Yli puolet kolmekymppisistä allekirjoittanut kansalaisaloitteen

Eduskuntavaalien yhteydessä on koko 2000-luvun ajan toteutettu laaja kyselytutkimus, jonka tulokset ovat yleensä melko hyvin yleistettävissä kaikkiin äänestysikäisiin suomalaisiin. Tänä vuonna kansalaisilta kysyttiin ensi kertaa myös kansalaisaloitteista.

Kyselyn perusteella näyttäisi siltä, että noin kolmannes äänestysikäisistä on allekirjoittanut vähintään yhden kansalaisaloitteen. Lukua voidaan pitää melko suurena, kun vaaleissa äänestysprosentit liikkuvat tyypillisesti enintään seitsemänkymmenen prosentin tietämillä. Korkeakoulutetuista vastaajista lähes puolet on allekirjoittanut aloitteen, kun pelkän peruskoulutuksen saaneista vain noin joka viides on allekirjoittanut. Allekirjoittaminen on vahvasti yhteydessä myös ikään, mutta kansalaisaloitteet eivät ole pelkästään nuorimpien käyttämä väline. Alle 50-vuotiaista vastaajista noin puolet oli allekirjoittanut kansalaisaloitteen. Heidän joukossaan kaikkein aktiivisimpia kansalaisaloitteen käyttäjiä olivat 25–34-vuotiaat, joista jopa yli puolet oli allekirjoittanut. Yli 50 –vuotiaiden joukossa allekirjoittaneiden määrä putosi jyrkästi ja yli 65 –vuotiailla vieläkin enemmän. Iällä ja koulutustasolla on yhteys, koska tyypillisesti pelkän peruskoulutuksen saaneita on enemmän vanhemmissa ikäluokissa.

Kansalaisaloite koulutus ja asuinpaikka

Helsingissä ja Uudellamaalla kansalaisaloitteita oli allekirjoitettu muuta maata jonkin verran yleisemmin ja naiset olivat allekirjoittaneet hiukan miehiä useammin. Samat ryhmät ovat yleensä hieman keskimääräistä aktiivsempia äänestäjiä. Asuinpaikka ja sukupuoli eivät kuitenkaan olleet yhtä vahvassa yhteydessä kansalaisaloitteiden käyttöön kuin koulutustaso ja ikä.

Kansalaisaloite sukupuoli ja ikä

Vastaajilta kysyttiin myös, parantaako kansalaisaloite heidän mielestään demokratiaa. Neljä viidestä vastaajasta oli sitä mieltä että näin on. Kansalaisaloitteeseen suhtauduttiin hyvin positiivisesti kaikissa vastaajaryhmissä: vähimmilläänkin noin kolme neljästä vastaajasta katsoi kansalaisaloitteen parantavan demokratiaa. Niissä ryhmissä, joissa allekirjoittaminen oli yleisintä, yhdyttiin väitteeseen eniten, mutta vaihtelua vastaajaryhmien välillä oli hieman vähemmän kuin allekirjoittamisessa.

Lisää alustavia havaintoja kyselystä ensi viikolla, kun tarkastelemme kuntalaisaloitteiden käyttöä.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather