Mitä opin työharjoittelijana Turun kaupungin STEAM-hankkeessa?

Olin viime syksyn aikana työharjoittelussa kolmen kuukauden ajan Turun kaupungin kehittämispalveluiden projektitoimistossa. Siellä työnkuvaani kuului pääsääntöisesti toimiminen STEAM Turku -hankkeessa. Kerron blogissa mitä opin harjoittelussa ja mitä hyötyä työharjoittelusta on opiskelijalle.

Mikä on STEAM Turku -hanke?

STEAM tulee sanoista Science, Technology, Engineering, Arts ja Mathematics. STEAM Turku -hankkeen tavoitteena on luoda Turun kaupunkiin uusi koulutuksen toimintamalli, joka vahvistaa luonnontieteen ja tekniikan alojen vetovoimaa. Tätä tavoitetta silmällä pitäen STEAM Turku -tiimi on rakentanut turkulaista kouluverkostoa läpileikkaavan tiede- ja teknologiapolun, joka alkaa varhaiskasvatuksesta ja kulkee perusopetuksen kautta aina toiselle asteelle, ja myös sen yli. Ajatuksena on mahdollistaa jokaiselle yksilölle oman polun löytäminen tieteen ja teknologian maailmaan.

STEAM Turku -hanke järjestää monenlaista toimintaa eri ikäisille opiskelijoille paitsi Turussa niin myös laajemmin. Kaikkea STEAM Turun toimintaa kuitenkin yhdistää ajatus siitä, että tiede ja teknologia kuuluu kaikille, ja kaikilla on mahdollisuus löytää oma väylänsä tieteen ja teknologian maailmaan. STEAM Turku yrittää tuoda tieteestä ja teknologiasta perinteisen teoreettisen ja matemaattisen näkökulman lisäksi esille myös luovempia ja nykyaikaisempia lähestymistapoja. STEAM Turku esimerkiksi rohkaisee kouluissa eri oppiaineiden opettajia ryhtymään yhdessä oppilaiden kanssa väkertämään ja värkkäilemään luovasti teknologian parissa. Tämä voi tarkoittaa vaikka stop motion -videoiden tekemistä päiväkoti-ikäisten kanssa heidän ideoimistaan maailmanpelastajaroboteista tai AR-todellisuudessa toteutettuja opintoretkiä Turun historiaan toisen asteen opiskelijoiden ja turistien kanssa.

Mitä opin työharjoittelussa?

Opiskelen itse Turun yliopistossa opettajaksi ja opintoihini kuuluu työharjoittelua opetusharjoittelun muodossa Turun normaalikoululla. Minulle kuitenkin tarjoutui hieno tilaisuus päästä vielä opintojeni loppuvaiheessa työharjoitteluun Turun kaupungille. Törmätessäni ensimmäistä kertaa STEAM Turku -hankkeeseen, minua kiehtoi hankkeen monialainen lähestymistapa koulumaailmaa kohtaan. Päällimmäisenä minulle näyttäytyivät innovatiiviset monialaiset opintokokonaisuudet, jotka nykyään ovat aktiivisesti läsnä koulujen opetussuunnitelmissa.

Harjoitteluni alkaessa minut kuitenkin yllätti se, kuinka yhteiskuntatieteellistä hanketyöskentely oli. Olin tottunut katsomaan maailmaa yksilön oppimisen näkökulmasta, mutta työni projektitoimistossa käsitteli itse asiassa yksilön ja jopa yhteisönkin sijaan abstraktimpeja organisaation rakenteita. Olin kuitenkin todella tyytyväinen päästessäni osaksi sitä maailmaa, joka toimii koulujen taustalla. Oli hyvin avartavaa ymmärtää, kuinka tärkeää on kaikki se työ, jota eri ammattiryhmät tekevät koulujen toiminnan eteen.

STEAM Turku esimerkiksi miettii valmiiksi yhdessä korkeakoulujen henkilöstön kanssa mahdollisia väyliä suorittaa joidenkin tutkintojen opintoja jo esimerkiksi lukiovaiheessa. Minun on opettajana helppo vain tarjota tällaista mahdollisuutta etevälle ja aiheesta selkeästi kiinnostuneelle opiskelijalle luokassani, kun joku on jo tehnyt taustalla suuren valmistelutyön.

Työ projektitoimistossa opetti minulle erityisesti myös sen, että matka ideasta toteutukseen on oikeasti hyvin pitkä. Se, että saa idean innostavasta kokonaisuudesta, ei tarkoita, että sen toteutus olisi valmis. Matka ideasta toteutukseen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä, tarkkaa ennakointia ja paljon keskustelemista eri ihmisten kanssa, jotta mahdollisimman monet näkökulmat saataisiin mukaan toteutukseen. Idea jalostuu työstämisprosessin aikana valmiimpaan muotoon, ja lopulta, kun se saadaan käytännössä sujuvasti toimivaksi, voi se ollakin jo aika erilainen kuin se, minkä kanssa lähdettiin liikkeelle.

Miksi mennä työharjoitteluun?

Työharjoittelu on hieno mahdollisuus päästä näkemään ja kokemaan työn tekemistä ihan lähietäisyydeltä kuitenkin ilman täyttä vastuuta. Työharjoittelu mahdollistaa sen, että voi käydä kokeilemassa, sopiiko joku ala itselleen. Joskus valinta voi osua nappiin, jolloin harjoittelu voi jatkua jopa työsuhteena. Toisaalta työharjoittelu voi myös auttaa kartoittamaan, millaisia kriteereitä haluaa jatkossa asettaa itselleen oman työnsä suhteen.

Joka tapauksessa työharjoittelu antaa mahdollisuuden luoda korvaamattoman tärkeitä suhteita eri alojen toimijoiden kanssa. Näistä suhteista voi jatkossa poikia vaikka millaisia mahdollisuuksia. Työharjoittelu kannattaa siis ehdottomasti hyödyntää, jos sellaiseen on mahdollisuus. Turun yliopiston työelämäpalvelut (Rekry) tarjoaa opiskelijoille palveluita ja tietoa muun muassa harjoittelupaikoista.

Turun yliopiston opiskelijana sinun on myös mahdollista hakea muun muassa omalta tiedekunnaltasi apurahaa työharjoittelua varten. Apurahaa voi myös saada monilta muiltakin tahoilta, joten kannattaa ehdottomasti selvittää, mihin kaikkeen on oikeutettu.