Yliopistopedagogiikkaa opiskelevien opettajien vierailu opetuessa

Kirjoittajat: Heidi Salmento & Kalypso Filippou

“I had no idea we have such great facilities & video studios here on campus. I was great to meet Opetuki personnel in person: it is easier to ask for guidance or advice when one knows the team in person. I found especially the presentations of the H5P tools and chat GPT and discussions during the visit on author/copyright issues regarding presenting and sharing of e.g. videomaterial highly useful.”

University pedagogy student

Tässä erään opettajan kommentti Opetuki-tiimin ja UTUPEDA-keskuksen yhteistyöpäivästä, jota vietimme 31.3.2023. Kutsuimme yliopistopedagogiikkaa opiskelevien opettajien ryhmän sekä UTUPEDAn henkilöstöä vierailulle opetukeen. Opettajat suorittavat parhaillaan 60 opintopisteen laajuisen paketin viimeistä osuutta, jonka jälkeen he saavat opettajan pedagogisen pätevyyden. Aamupäivällä keskityttiin nauhoitettujen opetustusilanteiden analysointiin Educariumilla ja sen jälkeen siirryttiin Arcanumiin yhteistyöpäivän aloitustilaisuuteen.

Videoiden opetuskäyttöön liittyviä kysymyksiä (Kalypso Filippou ja yliopistopedagogiikan opiskelijoita)
Yhteistyöpäivän aloitus Arcanumissa (opetuen & UTUPEDAn henkilöstöä ja yliopistopedagogiikan opiskelijoita)

Arcanumissa esittelimme opettajille Opetuki-tiimin tarjoamia palveluita ja pidimme alustuksia ajankohtaisista opetuksen kehittämiseen liittyvistä aiheista. Alustusten aiheina oli H5P-työkalut ja ChatGPT. Alustusten välissä käytiin erittäin mielenkiintoista ja vilkasta keskustelua teemoihin liittyen. Opetuen toiminnan esittelyn ja alustusten jälkeen vierailijat pääsivät jakautuivat kahteen ryhmään ja pääsivät tutustumaan sekä salitekniikkaan että Calonian videostudioon.

Opetuki-tiimin tarjoamien palveluiden esittelyä (Terja Hakala)
Alustus tekoälyn tekoälyn opetuskäyttöön liittyvistä kysymyksistä (Heidi Salmento)

“Opetukitiimi tarjosi hienon tilaisuuden jakaa ajatuksia ja kokemuksia ChatGPT:n käytöstä eri alojen tutkijoiden kanssa. Myös Rosettan webinaaristudion mahdollisuudet pidän mielessä tulevien paneelikeskustelujen järjestelyjen varalta.”

Yliopistopedagogiikan opiskelija
Calonian videostudion esittelyä (Aki Luotonen ja Juhani Larko)
Keskustelua luentosalitekniikasta (Jani Pöyhönen)

“For me, the best thing about this day was to attach real people to the names we’ve seen on the intranet. I’m much more inclined to ask for help now that I have at least a superficial understanding of who these people are and how much they could actually do for us. Visiting the facilities was also highly beneficial, as pictures do not tell the whole story.”

University pedagogy student

Aktiviteettien jälkeen pidettiin pieni kahvitauko ja siirryttiin aurinkoisesta kevätsäästä nauttien tutustumaan Rosettan webinaaristudioon. Studion esittelyn jälkeen jatkettiin vielä kielimallikeskustelua ja lopuksi käytiin vielä loppukeskustelu päivän aiheiden yhteenvetämiseksi.

Kokoontuminen Calonian edustalla. Myös matkalla Rosettaan käytiin hyviä keskusteluja opetuksen kehittämiseksi.
Rosettan videostudion esittelyä (Juhani Larko)

“Oli mahtavaa tavata Opetuen henkilöstöä, kuulla ja nähdä uusia teknisiä ratkaisuja sekä keskustella esimerkiksi ChatGPT:n mahdollisuuksista. En tiennyt aiemmin kaikista tiloista ja mahdollisuuksista. Itse olen kyllä sitä mieltä, että yliopisto kaipaisi vielä lisää teknistä tukea erilaisten tilojen ja niissä olevien tekniikoiden käyttämiseen esimerkiksi isoissa tilaisuuksissa ja etenkin äkillisissä pulmatilanteissa. Tekijänoikeuskysymykset ja verkkoaineistojen käyttäminen jäivät myös vielä mietityttämään. Päivän parasta antia oli lopulta mielestäni ihmisten tapaaminen kasvokkain ja ylipäätään mahdollisuus keskustella tiloista ja teknisistä ratkaisuista. Kasvot nimien takaa tulivat tutuiksi, ja nyt on aiempaa helpompi ottaa yhteyttä Opetuen ihmisiin.”

Yliopistopedagogiikan opiskelija

Päivä oli oikein onnistunut ja monet sanoivat loppuksekustelussa, että tällaisia vierailuja ja yhteisiä keskusteluja voisi olla enemmänkin. Opetuen palvelut ja tilat tulivat opettajille tutuksi ja Opetuki-tiimi sai paljon tietoa opettajien tarpeista ja toiveista tukipalveluiden kehittämiseksi. Kiitos upeasta päivästä kaikille siihen osallistuneille!

t. Heidi & Kalypso