Opetuksessa opiskelijan läsnäolon kirjaaminen
Moodlen Läsnäolo – paperiset läsnäololistat digitaaliseksi
Miten se tehtiin ennen?
Läsnäolo tunnilla, luennolla, lähitapaamisessa, pakollisissa demoissa, jossain muualla, jossa voi tekniikkaa käyttää apuna tai sitten sitä ei ole. Paperi ja kynä > läsnäolo kirjataan, paperi hukkuu, koira söi sen > tieto katoaa … ehkä. Parhaassa tapauksessakin tämä on käsityötä. Kaveri voi kirjata toisen läsnä olevaksi, kun opettaja ei tunne oppilaita. Identiteetti ei ole oma. Kirjaa kaverin ja ja itsensä myöhemmin laittaen rastin ruutuun omalle kohdalleen.
Moraali on löysässä. Entä, jos siihen otetaan kovemmat keinot käyttöön? Tehdään kirjaamisesta mahdotonta olematta itse paikalla fyysisesti. Tekniikka ei toimi ehkä kaikille, mutta jos saisi edes suurimman osan kirjaamaan läsnäolon luennolle varmistetusti omana itsenään.
Mitä avuksi?
Moodle ja ”Läsnäolo” -aktiviteetti.
Opiskelijalla apuvälineenä puhelin tai tabletti, joka on muutenkin koko ajan mukana kaikkialla, mihin hän menee, kuin liimattuna käteen; se, jota hän käyttää luontevasti aina ja kaikkialla.
Varmistuksena meillä on Moodle. Moodlessa identiteetin vahvistava tunniste puhelimella monivaiheisella kirjautumisella. Identiteetti on varmistettu. Miten se läsnäolo kirjataan hyvin? Entä vastuuta välttelevä luikuri, joka yrittää kirjata itsensä läsnä olevaksi kotisohvalta Netflixiä katsellessaan? Ehkä … tai sitten ei.
Läsnäolo-aktiviteetti hyvin käytettynä
Jos ja kun sinulla on opetukseesi liittyen Moodle-kurssialue, jossa on materiaalia, ehkä jotain muutakin aktiviteettia, voisi siellä olla myös Läsnäolo. Artikkelin lopussa on linkki videoon, jolla saat jonkinlaisen ymmärryksen siitä, miten tämä toimii saumattomasti sen puhelintaan aina mukanaan pitävän opiskelijan kohdalla.
Aktiviteetin lisäys on yksinkertainen. Jos kurssilla ei ole ryhmiä kurssin asetuksista ei ryhmämoodia laiteta päälle. Tämä soveltuu myös niiden pienryhmien opetuskertoihin ja läsnäololistat voidaan tehdä usealle viikolle yhdellä kerralla. Ryhmä ”lonkkaa vetävät” ovat demoissa keskiviikkona puolen päivän jälkeen. Ryhmä ”Skarpit aamuvirkut” ovat maanantai-aamusta kello 9 ja niin edelleen. Määritetään läsnäoloaktiviteetti sille ryhmälle tai koko kurssille tai vaikka molemmat saman kurssin sisälle kahtena eri aktiviteettina. Sinä tiedät lähitapaamisten, luentojen ja kampuksella tapahtuvan opetuksen aikataulut, joten määritetään ne aktiviteettiin (se helpoin osuus kaikesta).
Sitten tulee se nippelitieto: Tarvitsenko salasanan? – ai QR-koodi ei toimi ilman salasanaa. Määritänkö kiinteän oman tai satunnaisen salasanan? Niinpä, siellä oli ne luihut, jotka kaivavat sen salasanan kaveriltaan vaivihkaa ja valehtelevat niin uskottavasti, että kaikille menee läpi ”läsnäolo” kotisohvalta. Kuva puhelimesta kaverille vilahtaa sekunneissa ja kaverin kuittaus kotoa läsnä olevaksi luennolle.
Mikä tämä ”Vaihtuva QR-koodi” on? Hmm… 15 sekuntia 1 salasana, sitten vaihtuu. Se on juuri se aika, jonka kuvan ottaminen puhelimella, sen lähettäminen kaverille ja viestin lukeminen kestää. Sitten se kirjaaminen … salasana vaihtui jo … epäonnistui. Läsnäolon kirjaaminen muuttuisikin tässä identiteettirikokseksi, jos opiskelija luihu haluaisi oikeasti kirjata läsnäolon kotisohvalta luennolle.
Ja sitten vielä se läsnäolon tila, joka määrittää, kuinka paljon pisteitä saa paikalla olosta tai hyväksytystä poissaolosta ja läsnäololistaa muodostettaessa voidaan valita, mikä on se tila, joka tulee automaattisesti, kun ei ole läsnäolevaksi kirjannut itseään ja mikä tila on opiskelijan valittavissa. Videolla näitä ei valittu, joten opiskelijan ainoaksi tilaksi tulee se, josta tulee korkeimmat pisteet ja automaattisesti ajan päätyttyä huonoimman saava eli ”poissa” nollalla pisteellä.
Luennolla rehellisesti omana itsenään
Luentosalissa opiskelijan on kuitenkin syytä ennen läsnäolon kirjaamista kirjautua puhelimella tai tabletilla Moodleen, mutta näppärillä sormilla se onnistuu myös siten, että ensin lukee QR-koodin, sitten kirjautuu Moodleen ja vielä vahvistaa monivaiheisen tunnistuksen koodilla ja läsnäolo kirjautuu.
Kurssin opettajan roolissa olevan tarvitsee kuitenkin nähdä sen verran vaivaa, että avaa salin tietokoneen tai liittää oman läppärin tai puhelimen salin järjestelmään, avaa sieltä Moodlen läsnäolon listoista kyseisen ajankohdan salasanan ja näyttää sen paikalla oleville opiskelijoille TV-ruudun tai projektorin kautta.
Opiskelija lukee sen puhelimen tai tabletin kameralla ja kirjaa itsensä paikalla olevaksi. Luennon / lähitapaamisen jälkeen tässä epäonnistuneet voivat tulla kertomaan luennoitsijalle olleensa paikalla.
Tekniikka voi pettää, jolloin se varavaihtoehto esim. paperilista voi tulla edelleenkin kyseeseen.
Tekniikka, joka eilen oli SciFiä, on tänään faktaa ja huomenna vanhentunutta tai epäkäytännöllistä.
Opettajien tukena niitä luihuja vastaan, jotka vievät krediitit niiltä rehdeiltä opiskelijoilta, jotka jaksavat tulla paikalle, kun sen aika on.
Video kuinka Moodleen määrität läsnäolon, miten opiskelija sen kirjaa ja mitä mahdollisia jälkitoimia tarvitaan.