Yleiset määräykset 2024-2027

Tiedekunnan johtokunta on päättänyt 23.4.2024 tiedekunnan yleiset määräykset lukuvuosille 2024-2027. Ne on päivitetty intraan.

Tässä muutama poiminta muutoksista:

Erikoistumisjaksoille hakeutumiseen tulee muutos 1.12.2024 alkaen. Syyslukukauden 2024  erikoistumisjaksovalinta suoritetaan vielä nykyisten sääntöjen mukaan. Kevätlukukaudesta 2025 lähtien erikoistumisjaksoille haettaessa opiskelijat asettavat edelleen haluamansa jaksot prioriteettijärjestykseen. Mikäli hakijoita on erikoistumisjaksolle enemmän kuin paikkoja, suoritetaan valinta arpomalla. Opiskelija valitaan arvonnan muodostamassa järjestyksessä korkeimpaan mahdolliseen prioriteettiin asettamalleen erikoistumisjaksolle sekä lisäksi seuraavaksi korkeimmalle prioriteetille asetetulle opintojaksolle, joka on eri periodissa kuin ensimmäiseksi valittu, mikäli hän hakee kahdelle erikoistumisjaksolle. Erikoistumisjaksoille haetaan edelleen samassa opintojen vaiheessa kuin nytkin. Haun yleisten kriteereiden tulee täyttyä, jotta erikoistumisjaksoille voi hakea, mutta arvosanoja ei enää huomioida erikoistumisjaksojen valinnassa.

Opiskelija voi saada yhteensä kolme (tai suoraan OTM-tutkintoa suorittavaksi valittu kaksi) aloituspaikkaa erikoistumisjaksoille. Saatuaan nämä aloituspaikat voi hän saada uuden paikan vain, jos ryhmiin jää tilaa niiden opiskelijoiden jälkeen, jotka eivät ole aiemmin saaneet kolmea aloituspaikkaa. Jos opiskelijalla on hyväksyttävä vakava syy, jonka vuoksi hän ei ole voinut suorittaa erikoistumisjaksoa loppuun, tästä säännöstä voidaan yksittäistapauksessa poiketa. Tämä menettely tulee voimaan 1.8.2024 koskien sen jälkeen tehdyissä erikoistumisjaksovalinnoissa saatuja aloituspaikkoja. Mikäli opiskelijalla on ennen 1.8.2024 jäänyt kesken erikoistumisjakso, jolle hänet on valittu, sitä ei huomioida kolmen aloituspaikan sääntöä sovellettaessa.

Valinta syventäviin opintoihin ei muutu merkittävästi, mutta arvosanat huomioivassa kiintiössä huomioitaviin opintoihin on lisätty uuden ON-tutkintorakenteen mukaiset opinnot ja jatkossa huomioon otetaan enintään 15 (oikeudenalojen perusteita vastaavien) yhdenkertaisina huomioitavan opintojakson arvosanat sekä (kuten ennenkin) enintään kolmen erikoistumisjakson arvosanat. Tämä vastaa mahdollisimman pitkälle nykyistä valintatapaa kuitenkin huomioiden ON-tutkintouudistuksen vaikutukset. 40 % kiintiössä etusijan saavat opiskelijat, joiden OTM-tutkinnosta puuttuu ainoastaan syventävät opinnot ja vasta tämän jälkeen tarkastellaan asiakokonaisuutta tukevia opintoja.

Lisäksi pieni muutos on tehty harjoitteluista saataviin opintopisteisiin. Niitä saa jatkossakin sisällyttää tutkintoon yhteensä 18 op, mutta itse hankitusta harjoittelusta voi saada kolmesta eri harjoittelusta opintopisteitä (nykyään kahdesta) ja kuukauden harjoittelu juristitehtävissä (nykyään harjoittelu lakimiestehtävissä) paikoista voi saada opintopisteet kahdesta eri harjoittelusta (nykyään vain yhdestä). Harjoittelu lakimiestehtävissä -paikan voi edelleen saada haussa vain kerran, mutta vapaaksi jääneeseen tai peruutuksen myötä vapautuneen paikan voi saada haun ulkopuolelta.