Rauman normaalikoulussa koko koulun tasa-arvoinen digiosaaminen ja tarkoituksenmukaiset laitteet opetuksessa nousivat keskiöön, kun pohdittiin digipedatiimin kaksivuotiskauden tavoitteita. Oppilaiden vahva osallisuus suunnittelussa sekä oppilaiden ja opettajien tietojen ja taitojen kartuttaminen jo olemassa olevien opetusvälineiden avulla nähtiin keskeisinä tavoitteina. Yhteisen ideoinnin pohjalta alkoi rakentua viikon mittainen intensiivinen ohjelmointiviikko, jonka aikana kaikki koulun oppilaat ja opettajat saisivat koulutusta ohjelmoinnissa, mutta myös pääsisivät tutustumaan ohjelmointivälineistöön. 

Helmikuussa 2022 lanseerattiin ensimmäinen digiviikko sloganilla “Kaikki koodaa”. Ajankohta valikoitui osumaan samaan aikaan yhdeksännen luokan TET-viikon kanssa, sillä pystyimme hyödyntämään yläkoulun opettajilta vapautuvia tunteja sijaistuksiin tunneilla, jotka digiviikon vetäjiltä jäivät sijaistettavaksi.

Sphero indi -ohjlemistorobotteja.
Ensimmäisellä digiviikolla keskityttiin ohjelmointitaitojen opetteluun. Tutuksi tulivat muun muassa kuvassakin näkyvät Sphero
indit.

Digiviikon tavoitteena oli opettaa ohjelmoinnin taitoja sekä tutustuttaa koulumme henkilökunta ja oppilaat ohjelmointivälineistöön. Kaikki välineistö koottiin yhteen luokkaan, josta syntyi kuin itsestään digiluokka/monitoimiluokka/vapaa-aineluokka. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Oppitunnit suunniteltiin eNorssin ohjelmointipolun tavoitteiden mukaisesti ja opetusvälineet sekä sisällöt valittiin tavoitteiden suuntaisiksi.

Lattialle rajattu rata, muutama legorobotti ja ohjaimina toimivat padit.
Tarkkuusradalla testattiin ohjelmointitaitoja, kun Lego Mindstorm EV3 tuli ohjata radan läpi yhdellä ainoalla pitkällä komennolla.  

Syyskuussa 2022 oli aika pitää toinen digiviikko sloganilla “M365 haltuun” keskittyen tieto- ja viestintäteknisten taitojen harjoitteluun. Ensimmäisen digiviikon palautteiden ohjaamina suunniteltiin rinnakkaisluokille yhteiset kaksoistunnit, joka mahdollisti jokaiselle oppilaalle kaksinkertaisen määrän tunteja edelliseen digiviikkoon verrattuna. Lisäksi lähetimme opettajille etukäteen pohjatietokyselyn, jonka vastausten avulla räätälöitiin luokka-asteiden harjoitteet tarkoituksenmukaisiksi.

Koululainen tietokoneen ääressä.
Toisella digiviikolla keskityttiin tieto- ja viestintäteknisiin taitoihin. Kuvassa kolmosluokkalaiset tutustumassa M365-ympäristön mielenkiintoisiin sovelluksiin, kuten PowerPointiin.  

Oppitunnit suunniteltiin eNorssin tietostrategian (20222025) osaamistasojen mukaisiksi. Kokeilimme myös yhden päivän ajan digivälitunteja, jossa luokka-asteille oli nimetty omat välitunnit ja digiluokkaan suunniteltu sopivaa ohjelmaa. Innostuneet oppilaat valtasivat digiluokan ja keskikerroksen oppimaiseman. Samalle päivälle osunut Kodin ja Koulun Päivä toi välitunneille oppilaiden lisäksi huoltajia kokeilemaan ja oppimaan ohjelmointitaitoja. Pienempien oppilaiden kanssa mukana olivat tukemassa myös kuudesluokkalaiset digiagentit. 

Helmikuussa 2023 jo perinteeksi muodostunut digiviikko teemalla “Oivaltamalla ohjelmoijaksi” tutustutti oppilaat ja henkilökunnan vuoden aikana tulleisiin uusiin ohjelmointivälineisiin sekä kertasi vanhoja hyviksi havaittuja välineitä. Keskiössä oli oppilaan oma oivallus ja ongelmaratkaisutaidot. Digiviikon oppeja lähdetiin tällä kertaa viemään myös harjoittelupäiväkoti Pikkunorssiin, kun koulumme digiagentit pääsivät tutustuttamaan viskareita ohjelmoinnin alkeisiin Sphero indien avulla. 

Nykyään kaksi kertaa vuodessa toteutettavista digiviikoista on tullut osa koulun vuosisuunnittelua. Digiviikot järjestetään yhdeksännen luokan työelämään tutustumisen viikoilla, jolloin tunneilta vapautuvat aineenopettajat sijaistavat digiviikolla opettavia opettajia sekä tutustuvat toistensa työhön yhteisopettajuuden kautta.  ”Rauman mallia” digiopetuksesta digiviikkojen avulla on viety jo muihinkin normaalikouluihin Suomessa.  

Ohjelmoinnin opetus on tärkeää suomalaisessa peruskoulussa, koska se antaa oppilaille taitoja ja valmiuksia digitalisoituvassa maailmassa. Ohjelmointi opettaa oppilaille ongelmanratkaisutaitoja, loogista ajattelua, koodin lukutaitoa ja tiimityöskentelytaitoja. Ohjelmointiopetus voi myös innostaa oppilaita teknologiaan ja tietotekniikkaan liittyviin uramahdollisuuksiin. Opettajien koulutus ja opetusmateriaalien kehittäminen ovat tärkeitä asioita, jotta ohjelmoinnin opetus olisi laadukasta ja motivoivaa. 

Kirjoittajat ryhmäkuvassa iloisissa tunnelmissa.Kirjoittajat Kalle Nyberg (kesk.), Jenna Lonka, Petteri Syrjänen (oik.) ja Juha Ståhlberg (vas.) muodostavat Rauman normaalikoulun digipedatiimin sekä ovat osa valtakunnallista FCLab.fi-hanketta.