Level up! Moodlessa ja pelillinen oppiminen

Level up! –lisäosa tuo Moodleen mahdollisuuden asettaa Moodle-suorituksista saatavia kokemuspisteitä. Opiskelijoiden kerätessä kokemuspisteitä, he saavat uusia kokemustasoja edeten kurssilla ja nähden aina paljonko lisää kokemusta tulee saavuttaa edetäkseen seuraavalle tasolle.

Level up! pelillistää oppimista moodlessa. Sen tavoitteena on motivoida opiskelijoita suorittamaan moodlessa olevia opintoja palkitsevasti ja kilpailullisesti. Pelillinen oppiminen voidaan ajatella opiskelijoiden näkökulmasta moninpelinä tai yksinpelinä.

Moninpelissä kaksi tai useampi pelaaja kilpailevat toisiaan vastaan. Shakissa kaksi pelaajaa pyrkivät voittamaan toisensa tai jääkiekkoliigassa joukkueet keräävät pisteitä voittaakseen pelisarjan. Level up! luo mahdollisuuden näyttää opiskelijoiden kokemustasojärjestys heille toisilleen tulostaululla. Opiskelijat voivat suorittaa kurssin tehtäviä sijoittuakseen korkeammalle kuin muut kurssia suorittavat opiskelijat. Kilpailu on usein motivoiva pelillinen ratkaisu ja se voidaan rakentaa esimerkiksi pakollisten sekä vapaaehtoisten tehtävien ympärille, jolloin eniten ylimääräisiä suorituksia tehnyt sijoittuu parhaiten. Nyt käyttöön tulleessa perusversiossa yksittäisistä aktiviteeteista saadut pistemäärät (esim. tentin loppupisteet) eivät vaikuta opiskelijan saamiin Level up! -kokemuspisteisiin.