Käsityökasvatuksen opiskelija hitsaa kypärä päässä.

Pyörätuolioppilaan opetus teknisen käsityön oppimisympäristössä: mitä haasteita se tuo ja miten opettajat ratkaisevat ne?

Koulumaailma muuttuu ympäröivän maailman mukana. Tasa-arvo ja ihmisten yhdenvertaisuus ovat niitä arvoja, joita pidetään itsestäänselvyytenä. Näiden arvojen lisäksi myös inkluusio ja sen mukana tuoma esteettömyys ovat osa koulun arkea. Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin aihetta käsityökasvatuksen näkökulmasta, ja siitä millaisia opettajien kokemukset ovat pyörätuolioppilaan opettamisesta perusopetuksen teknisen käsityön oppimisympäristössä.

Koimme aiheen merkitykselliseksi, sillä vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu teknisen käsityön opetuksen kontekstissa. Inkluusion myötä käsityötunneilla opiskelee eri haasteisia oppilaita osana omaa luokkaa. Tutkimus pyrki hahmottamaan käsityönopettajien näkemyksiä pyörätuolioppilaan integroimisesta ja opetuksen toteuttamisesta. Lisäksi se antaa arvokasta tietoa pyörätuolioppilaan opetuksesta teknisen käsityön oppimisympäristössä ja herättää pohdintoja tulevaisuuden opetusmenetelmistä ja -mahdollisuuksista käsityön kontekstissa.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon osallistui yhdeksän teknisen käsityön opettajaa. Heidän kokemuksiaan ja havaintojaan kerättiin Webropol-kyselyn avulla keväällä 2023. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.

Tulosten perusteella tutkimukseen osallistuneet opettajat eivät kokeneet osaamisessaan puutteita pyörätuolioppilaan opetuksessa. Opettajien kohtaamat haasteet liittyivät tilan, koneiden ja säilytysratkaisujen esteettömyyteen, joka vaikeutti oppimisympäristön soveltumista pyörätuolioppilaalle. Näiden haasteiden vuoksi pyörätuolioppilaan tuntityöskentelyä avustaneen ohjaajan rooli nähtiin tärkeänä asiana työturvallisuuden ja opetuksen tukemisen näkökulmasta. Lisäksi kohdattujen haasteiden vuoksi opetusta saatettiin päätyä soveltamaan eri keinoin, kuten teknologiapainotteisella opetuksella tai siten, että opettaja tai ohjaaja toteutti työvaiheen pyörätuolioppilaan puolesta, kun sen suorittaminen oppilaalle ei ollut mahdollista tai turvallista.

Tutkimus valaisee pyörätuolioppilaan opetuksen haasteita teknisen käsityön oppimisympäristössä ja osoittaa, että yksiselitteistä tapaa opettaa pyörätuolioppilasta ei ole. Sen sijaan jokaisen oppilaan kohdalla tarvitaan yksilöllistä ja harkittua lähestymistapaa. Lisäksi herää kysymys siitä, olisiko nykyteknologian, kuten 3D-mallintamisen käyttäminen perusteltua pyörätuolioppilaan opetuksessa. Tämä voisi tuoda käsityöoppitunneille uuden ulottuvuuden ja tarjota oppilaille uudenlaisia mahdollisuuksia.

Blogikirjoitus perustuu joulukuussa 2023 valmistuneeseen pro gradu -tutkielmaan ”Opettajien kokemuksia pyörätuolioppilaan opettamisesta perusopetuksen teknisen käsityön oppimisympäristössä”. Tekijöinä Mikko Piippo & Otso Suonpää

Kuva: Suvi Harvisalo