Ylioppilaat yhteiskuntaa rakentamassa

Riina Lumme

Feminismi ja eläkepolitiikka – ei ehkä ensimmäinen arvaus aiheista, jotka puhuttaisivat eniten, kun suomalaisen ylioppilasliikkeen vaikuttajat kokoontuvat vuosittaiseen tapaamiseensa. Toki viikonlopun aikana sivuttiin myös esimerkiksi opintotuen muutoksia, korkeakoulukentän rakenteellista kehittämistä ja lukukausimaksujen vaikutuksia, mutta suunta oli selvä: Me haluamme vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan laajemmin kuin vain suoraan opiskeluaikaan liittyvissä kysymyksissä.

Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) liittokokous kokoontui päättämään tulevan vuoden linjoista, toiminnasta ja toimijoista Espoon Korpilammelle 18.-19.11. Kokouksessa valittiin allekirjoittanut liiton hallituksen puheenjohtajaksi ensimmäisenä turkulaisena lähes kahteenkymmeneen vuoteen. Tiukassa vaalissa hallitukseen valittiin myös toinen turkulainen: TYYn hallituksen koulutuspoliittinen vastaava Jyri Lähdemaa.

Vaikka näin toteaa varmasti jokainen puheenjohtaja kautensa alussa, sanon kliseisyyden uhallakin, että tulevasta vuodesta on tulossa opiskelijaliikkeelle erittäin mielenkiintoinen. Vuoden vaihteessa tehdään päätöksiä sote-uudistusta koskevasta lainsäädännöstä, jolloin opiskelijoiden terveydenhuollon tulevaisuus YTHS:n aseman suhteen ratkeaa. Hallituksen puolivälitarkastelussa taas on valtiovarainministerin mukaan mahdollisuus jopa 2mrd euron lisäleikkauksiin, mikä tarkoittaa, että koulutus yhtenä valtiontalouden suurimmista menoeristä on jälleen kerran uhattuna. Lisäksi opiskelijaliikkeen on oltava hereillä valvomassa opintotuen muutosten ja lukukausimaksujen asettamisen vaikutuksia.

Poliittisen tilanteen muutoksiin reagoinnin lisäksi ylioppilaat haluavat kuitenkin myös osallistua keskusteluun proaktiivisesti. SYL järjestää syksyllä 2017 suuren oppimistapahtuman, jonka tarkoituksena on tuoda modernin koulutuksen asiantuntijat Suomesta ja maailmalta yhteen luomaan entistä parempaa, oppimiskeskeistä koulutusta. Tämän hackaton-tyyppisen tapahtuman myötä myös järjestävä taho haluaa oppia lisää koulutuksen kehittämisestä ja koulutuspolun eri vaiheista pystyäkseen paremmin vaikuttamaan siihen liittyvään päätöksentekoon.

Koulutuksesta puhuminen on vielä opiskelijaliikkeeltä luontevaa ja jopa oletettavaa, mutta myös silloin rakennamme itseasiassa tulevia opiskelijasukupolvia koskevaa todellisuutta, emme omaamme. Siksi ylioppilaskunnat päättivät haluta ottaa kantaa myös muihin tulevia sukupolvia koskeviin kysymyksiin. Seuraavan kerran, kun eläkejärjestelmää yritetään muuttaa meidän kannaltamme epäsuosiolliseksi, aiomme olla perustelemassa, miksi se ei kannata. Kun nuoria kutsutaan laiskoiksi ja saamattomiksi, näytämme, ettei se pidä paikkaansa. Ja jos vielä koulutuksesta leikkaamista perustellaan nuorille jätettävän velkataakan pienentämisellä, kerromme jälleen, että leikkauksista johtuva taakka on itseasiassa meille suurempi.

Turun yliopisto ja TYY ovat sytyttäneet minussa kipinän vaikuttamiseen ja antaneet jo tähän mennessä loistavan pohjan jatkaa eteenpäin. Siksi ensi vuonna turkulainen lippu liehuu korkealla monialaisen sivistyksen ja koulutuksen puolesta.

Riina Lumme
Kirjoittaja on valtiotieteen ylioppilas, istuva TYYn hallituksen puheenjohtaja ja vastaavalittu SYL:n puheenjohtaja