Person looking the beutiful sunset view. Photo by University of Rouen Normandy.

Opi itsestäsi ja opi toisilta – opiskelijaelämää ulkomailla

Tiesitkö, että osan yliopisto-opinnoista voi suorittaa ulkomailla? Moni tarttuu tähän tilaisuuteen ja lähtee ulkomaille opiskelijavaihtoon esimerkiksi Turun yliopiston yhteistyöyliopistoon. Vaihtoon voi lähteä yhdeksi lukuvuodeksi eli n. 9-10 kuukaudeksi, yhdeksi lukukaudeksi eli n. 4-5 kuukaudeksi tai lyhyemmäksi aikaa.

Ulkomailla voit opiskella pää- tai sivuainettasi, uuden sivuaineen tai muita, ns. vapaavalintaisia, opintoja. Vaihdossa suoritetuista opinnoista tuleekin osa Turun yliopiston tutkintoasi, jolloin tutkinnosta on mahdollista tehdä omannäköinen vaihto-opinnoilla. Vaihtoon voi lähteä kandi- tai maisterivaiheessa – tai vaikka molempien aikana! Myös jatko-opiskelijoille on vaihtomahdollisuuksia. Tarjontaa riittää, sillä paikkoja löytyy lähes jokaisesta maanosasta! Vaihdosta voit saada myös vinkkejä tai aineistoa opinnäytetyöhösi.

Vaihtojakso on erinomainen tilaisuus opiskella itselle uudessa ympäristössä ja tutustua paikalliseen kulttuuriin ja elämäntapaan. Vaihdossa tapaa eritaustaisia ihmisiä läheltä ja kaukaa, jolloin ymmärrys omasta itsestä ja toisista lisääntyy. Vaikka kansainvälisen liikkuvuuden muodot muuttuvat ja virtuaalisuudesta on tulossa osa myös vaihto-opiskelua, yhä teknologiavälitteisemmässä maailmassa yksi asia säilyy – aidon kohtaamisen ja vuorovaikutuksen tärkeys.

Opiskelijavaihdosta opintojen lisäksi työelämätaitoja

Kun haastamme itseämme ja astumme mukavuusalueemme ulkopuolelle, opimme toisiltamme. Vaihdossa oppii todetusti arvostamaan muita kulttuureja, sopeutumaan uusiin tilanteisiin sekä luottamaan itseensä. Ulkomailla opit todennäköisesti uutta omasta alastasi, mutta myös sinnikkyyttä, suvaitsevaisuutta ja ongelmanratkaisutaitoja. Veikkaanpa, että myös kielitaitosi kehittyy! Lisäksi monet työnantajat arvostavat ulkomailla hankittuja taitoja, joita voi soveltaa työelämässä. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä erilaisten näkökulmien ymmärtäminen ovatkin avainasemassa niin opiskelija- kuin työelämässä, niin kotimaassa kuin ulkomailla. Opiskelu ulkomailla onkin erinomainen tilaisuus vahvistaa näitä taitoja.

Vaihdosta saat todennäköisesti uutta, mutta toisaalta voi olla hyvä huomata, että vaihdossa sinä olet edelleen sinä – sama ihminen, vain uudessa (opiskelu)ympäristössä. Vaihdosta kannattaa tehdä omannäköinen, ja miettiä, millä tavalla ympäröivään kulttuuriin voi tutustua.

Itsekin muistelen edelleen mielelläni Alankomaiden Nijmegenissä viettämääni vaihtojaksoa ja olen yhteydessä vaihdossa tapaamieni ihmisten kanssa. Paikallisten lisäksi vaihdossa tutustuu erityisesti muihin vaihto-opiskelijoihin, sillä useimmat heistä ovat samassa elämäntilanteessa ja itsesi tavoin uudessa maassa.

Tutki mahdollisuuksia ja fiilistele vaihtokohteita

Jos vaihto-opinnot ulkomailla kiinnostavat opintojen aikana, tutki rohkeasti mahdollisuuksia! Yliopiston henkilökunnalta saat tukea joka vaiheessa.

Turun yliopiston opiskelijoiden kuvia ja tunnelmia vaihtokohteista voit jo nyt seurata UTUvaihdossa-nimisellä Instagram-tilillämme!

Lähde: Faktaa Express 2A/2019 (Opetushallitus).