelyä. Alla ensimmäinen infograafini, jota tehdessä tuli kipuiltua vähän kaiken kanssa; mitä sisällöksi, miten saatan ajatukseni infograafin muotoon ja harmitus siitä, etten henkilökohtaisesti näköjään ole yhtään taiteellinen. 🙂 Infograafi parhaimmillaan on todella näyttävä työkalu informaation jakamiseen kompaktissa muodossa.

Lähteet

Kalpio, Anna 2022. Maine ja brändi & Infograafit ja visuaalisuus. Turun yliopisto.

Prior Konsultointi Oy 2019. Jouni Kivikoski. Miten viestintä vaikuttaa maineeseen. Luettu 30.1.2022: https://www.prior.fi/www/blogi/miten-viestinta-vaikuttaa-maineeseen/


Tämän harjoituksen jälkeen
• olen oppinut Piktochartin käyttöä. En ole koskaan ennen sitä testannut ja vaikuttaa kyllä todella hyvältä työkalulta! Ainut vaan, että ilmaiseksi siinä ei näköjään pysty kovin montaa pohjaa tekemään tai lataamaan…
• ymmärrän lisää yhteisön maineesta, miten mainetta luodaan ja ylläpidetään. Olen oppinut kriisiviestinnästä sekä siitä että yrityksen äänitorven kannattaa olla se, joka asiasta eniten tietää -ei esimerkiksi yrityksen “all-round viestijä”
• voin soveltaa oppimaani taas erittäin hyvin omaan työhöni. Juuri viime viikolla kirjoitin esimieheni pyynnöstä yritykselle uuden uutiskirjeen, ja se tuntui hyvältä, kun on juuri päässyt opiskelemaan näitä asioita.
• huomasin eroja ja yhtäläisyyksiä infofgraafin ja hyvän, visuaalisen PowerPoint-esityksen välillä. Itse tykkään kovasti tehdä ihan näyttäviäkin PowerPoint- tai Canva-esityksiä (ajan ja resurssien puitteissa), mutta infograafien tekoa haluaisin kyllä vielä kehittää. Ne näyttävät niin kivoilta ja tehokkailta tiedonjakotavalta, mutta itse haluaisin vielä tätä taitoa kehittää.