Ihmisiä istuu nojatuoleilla ja sohvalla lukupiirissä.

Tavoitteena jokaisen oppilaan hyvä lukukokemus – MORE-hankkeessa kehitetään koulujen ja kirjaston yhteistyötä Reading for Pleasure -pedagogiikan hengessä

Turun yliopiston Rauman kampus on mukana Erasmus+-rahoitteisessa kehittämis- ja tutkimushankkeessa: Setting up a Reading Motivator in the Digital Age: Introducing New Approaches of Reading for Pleasure Pedagogy in Primary School (MORE). Hankkeen tavoitteena on edistää koulujen ja kirjastojen välistä pedagogista yhteistyötä, innostaa moninaisia lukijoita nauttimaan lukemisesta sekä tuottaa tutkimuspohjaista välineitä tunnistamaan erilaisia lukijaprofiileja.

Kohderyhmänä MORE-hankkeella ovat 9–11-vuotiaat koululaiset. Hanke toteutuu Ljubljanan ja Turun yliopistojen sekä Italian Reading Association (ILA) -organisaation ja paikallisten kirjastojen yhteisenä toimintana. Suomesta mukana on Turun kaupunginkirjasto. Kirjastoilla on merkittävä rooli hankkeessa, sillä hankkeen aikana heidän henkilöstöstään koulutetaan lukumotivaattoreita, joiden tehtävänä on yhdessä yliopistotoimijoiden kanssa suunnitella ja toteuttaa työpajoja sekä yksilöllistä konsultaatioita kohderyhmän oppilaille Reading for Pleasure -pedagogiikan hengessä. Syksyn 2024 aikana työpajoihin osallistuvat Vasaramäen ja Ilpoisten alakoulujen oppilaat.

Hankkeen taustalla on huoli lasten yhä vähenevästä lukemisesta sekä lukemisen taitojen ja lukumotivaation yhä suuremmista eroista. Monissa Euroopan maissa tutkimukset (PISA, PIRLS) lukumotivaatio on laskenut merkittävästi yli 10-vuotiaiden ikäryhmässä. Alhainen lukumotivaatio johtaa heikkoon lukutaitoon, mutta myös alhaisiin akateemisiin saavutuksiin ja vähäisiin sosiaalisen ja kulttuurisen osallisuuden kokemuksiin.

Suunnittelun ja taustatyön jälkeen (teoreettisen taustan artikkelijulkaisu: Vogrinčič Čepič, Mascia & Aerila, 2024) syksyllä 2023 alkoi tutkimuksellinen osuus, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa kohderyhmän luetunymmärtämisen taitojen ja lukijaidentiteetin variaatioista. Tutkimustiedon pohjalta muodostettiin lukijaprofiilit, jotka toimivat ohjaavina lukupolkuina kirjaston henkilöstön suunniteltaessa nykyistä yksilöllisempiä kirjastovierailuja koululaisille. Lukijaprofiilien tai lukupolkujen tunnistamiseen kehitetään väline, jonka avulla kirjaston henkilöstön on vaivatonta näitä profiileja tunnistaa ja rakentaa toimintaa niiden pohjalle. Väline on valmis käyttöön syksyllä 2024, jonka jälkeen alkaa myös yhteistyö kirjastojen kanssa. Kevät 2024 on kulunut lukumotivaattoreiden koulutuksessa ja tutkimusaineiston analyysissa. Huhtikuun alussa järjestettiin myös ensimmäinen kansainvälinen verkostotapaaminen tutkijoiden ja kirjastoväen kesken.

Hanke päättyy keväällä 2025 järjestettävään kansainväliseen seminaariin Turun kaupunginkirjastossa. Lisäksi kaikki hankkeen aikana syntyvä pedagoginen materiaali julkaistaan sähköisenä käsikirjana, joka ilmestyy englanniksi, italiaksi, sloveniaksi ja suomeksi. Ensimmäinen tutkimusjulkaisu on jo ilmestynyt. Hankkeen työpajatoimintaa Suomessa voi seurata Turun kaupunginkirjaston some-alustoilla.

MORE PÄHKINÄNKUORESSA

Reading for Pleasure Pedagogy (RfP) -pedagogiikkaa hyödyntävä tutkimus- ja kehittämishanke, jonka tavoitteena on koulujen ja kirjastojen välistä yhteistyötä parantamalla

1. kehittää väline lukemisen ja lukukulttuureiden monimuotoisuuden tunnistamiseen (esim. erilaiset lukutaidot, kiinnostuksen kohteen, lukukulttuurit, ajankäyttö ja lukuasenteet)

2. lisätä lukuilon kokemuksia kirjastovierailuilla (esim. elämykselliset lukuhetket, koululaisten aktiviinen toiminta, taidelähtöisuus, yksilölliset kirjasuositukset)

3. innostaa yhä useampia koululaisia lukemaan tarjoamalla innovatiivista pedagogiikkaa mm. lukuaikaa ja lukemisen digitaalisuutta lisäämällä.

Juli-Anna Aerila, Suomen osahankkeen vastuullinen johtaja

Hankkeen verkkosivut

Hankejulkaisut: Vogrinčič Čepič A., Mascia T. & Aerila J.-A. (2024). Reading for pleasure: A review of current research. New Zealand Journal of Educational Studies

Kuva: Frida-Maria Pessi