muistiinpanojen tekoa luennolla

Avoin yliopisto – opiskelijoiden kokemuksia avoimessa opiskelusta

Jos jäit ilman tutkintopaikkaa yhteishaussa, saatat nyt olla tilanteessa, jossa pohdit mitä tehdä välivuodella. Vaihtoehtoja on useita joista yksi vaihtoehto on opiskelu avoimessa yliopistossa.

Miksi sitten avoimessa opiskelu on hyvä vaihtoehto?

Olen itsekin viettänyt opiskelujen välissä useamman välivuoden joiden aikana tein pääsääntöisesti töitä, mutta yhden lukuvuoden opiskelin töiden ohessa myös avoimessa yliopistossa biologian perusopintoja. Itse koin avoimen opinnot ennen kaikkea mahdollisuudeksi tutustua yliopistoon ja sen toimintatapoihin. Kun seuraavana vuonna päädyin tutkinto-opiskelijaksi matematiikalle oli yliopisto elämä minulle jo tuttua ja näin opintojen aloittaminen oli huomattavasti paljon helpompaa kun ihan kaikki ei tullut uutena.

Kysyin myös aikaisemmin instagramissa muilta opiskelijoilta millaisia kokemuksia ja ajatuksia avoimessa opiskelu on herättänyt ja sain esimerkiksi seuraavanlaisia kommentteja:

“Tein vuoden ennen oikikseen hakua kursseja ja pääsin ekalla 🙏🏼”

“Näin alaa vaihtavana ehdottomasti suosittelen! Itselle oli mutkatonta ja ei tarvinnu stressata pääsykokeita!”

“Hyödyllistä! Saa mm. tutkintoon kuuluvien kurssien avulla selville kiinnostaako ala itseä oikeasti”

“Opinnot auttoi mua pääsemään opiskelemaan avoimen väylän kautta 🤩”

“Avoimen kurssit selvensi valintaa omasta alasta muiden samankaltaisten seasta! 💯”

“Avoimen opintoja voi tehdä vaikka olisikin päätoiminen opiskelija yliopistolla.”

“Avoimessa opiskelu on joustavaa ja pystyy paremmin suunnittelemaan omien aikataulujen mukaan.”

Kommenteista voi siis huomata, että avoimessa käydyt kurssit ovat koettu hyödylliseksi. Ne ovat auttaneet alanvalinnassa ja mahdollistaneet erilaisen väylän opintojen pariin yhteishakuun verrattuna. Allekirjoitan itsekin kaikki nämä kommentit. Vaikka en päätynytkään opiskelemaan biologiaa niin ne opinnot auttoivat minua tekemään päätöksen siitä, että haluan opiskelemaan luonnontieteitä. Avoimen yliopiston opintojen aikana tutustuin nimittäin myös muiden luonnontieteiden ja tekniikan alojen opiskelijoihin ja sen myötä tajusin, että tänne minäkin kuulun. Töiden ohella avoimen yliopiston opintojen suorittaminen oli myös melko helppoa koska opintojen suorittaminen oli joustavaa.

Mikäli avoimen opinnot kiinnostavat niin avoimen väylästä on infoa Opiskelijaksi-sivulla. Lisäksi avoimen yliopisto-opetuksen sivustolle on myös koottu ohjeita tutkintoon tähtääville.

Kirjoittaja on vuoden 2022-2023 opiskelijalähettiläs, Tutustu Laura-Tuuliaan

Categories: opiskelu, välivuosiKeywords: , ,

Yksi vastaus artikkeliin “Avoin yliopisto – opiskelijoiden kokemuksia avoimessa opiskelusta”

1. Tein intissä ollessani taloustieteen kursseja avoimessa yliopistossa. Sieltä pois päästessäni aloitin työt, energiani ja vapaa-aikani eivät olleet kuitenkaa sillä tasolla että olisin voinut aloittaa pääsykokeiden luku-urakan. Menin kuitenkin kokeisiin ja opiskelupaikka napsahti niillä tiedoilla mitä kursseihin sisältyi. Pointtina tässä on se, että avoimen kurssit antavat hyvän pohjan sekä yliopisto-opintoihin mutta myös pääsykokeisiin.