Suunniteltuja liivejä pöydällä

Pedagoginen innovaatioprosessi käsityön opetuksessa (KÄSK9965) päättyi jo toukokuussa, mutta opiskelijoiden ja Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen instituutin (HSSH:n) yhteistyönä syntyneiden mittausinnovaatioiden työstäminen jatkuu ja poikii uusia tutkimusaloitteita.

Kevään opintojaksolla HSSH:n metodologinen yksikkö toivoi opiskelijaryhmiltä käyttäjäystävällistä eli pitkäaikaisen mittaamisen mahdollistavaa liiviratkaisua sydämen sykkeen ja sykevälivaihtelun mittaamiseen. Opiskelijoiden tehtävänä oli varmistaa liivien käyttömukavuus tinkimättä kuitenkaan mitattavan signaalin tieteellisestä laadusta.

Tähän asti markkinoilla saatavilla olleet EKG-teknologiaa käyttävät tuotteet on suunniteltu pääasiassa urheilusuoritusten mittaamiseen. Niissä lähtöoletuksena on ollut, ettei mittauslaite voi olla mukava käyttää, sillä laadukkaan signaalin on oletettu edellyttävän tuotteen tiukkaa istuvuutta. Mittausliivin käyttö tieteellisessä tutkimuksessa, esimerkiksi opiskelijahyvinvoinnin tarkastelussa, kuitenkin edellyttää pitkäaikaista mittaamista ja siten suurempaa käyttömukavuutta.

Suunniteltuja liivejä pöydällä
Luennolla opiskelijat pääsivät myös itse tutustumaan sykevälivaihtelun mittaamiseen kehitettyihin tuotteisiin.

Toimeksiantoon tarttui kaksi ryhmää, joissa liiviratkaisuja suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä HSSH:n ja opiskelijoiden välillä. HSSH tarjosi opiskelijoiden käyttöön testattavaksi erilaisia markkinoilla olevia tuotteita sykevälivaihtelun mittaamiseksi. Lisäksi HSSH:n yhteyshenkilö ja liivihankkeen toinen perustajajäsen Visajaani Salonen auttoi opiskelijoita tarvittavan mittausteknologian suunnittelussa ja asentamisessa. Molemmat ryhmät käyttivät liiveissään Suunnon Movesense-mittaussensoreita. Muut käytetyt ratkaisut ovat liikesalaisuuden alaisia. Molemmista innovaatioista tullaan tekemään keksintöilmoitukset.

Lotta Terho, Otso Suonpää, Henna Malmsten ja Mikko Piippo valmistivat kevytrakenteisen mittausrintaliivin käyttäen valmisliiviä, johon mittausteknologia integroitiin niin, ettei se näy liivin ollessa päällä. Ryhmän suorittamissa mittaustesteissä liivi on ollut mukava päällä ja sen keräämä sykesignaali on ollut laadultaan jopa odotettua parempaa.

Luennoitsija puhumassa salin edessä.
Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen instituutin projektisuunnittelija Visajaani Salonen luennoi käsityökasvatuksen opiskelijoille sykkeen ja sykevälivaihtelun mittaamisesta ja siihen aiemmin käytetyistä mittauslaitteista.

Toinen opiskelijaryhmä lähestyi toimeksiantoa eri näkökulmasta. Juuso Virta, Henna Lapinlampi ja Karoliina Koivukangas pohtivat, voisiko sykemittausteknologian integroida tuotteeseen, jonka ei ole tarkoituskaan olla päällä huomaamaton. Tähän ovat perustuneet esimerkiksi markkinoilla olleet mittausurheiluliivit, jotka antavat korkean tukitason urheilusuorituksen ajaksi. Virta, Lapinlampi ja Koivukangas kuitenkin veivät ajatuksen astetta pidemmälle ja päättivät lisätä mittausteknologian tehdasvalmisteiseen ryhtiliiviin. Ryhtiliivin tarkoituksena on suoristaa käyttäjänsä ryhtiä, joten se aiheuttaa väkisinkin käyttäjälleen epämukavuutta. Liiviin asennettu mittausteknologia ei kuitenkaan huononna liivin käyttömukavuutta, vaan lisää vain liiviin uuden hyvinvointia edistävän tekijän. Visajaani Salonen ja liivihankkeen toinen perustajajäsen Anna Vänttinen pitivät opiskelijoiden ratkaisua oivaltavana, joskin innovaation potentiaalinen käyttäjäkunta lienee rajallinen.

Työskentelyssä mukana Turun yliopiston käsityökasvatuksen professori Eila Lindforsin luotsaamalla innovointia ja sen pedagogisia sovelluksia tarkastelevalla opintojaksolla olivat opiskelijoita ohjaamassa käsityökasvatuksen yliopisto-opettajat Rauli Lehtinen ja Tarmo Thorström.  Yhteistyön osana opiskelijat antoivat Satakunnan Kansalle haastattelun.

Kuluneella viikolla Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksella yhteistyöhön osallistuneet käsityökasvatuksen maisteriopiskelijat noutivat HSSH:n johtajan, professori Risto Kuneliuksen allekirjoittamat osallistumistodistukset.

Yliopistoyhteistyön taustalta löytyy HSSH:n Visajaani Salosen ja käsityötieteen yliopistonlehtorina Raumalla työskentelevän Tellervo Härkin aiempi katseenseurantateknologiaan keskittynyt tutkimusyhteistyö. Opintojaksolla opiskelijoiden työstämien oppimista reflektoivien päiväkirjojen ja loppuesseiden pohjalta ollaan kirjoittamassa teknologiaohjautuvaa pedagogista innovaatioprosessia tarkasteleva tieteellinen artikkeli.

Suunnitteilla on myös tutkimusprojekti, jossa Rauman kampuksen käsityökasvatuksen opiskelijat pääsisivät testaamaan mittausrintaliiviä opiskeluhyvinvoinnin seurannassa. Tavoitteena tuolla projektilla tulee olemaan mittausliivin keräämän datan validointi, joka mahdollistaisi liivin käytön myös muissa tieteellisissä hyvinvointitutkimuksissa. Kevään kehitystyö olikin erinomainen askel eteenpäin matkalla kohti laajempaa sydämen sykkeen ja sykevälivaihtelun hyödyntämistä kasvatustieteellisen tutkimuksen osana.

Blogin ovat kirjoittaneet Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen yliopisto-opettaja Tarmo Thorström ja yliopistonlehtori Tellervo Härkki sekä Anna Vänttinen.