Tutkimushallinnon moniottelijat vastaamassa hankkeiden koordinaatiotarpeisiin

Puzzle - palapeli
Kuva: Ross Sneddon

Multitaskaaja, lankojen käsissä pitäjä, viestintäosaaja, taloustaituri, hallinnon ammattilainen, organisaattori, jouheva tyyppi… Hankkeen vastuullinen johtaja haluaa jonkun pitävän rotia ja vahtivan rahan käyttöä, partnerit toivovat hyviä vuorovaikutus- ja verkottumistaitoja, sidosryhmät huhuilevat selkeän viestinnän perään. Taloushallinto kaipaa ihmistä, joka ymmärtää kirjanpidon tuottamat luvut ja osaa tehdä oikeanlaiset dokumentit ja pyynnöt. HR kyselee tiimin soletusten perään ja laitosjohtaja toivoo, että kuukauden työtunnit on jaettu oikeanlaisesti osiksi vastuullisen johtajan usean hankkeen palapelissä. Rahoittaja odottaa vain, että hanke saa aikaan tarvittavan tiedon oikeassa muodossa ja oikeaan aikaan kaikilta partnereilta… Joko pakahduit?

Tästä toiveiden kaivosta priorisoidaan työpaikkailmoitukseen oleelliset seikat, kun projektikoordinaattoripalveluihin haetaan uutta tekijää. Hakijakandidaatit tiedostavat todennäköisesti jo hakiessaan, että kukaan ei lähtökohtaisesti voi vastata kaikkiin odotuksiin. Jos hakija on kuitenkin päättänyt vastata työpaikkailmoitukseen ja pystyy vielä haastattelussa kuvaamaan monipuolisen osaamisensa niin että tulee valituksi, tiedämme saavamme tiimiimme mukaan taas uuden supertyypin.

Projektikoordinaattorin ammattikunnasta löytyy hanke- ja tutkimusmaailman amebat, jotka kehittävät lisäjalkoja sopeutuakseen erilaisiin haasteisiin. Näiden ammattilaisten apu ja tuki on esimiehelleen usein korvaamaton ja tiimilleen välttämätön. Kerran projektikoordinaattorin itselleen palkannut vastuullinen johtaja ei todennäköisesti koskaan myöhemmin unohda varmistaa, että tulevissa hankkeissa on varattu palkkarahaa myös projektikoordinaattorille. Vaikka koordinaattori ei osaa itse kaikkea, hän omaa salapoliisin taidot selvittääkseen, kuka tietää mitäkin.

Ensimmäistä kertaa koordinaattoria palkkaava tutkimusjohtaja ei välttämättä osaa edes arvioida, mitä voi odottaa hankkeelle palkattavalta tekijältä tai miten paljon työpanosta tulisi koordinaattorille varata. Tällaisessa tilanteessa piilee riski, että työ kaatuu tutkijoiden omille hartioille, kun aliresursoituna hommia hoidetaan oman toimensa ohella.

Hankehallinnon ja koordinaation moninaiset haasteet tunnistetaan hyvin Turun yliopiston tutkimusrahoitusyksikössä ja tästä syystä on perustettu projektikoordinaattoripalvelu. Palvelu vastaa tarpeeseen tarjoamalla tukea projektikoordinaattorin rekrytoinnissa, perehdyttämisessä sekä projektihallintoon liittyvien asioiden hoitamisessa. Koordinaattoripalvelu auttaa siinä, että palapelin palaset loksahtavat oikealle kohdalle ja osaavaa työpanosta on hankkeen saatavilla silloinkin, kun rahoitusta ei ole 100% työpanokseen. Koordinaattoreille itselleen palvelutiimi tarjoaa viiteryhmän, vertaistuen sekä asiantuntijuutta oman tekemisensä taustatueksi.

Palvelulla tuntuu olevan tarvetta, sillä pelkästään vuoden 2020 aikana rekrytoitiin viisi uutta projektikoordinaattoria. Nyt 2021 meitä toimii jo 15 ammattilaista tekijää, jotka vastaavat vastuullisten johtajien, laitosten ja hankkeiden moninaisiin koordinointitarpeisiin. Tässä kasvu- ja kehittymistarinassa on hienoa olla mukana. Palvelun kehittymistä ovat edesauttaneet paitsi yliopiston strategiset päätökset panostaa tutkimuksen tukeen, niin myös meidän koordinaattorien vahva tahtotila jakaa osaamistamme yhteisesti.

Vaikka aika ajoin saattaa tuntua, että amebamainen muuntautumiskyky on koetuksella ja lisäjalatkin loppuvat, työ koordinaattorina ja osana tätä osaavaa joukkoa on palkitsevaa. Tämän palvelun raajat ulottuvat kaikkiin tiedekuntiin ja useisiin erillisyksikköihin. Onkin lohdullista tietää, että ei tarvitse pakahtua itsekseen hallinnon haasteiden edessä, vaan on olemassa palveluja, jotka tuottavat tukea ja auttavat arvioimaan tuen tarvetta silloinkin, kun ihan varmasti itse ei tiedä mihin kaikkeen sitä tulisi tarvitsemaan.

*****************

Lisää tietoa projektikoordinaattoripalveluista on saatavilla Turun yliopiston intranetistä tai allekirjoittaneelta.