Järki vai mieli?

Erkki Sutinen

– Tuossa on järkeä.

Nämä olivat lähes viimeiset sanat jotka pitkäaikainen ystäväni, Itä-Suomen yliopiston kansainvälisten asiain päällikkö Outi Savonlahti sanoi minulle, muutama päivä ennen kuolemaansa.

Miten käännän Outin viestin englanniksi?

That has reason? That is rational?

Ei, vaan: That makes sense.

Ei vain tutkimuksessa vaan myös siihen liittyvässä politiikassa järki kääntyy helposti mitattavaksi suureeksi, jonka arvo redusoituu luvuksi. Ehkäpä joku ajattelee digitalisaation tarkoittavankin tätä.

Mitä enemmän digittejä, sitä enemmän järkeä?

Jo useampia vuosia erityisesti IT-alan opetuksessa on kansainvälisesti puhuttu laskennallisesta ajattelusta (computational thinking). Ydinajatus on, että tulevaisuuden sivistyneen tunnistaa tämän taidosta ratkaista monimutkaisia ongelmia teknologian keinoin, löytää mieli digikaaoksen keskeltä.

Mielen ja numeroiden yhteiselo tarvitsee perinteisten oppiainerajojen hullunrohkeaa ylittämistä. Ei niin että numerot tulevat eksakteista tieteistä ja mieli humanisteilta. Yhdessä pitää oppia tuntemaan niin tarkat menetelmät kuin niiden tuottamat tulkinnat, rinnakkain ja yhdessä, riskejä rohkeasti ottaen ja epäonnistumisen pelkoa kestäen.

Rajat ylittäviä ratkaisuja voi soveltaa vaikka kuolinvuoteellaan, löytää oman elämänsä rajuihinkin juonteisiin tuoreen näkökulman teknologian keinoin. Tästä on kyse Life before death -sovelluksessa jonka rakensimme Diakin ja Turun ammattikorkeakoulun kanssa viimeisiä vaiheitaan elävälle ihmiselle.

Oma alani, vuorovaikutusmuotoilu (interaction design), kehittää tutkien teknologioita jotka auttavat ihmisiä ymmärtämään toisiaan. Joku on puhunut myös sense making -teknologioista.

Kyseessä ovat menetelmät joilla pääsee keskustelukumppanin ajatuksiin, perusteluihin, kulttuuritaustaan; ymmärtämään toista niin kuin olisi hän.

Outin opetukseksi jäi se, että olivatpa käyttäjät toisilleen ennestään tuttuja tai tulivatpa he mistä maailmankolkasta tahansa, vuorovaikutuksessa ja sitä tukevissa teknologioissa tulee olla järkeä.

Järkeä niin, että ihmisen mieli kohtaa naapurinsa, ja ehkä lopulta oman itsensäkin.

Vai olisiko tavoitteena jopa kaunis mieli, Beautiful mind?

Erkki Sutinen
professori