Publicumin sisätilaa

Voisiko tekoäly hoitaa dekaanin työt?

Ajan hengen mukaisesti ja empiirisen tutkimuksen traditiossa kokeilin, voisinko käyttää Chat GPT:tä kirjoittamaan blogikirjoituksen puolestani. Ensin ajattelin, että näin muutosneuvottelujen jälkimainingissa olisi hyvä kirjoittaa jotain yhteishenkeä luovaa. Kirjoitin Playground-kenttään: ”Kirjoita dekaanin yhteenkuuluvuuden tunnetta luova blogikirjoitus yliopistoyhteisölle”

Chat GPT vastasi: ”Hei yliopistoyhteisö! Tänään minulla on ilo toivottaa teidät kaikki tervetulleiksi takaisin yliopiston pariin. Olen huomaavinani, että vaikka olenkin uusi Dekaanina, olette kaikki tehneet minut tuntuvasti tervetulleeksi. Olen erittäin kiitollinen siitä, että olette luoneet minulle tämän lämpimän ja myönteisen ympäristön. Kun olen tutustunut yliopiston arvoihin, olen erityisesti keskittynyt siihen, kuinka tärkeää on yhteenkuuluvuuden tunne. Yhteenkuuluvuuden tunne on se, joka yhdistää meidät ja auttaa meitä kaikkia kasvamaan ja oppimaan yhdessä. Yliopistossamme on runsaasti kykyjä ja vahvuuksia, ja uskon, että meidän on keskityttävä keskinäiseen yhteistyöhön. Yhteistyöllä voimme luoda paremman ja vahvemman yhteisön. Tiedän, että meillä on täällä paljon energiaa ja intohimoa. Osoittakaa se yhdessä ja tehkäämme yliopistostamme paremman paikan, jossa meidän kaikkien on mukava olla. Kiitos, Dekaani”

Aika hyvää suomea. Mistä se tiesi, että olen uusi dekaanina? Ehkä yhteenkuuluvuutta haetaan erityisesti silloin kun ollaan uusia. Energiaa ja intohimoa meidän tiedekunnassa ainakin riittää, ja ne olisi hyvä entistäkin paremmin valjastaa yhteiseen tekemiseen, mutta vähän ohueksi tuo Chat GPT:n tuotos vielä jäi. Tätä voi kuulemma parantaa tarkentamalla ohjeistusta. Dekaanit puhuvat usein myös yliopiston strategiasta, joten kokeilin, saisiko siitä vähän lihaa tähän. ”Kirjoita dekaanin blogikirjoitus yliopistoyhteisölle Turun yliopiston strategiasta”.

”Hei Turun yliopiston yhteisö! Olen iloinen saadessani mahdollisuuden kertoa teille Turun yliopiston strategiasta. Turun yliopiston strategian tavoitteena on tukea yliopistomme kannattavan kasvun ja menestyksen aikaansaamista. Strategia sisältää kolme perustavaa laatua olevaa painopistettä: tutkimus, koulutus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tutkimuksen painopisteeseen sisältyy laaja-alainen tutkimustoiminta, joka keskittyy alan tärkeimpiin kysymyksiin ja trendeihin. Strategiamme tuo esiin tutkimuksen ja innovaatioiden arvon ja tärkeyden yhteiskunnallisen ja taloudellisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Koulutuksen painopisteeseen sisältyy korkeatasoisen opetuksen ja oppimisen tarjoaminen. Tavoitteenamme on tarjota laadukasta ja laaja-alaista koulutusta, joka tukee opiskelijoiden henkilökohtaista kehitystä ja edistää heidän ammatillisia taitojaan. Toimintamme tarkoitus on edistää opiskelijoiden mahdollisuuksia päästä osalliseksi kansainvälisestä akateemisesta yhteisöstä. Kolmantena painopisteenä on yhteiskunnallinen vaikuttaminen, jonka tarkoituksena on edistää tieteen ja tutkimuksen kansallista ja kansainvälistä näkyvyyttä ja vaikuttaa ympäristöön. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen tarkoitus on edistää kestävää kehitystä ja tukea elinikäisen oppimisen ja hyvinvoinnin tavoitteita. Yhteenvetona haluamme Turun yliopistossa tarjota parasta mahdollista tutkimusta, koulutusta ja yhteiskunnallista vaikuttamista, jotta voimme tarjota parhaan mahdollisen palvelun yhteiskunnalle ja yhteisölle. Toivotan teille kaikille hyviä hetkiä ja onnea tulevaisuudessa! Dekaani”

Taisi löytyä sanajonoja, joita yliopistojen strategioissa tyypillisesti on. Jatketaan vielä yhdellä ajankohtaisella sisällöllä. ”Kirjoita dekaanin keväinen blogikirjoitus yliopistoyhteisölle”.

”Hei yliopistoyhteisö! Kevät on jo saapunut ja meillä on paljon jännittäviä ja innostavia asioita odotettavana. Ensinnäkin, kesän lähestyessä meillä on vielä paljon opiskeltavaa. Huolehdi siis, että säilytät akateemisen kurinalaisuuden ja keskityt tehtäviin, jotta voit saada tarvittavat arvosanat. Toiseksi, meillä on myös runsaasti tapahtumia ja aktiviteetteja, joita voit osallistua. Nämä tapahtumat ja aktiviteetit tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden tutustua muihin yliopisto-opiskelijoihin ja jakaa kokemuksiasi. Kolmanneksi, muista ottaa aikaa rentoutua ja nauttia keväästä. Ympärillä oleva luonto on upeaa ja meillä on runsaasti mahdollisuuksia nauttia siitä. Käy kävelyllä, pyöräilemässä tai vaikka vaelluksilla. Kevät on täynnä mahdollisuuksia ja meillä on paljon odotettavissa. Muista nauttia siitä, ja toivon, että saat kaiken irti tästä vuodenajasta. Hyvää kevättä! Kunnioittavasti, Dekaani”

Tämä tuotos oli hauska myös. Muistakaa akateeminen kurinalaisuus, mutta liikkukaa välillä keväisessä luonnossa.

Kuinka Chat GPT Playground selvisi blogikirjoituksestani Sinun mielestäsi?

Uuden äärellä,

Elina Mainela-Arnold

Kirjoittaja on yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan dekaani.

Categories: Yliopistoyhteisö

3 vastausta artikkeliin “Voisiko tekoäly hoitaa dekaanin työt?”

1. Ns. tekoäly teki hyvää työtä ja antoi hyvän kuvan itsestään dekaanina joka pyrkii innostamaan ja korostamaan positiivisia asioita, ahkeruuteen kannustamista unohtamatta. Monen todellisen dekaanin tekstit varmasti olisivat tylsempää ja byrokraattisempaa luettavaa.

2. Heh, heh… Veikeitä tekstejä hieman hömppätasollla – varmaan tulevaisuudessa tulee vielä parempaa tekstiä sisällöllisesti ja kielellisesti. Blogikirjoituksen tekoäly osittain hoiti, mutta eipä siitä ole dekaanin korvaajaksi.