Yhteisöviestinnän harjoituskurssi

Kuva-analyysi La Palman tulivuorenpurkauksesta

Espanjalaisen El País -lehden verkkosivuilla julkaistussa kuvassa vanha rouva katselee parvekkeelta kaukaisuudessa kohoavaa suurta savupilveä. Kyseessä on Kanariansaariin kuuluvalla La Palmalla sijaitsevan Cumbre Vieja -tulivuoren purkaus syyskuussa 2021.

Kuva: Samuel Sánchez / El País

Kokonaisuuden sommittelu

Kuva on otettu talon sisältä ja se on rajattu kekseliäästi. Kuvassa näkyy oviaukko, sivulle vedetty oviverho, parvekkeen kaide, parvekekukat, nainen, pengerrettyjen rinteiden viljelmät ja tulivuorenpurkauksen aiheuttama savupilvi. Savupilvi jää kuvassa oviaukon ja oviverhon väliin ja näin suurin osa taivaasta peittyy ja katsojan huomio keskittyy juuri savupilveen.

Kuvaaja on ymmärrettävästi halunnut asettaa pahaenteisesti kohoavan savupilven kuvan keskipisteeksi. Kuva on otettu sammakkoperspektiivistä, minkä takia savupilvi näkyy meille katsojille alaviistosta ja näyttää isommalta ja uhkaavammalta. Savupilven mahtavuutta vahvistaa myös se, että se on selvästi korkeammalla suhteessa kuvassa olevaan naiseen.

Selin kameraan päin oleva nainen katselee ylöspäin savupilveä, emmekä me katsojat saa tietää, millaisia tunteita naisen kasvoilta on kenties luettavissa. Naisen kehonkieli kuitenkin viestii ihmetystä, tyytymättömyyttä ja tietämystä siitä, ettei hän tai kukaan muukaan voi tilanteelle mitään.

Värimaailma

Kuvan värit ovat rikkaita. Pengerretyillä rinteillä kasvavat viljelmät ovat syvän vihreät, kun taas parvekkeen kaide ja parvekekukat ovat iloisen keltaiset. Kuvan alaosa on siis hyvin rauhallinen ja tasapainoinen. Kuvan yläosassa taas komeilee tumma savupilvi ja sen yläpuolella oleva pilvi peittää auringon, jonka kirkkaus kehystää pilven reunat. Kuvassa näkyvä taivas on sinisen sijaan suurelta osin harmaa ja ruskea. Se toimii hyvänä kontrastina naisen puhtaan valkoiselle paidalle.

Kuvateksti

Kuvatekstissä kerrotaan, että kuvan rouva muutti Saksasta La Palmalle yli 14 vuotta sitten. Kuva on otettu naisen saksalaisen ystävän talosta, joka oli ottanut hänet luokseen asumaan sen jälkeen, kun hän oli joutunut lähtemään Todoquen kunnasta. Todoque oli yksi niistä alueista, jotka kärsivät tulivuorenpurkauksesta kaikista eniten, joten on hyvin todennäköistä, että kuvassa oleva rouva menetti kotinsa pysyvästi. Lisäksi on hyvä muistaa, että kuvan nainen ei ole ainoa, vaan monet muutkin saaren asukkaista kokivat samanlaisen kohtalon.

Yhteenveto

Kuva on kokonaisuudessaan hätkähdyttävä ja mieleenpainuva ja juuri siksi onnistunut. Se näyttää miten pieniä ja voimattomia me ihmiset olemme luonnonkatastrofien edessä. Myös kuvan vanha rouva ja hänen tarinansa herättävät katsojassa myötätuntoa. Kuva onnistuu siis välittämään ja herättämään paljon tunteita, vaikkei kuvassa näy kenenkään kasvoja.

Tämän harjoituksen jälkeen

• tiedän enemmän erilaisia kuvan analyysi- ja tulkintatapoja.
  • ymmärrän paremmin visuaalisuuden merkityksen viestinnässä.
  • voin soveltaa oppimaani, kun luon itse sisältöä.
  • pohdin, miten paljon erilaisia tunteita kuvat herättävät katsojassa.

Lähteet:

El País. 2021. ”2021 en 30 fotografías impactantes”. https://elpais.com/elpais/2021/12/10/album/1639143803_433213.html

Luomajoki, Niina. 2019. ”Väripsykologiaa brändinäkökulmasta”. https://www.wtfdesign.fi/blogi/varipsykologiaa-brandinakokulmasta

Oksanen, Johanna. 2018. ”Matka kuvien ytimeen: Semiotiikka ja kuvallisen merkityksen rakentuminen”. https://www.viestintapalvelut.fi/blogi/visuaalinen-viestinta-semiotiikka-kuvallinen-merkitys

1. Hanne

Olet tarkastellut kuvaa monesta näkökulmasta ja analyysisi on erittäin kattava. Sen vuoksi olikin hankala keksiä uusia näkökulmia.
    Kokonaisuuden sommittelu -osiossa olet tutkinut hyvin esimerkiksi kuvakulman vaikutusta katsojan tunteeseen/kokemukseen kuvasta. Analyysiisi naisesta ja hänen kehonkielestään lisäisin, että hän mielestäni tuo kuvaan jonkinlaista levollisuutta rauhallisella olemuksellaan, vaikka kyseessä on hirvittävä ja toivoton tilanne.
    Värimaailma-analyysissa olet huomioinut hyvin pienetkin yksityiskohdat ja värien tasapainon. Mietin kuitenkin, pystyisikö värien luettelemisen oheen lisäämään enemmän pohdintaa värien vaikutuksesta kuvaan (esimerkiksi värikäs alaosa vastaan tumma yläosa, ja miten ne vaikuttavat katsojan kokemukseen).
    En itse ollut huomioinut kuvatekstiä, joten oli kiinnostavaa lukea analyysiasi siitä. Mieleeni tuli pitkälti samanlaisia ajatuksia kuin sinulla ja yhteenvetosi on hyvä tiivistelmä kuvasta. Kokonaisuudessaan siis onnistunut analyysi! 🙂