Kuva Turun yliopiston kampukselta kesällä

Miten päädyin avoimesta yliopistosta tutkinto-opiskelijaksi?

Vielä muutama vuosi sitten en ajatellut löytäväni itseäni yliopistosta, enkä varsinkaan tietojenkäsittelytieteiden puolelta. Etsin silloin vielä omaa alaani ja kuin sattumalta innostuin koodaamisesta. Työkaverini sattui lukemaan tietojenkäsittelytieteitä, ja sitä kautta oivalsin, että tämähän voisi olla juuri se mun ala mitä etsin!

Avoimen väylältä yliopistoon

Hain sisään pääsykokeella, mutta lopulta jäin varasijoille. Suunnitelmani oli kuitenkin jo selvä, olin päättänyt päästä sisään, ja tiesin hakevani oikealle alalle. Olin perehtynyt avoimeen yliopisto-opetukseen jo ennen pääsykoetta, ja päättänyt, että suoritan perusopinnot avoimen puolella, mikäli paikka ei heti ensimmäisellä haulla aukea.

Avoimessa yliopistossa päätin suorittaa 25 opintopisteen kokonaisuuden tietojenkäsittelytieteistä. Se kesti sopivasti yhden lukuvuoden, ja kattaa kaikki tietojenkäsittelyn perusopinnot. Kaikki suoritetut kurssit luetaan hyväksi, jos siirryt myöhemmin tutkinto-opiskelijaksi, joten uudestaan ei kursseja tarvitse käydä.

Avoimesta yliopistosta on mahdollista päästä suoraan tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän haulla. Jos siis suoritat tietyn ennalta määrätyn määrän kursseja avoimen puolella, voit hakea kyseiselle alalle sisään näillä näytöillä. Tarvittavien suoritusten määrä vaihtelee paljon hakukohteesta riippuen. Tietojenkäsittelyssä tarvittava määrä on 25 opintopistettä, joka on pienempi kuin useimmilla aloilla. Suoritusten keskiarvo on kuitenkin oltava käytännössä 5 (asteikolla 1-5), jos avoimen väylältä sisäänpääsy kiinnostaa. Avoimen väylän paikkoja on vain rajattu määrä, ja opintomenestys on yleensä se tekijä, jolla sisään pääsijät valitaan.

Miten suoritin avoimen opinnot?

Sain sovitettua avoimen opinnot viikkoihini hyvin. Luennot tulivat katseltavaksi tiistaisin, ja torstaisin tulivat viikon tehtävät tehtäväksi. Torstaisin oli myös mahdollisuus mennä tekemään tehtävät paikan päälle yliopistolle, jossa opiskelijat ja opettajat olivat auttamassa ja vastaamassa kysymyksiin. Itse taisin olla joka kerta paikan päällä, ihan vaan koska oma opiskeluni on helpompaa kodin ulkopuolella. Kaiken opiskelun pystyi kuitenkin tekemään etänä kotona, lukuunottamatta tenttejä, jotka tehtiin yliopiston tiloissa. Tähän väliin kuitenkin on huomautettava, että korona-ajan menettelyt olivat varmasti erilaiset. Itse kävin avoimen opintoni ennen pandemian alkua, joten se ei vaikuttanut omaan opiskeluuni vielä silloin mitenkään.

Luentojen katsominen oli vapaaehtoista, joten halutessaan kaiken opiskelun saattoi suorittaa yhdessä päivässä per viikko. Itse kuitenkin käytin tehtävien tekemiseen keskimäärin kolme-neljä päivää viikossa. Tehtävien suorittamiseen on minimimäärä, mutta enemmän tekemällä saat lisäpisteitä tenttiin, ja ennen kaikkea opit tentissä arvioitavat asiat hyvin. Olin päättänyt päästä avoimen väylältä sisään, joten luonnollisesti tein kaikki tehtävät ja valmistauduin näin tentteihin. Tehtäviä tekemällä sai hyvän pohjan tentteihin, jotka menivät lopulta erinomaisesti kun olin panostanut kurssien aikana tehtävien tekemiseen ja ymmärtämiseen.

Avoimessa opiskellessa et ole oikeutettu opintotukeen, kuten tutkinto-opiskelijat ovat. Näin ollen itsekin kävin täysipäiväisesti töissä opiskellessani avoimen puolella. Tietojenkäsittelytieteissä avoimen opinnot ovat kuitenkin ilta-aikaan, jolloin se mahdollistaa opiskelun paremmin myös töissä käyville. Kuitenkin neljä iltaa viikossa opiskelua täysipäiväisen työn kanssa ei ole aina helppoa. Iso osa vapaa-ajasta menee opiskellessa, mutta lopulta sain sovitettua opiskelun viikoittaiseen rytmiini oikein hyvin. Tehtävät olivat tietysti kiinnostavia ja ala tuntui oikealta, mikä auttoi motivaation löytämiseen. Tiesin suuntani olevan oikea, joten oikea asenne oli helppo löytää.

Tutkinto-opiskelijaksi valittu

Näin avoimen yliopiston kurssit pitkänä pääsykokeena. Yleensä avoimen väylän haun mahdollistaaksesi tarvitset useamman vuoden avoimen opinnot kyseiseltä alalta, ja olinkin onnekas, että omalla alallani tarvittavat opinnot ovat vain 25 opintopistettä ja suoritettavissa vuoden aikana. Suoritin kurssit lopulta keskiarvolla 5. Tein töitä paljon, joten en sanoisi täyden vitosen olevan mikään helpoin homma. Työ kuitenkin palkittiin, ja sainkin seuraavassa haussa tietää, että minut on valittu avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi tietojenkäsittelytieteisiin! Vuoden mittainen “pääsykokeeni” oli ollut onnistunut ja mikä parasta, sain mahdollisuuden jatkaa opintojani.

Opinnot lähtivät hyvin käyntiin avoimen jälkeen. Olin opintojen alussa enemmän kartalla opinnoista kuin muut, sillä olinhan käynyt jo perusopinnot, ja tiesin, mitä opinnoilta odottaa. Yleensä perusopinnot käydään ensimmäisen vuoden aikana, joten käytin 25 opintopisteen tyhjän kolon sivuaineilla, ja aloitin suorittamaan ja jo toisen vuoden kursseja tietojenkäsittelyssä. Autoin myös satunnaisesti muita ensimmäisen vuoden opiskelijoita kursseissa, sillä asiat olivat minulle tuttuja jo viime vuodelta. Toki heti opintojen alussa korona sulki kaiken, ja muutti opiskelun täysin. Mutta se onkin sitten ihan oma jutun aiheensa.

Voin lämpimästi suositella avointa yliopistoa kaikille. Onko sinulla ala, jonne ei vielä paikka auennut, mutta haluaisit jo päästä opintojen pariin? Oletko mahdollisesti tilanteessa, jossa et ole ihan varma, haluatko opiskella tiettyä alaa, mutta haluaisit ehkä testata sitä? Vai haluaisitko ihan vaan omasta mielenkiinnosta käydä pari yliopistokurssia? Tutustu avoimeen yliopisto-opetukseen!

Kirjoittaja on Turun yliopiston opiskelijalähettiläs, tutustu Samuun!