Tyylitellyt olympiareknaat

Sivakoimaan strategisesti – yhdessä

”Hyvä on hiihtäjän hiihdellä, kun hanki on hohtava alla.”

Kotikatsomoissa on seurattu suomalaishiihtäjien urakkaa olympialaisissa viime viikkoina. Olympialaisissa on saatu kokea jännityksen, pettymyksen ja ilon tunteita. Useana päivänä on voitu nauttia mitalikahvit – muutamana päivänä jopa santsikupin kanssa.

Suomessa talvikelit ovat olleet tänä vuonna hiihtämiseen otollisia. Moni on päässyt itse kokemaan hiihtämisen riemua tai muita siihen liittyviä tunteita, olkoonpa ne sitten myönteisiä tai jotakin muuta. Moni suksii myös ”hiihtolomalla” pohjoiseen rentoutumaan.

”Hyvä on hiihtäjän hiihdellä, kun tietty on matkan määrä.”

Iivon ja muiden hiihtäjien suoritusten taustalla on pitkäaikainen harjoittelu, jossa erityisesti viimeisin vuosi on ratkaiseva. Tavoitteet on asetettu hyvissä ajoin olympialaisiin.

Vuosi 2021 oli kasvatustieteiden tiedekunnan strategiaprosessivuosi. Vaikka työarki on ollut normaalia kuormittavampaa etäilyn ja koronatilanteen vuoksi, olemme samalla tehneet yhdessä töitä tulevaisuuden tavoitteiden määrittämiseksi. Tiedekunnan strategiaprosessi on perustunut vahvasti yhteisölliseen kehittämiseen. Sen alkuvaiheissa kävi kolme kertaa aikamoinen VIIMA niin kuin talvilajissa voi käydä. Maalin paikka määritettiin ja latuverkosto suunniteltiin yhdessä. Yli vuoden kestäneen työn tuloksena olemme saaneet valmiiksi tiedekunnan uuden strategisen toimenpideohjelman. Lämmin kiitos kaikille aktiivisesta osallistumisesta strategiaprosessiin!

Tiedekunnan uusi strateginen toimenpideohjelma on laadittu kaudeksi 2022–2025. Meillä on edessä tärkeä olympiadi, sprinttimatkasta ei tässä ole kyse. Toimenpideohjelmaan liitetty konkreettinen vetovastuu-, aikataulu-, ja arviointilistaus auttaa meitä seuraamaan etenemistä kohti tavoitetta. Oman työelämämme iivoina ja tiedekunnan hiihtojoukkueen jäseninä tavoittelemme parasta mahdollista tulosta. Joskus tuo tulos voi olla maailman paras. Päätavoitteen saavuttamista voimme arvioida neljän vuoden päästä. Toivottavasti silloin voimme juhlia yhteistä suoritustamme kahvikupillisella – ehkä jopa lasilla kuohuvaa.

Latuverkosto on nyt suunniteltu ja latu ohjaa meitä maaliin. Varsinainen työ on nyt kuitenkin vasta alussa. Vaikka latukartta on valmis, pidämme silmät auki myös mahdollisten hankikantokelien varalta: jos samaan maaliin voi oikaista lyhyempää reittiä, olemme valmiita muuttamaan suunnitelmaa.

”Hyvä on hiihtäjän hiihdellä, kun ystävä häll’ on myötä.”

Tiedekunnan strategisen toimenpideohjelman päätavoitteena on yhteistyön ja osallisuuden lisääminen. Tämä tavoite määrittää niin tiedekunnan sisäistä kehittämistä kuin suhteita tiedekunnasta ulospäin. Päätavoitetta toteutamme niin tutkimukseen, koulutukseen, yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen kuin yhteisöön liittyvillä alatavoitteilla ja toimenpiteillä.

Kyse ei siis ole vain yhdestä hiihtäjästä eikä kahdesta, eikä edes viestijoukkueesta, vaan koko tiedekunnan väestä. Jaamme Iivon näkemyksen koko tiimin merkityksestä menestyksen mahdollistajana: ”ei me siellä kahdestaan oltu” (katso kuva).

Lämpimästi tervetuloa tiedekunnan joukkueeseen hiihtämään joko vetovastuuseen tai peesaamaan! Tervetuloa yhtä lailla latupartio-, huolto- ja kiritysjoukkoihin, jos lylyn lykkiminen ei ole sinun juttusi! Kaikkia meitä tarvitaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hyvää yhteistä laturetkeä strategisesti sivakoiden!

Tiedekunnan hiihtojoukkueen puolesta

Anu Warinowski
Tiedekuntapäällikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta