Muutoksen veistäjät -hanke käyntiin Raision kirkossa 5.6.2019

Muutoksen veistäjät – Puun käyttö Koillis-Euroopassa 11001600 käynnistetään keskiviikkona 5.6.2019 klo 14.00 Raision keskiaikaisessa kirkossa. Tilaisuudessa nähdään ja kuullaan myös kirkon 1300-luvun puisen krusifiksin tutkimustyöstä.

Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa arkeologian professori Visa Immonen (Turun yliopisto) työryhmineen tutkii puunkäyttöä ja sen muutoksia keskiajalla. Millaisia puulajeja käytettiin? Saatiinko puu lähimetsästä vai tuotiinko sitä muualta? Puuta tarkastellaan analysoimalla materiaalien ja puuesineiden reittejä metsän raaka-aineesta kotitalouksien ja markkinoiden tuotteeksi ja puupölkystä kirkolliseksi veistokseksi. Pohdimme, kuinka nämä puun liikkeet kytkeytyivät keskiaikaiseen arkeen ja elämäntapoihin sekä ihmisten, eläinten ja ympäristön sekä yliluonnollisen välisiin suhteisiin. Immosen lisäksi vuosina 2018–2022 toteutettavassa poikkitieteisessä hankkeessa työskentelevät arkeologi Janne Harjula ja arkeobotanisti Mia Lempiäinen-Avci (Turun yliopisto) sekä historioitsija Ilkka Leskelä ja taidehistorioitsijat Elina Räsänen ja Katri Vuola (Helsingin yliopisto).

Raision kirkon 1300-luvulle ajoitettu, Liedon mestarin työksi arveltu krusifiksi on osa Katri Vuolan taidehistorian alaan kuuluvaa väitöstutkimusta. Siinä selvitetään Turun hiippakunnan kirkkoihin vuosina 1250–1400 tilattujen veistosten alkuperää sekä merkitystä katolisen kirkon hartaus- ja jumalanpalveluselämässä. Tutkimusta rahoittaa Koneen Säätiö.

Tilaisuuden ohjelma: Raision kirkko (Kirkkotie 2) klo 14:00.

• Kirkkoherra Sari Lehti: Seurakunnan puheenvuoro
  • Arkeologi, FT, Visa Immonen: Muutoksen veistäjät -hankkeen esittely
  • Taidehistorioitsija, FM, Katri Vuola: Raision kirkon krusifiksi tutkimuskohteena
  • Historioitsija, FM, Ilkka Leskelä: Puulla käyty kauppa keskiajalla
  • Arkeologi, FT, Janne Harjula: Millaisia puuesineitä keskiajan Turussa käytettiin?

Esitykset jatkuva kahvitilaisuudessa seurakuntatalolla (Kirkkoherrankuja 2) klo 15.00 alkaen

• arkeobotanisti, FT, Mia Lempiäinen-Avci ja taidehistorioitsija, FT, Elina Räsänen kertovat tutkimuksestaan Muutoksen veistäjät -hankkeessa.

Lisätietoja: visa.immonen@utu.fi

Lämpimästi tervetuloa!