Jakso 3: mitä saatiin kolmessa kuukaudessa aikaiseksi – nostoja demotilaisuudesta
Jokaisen jakson toiseksi viimeisellä viikolla pidetään demotilaisuus, jossa ryhmät esittelevät kuluneen jakson aikaansaannoksiaan. Tarkoitus on esitellä, mikä on muuttunut ja mitä hyötyä tuotoksista yliopistolle on. Tekemisten tarkastelu tästä näkökulmasta on uutta ja sitä vasta harjoitellaan. Ajatus kuitenkin on, että näin muidenkin kuin tekemisessä kädet savessa mukana olevien olevien on helpompi hahmottaa, miten kehitystehtävät vaikuttavat vaikkapa omaan työhön.
Nyt kesäkuun alussa pidetty demotilaisuus oli aiempien kokemusten perusteella jaettu kahteen aamupäivään. Jaksojen 1-2 demotilaisuudet nimittäin pidettiin koko päivän (etä)tilaisuuksina ja vaikka olikin kätevää saada homma pakettiin yhdessä päivässä, niin koko päivän osallistuneiden tunnelmat voisi tiivistää lausahdukseen ”ei liikaa karkkia yhdellä kertaa”.
Tämän kerran kokemusten perusteella jatkamme syyskuun alun demotilaisuudessa samalla kahden aamupäivän kaavalla. Tällä kertaa mukaan oli kutsuttu DOTiin osallistujien lisäksi myös digiohjausryhmän jäsenet. On esitetty ajatuksia, että demotilaisuus voisi myös olla messutyyppinen tilaisuus. Miltä kuulostaisi, jos itsenäisyyspäivän tietämillä olisi mahdollisuus kaikkien kiinnostuneiden yliopistolaisten – ja miksei muidenkin – tulla kampukselle tutustumaan syksyn kehitystyön tuloksiin digimessuille?
Demotilaisuudessa esitykset on ryhmitelty osallistumisen helpottamiseksi teemoittain – tässä muutamia nostoja kustakin teemasta. Huomaathan, että osaa demossa esitellyistä toiminnallisuuksista ei ole vielä julkaistu, vaan ne ovat vielä kehitysvaiheessa.
Oppiminen
Opiskelijan mobiilisovellus Tuudo on otettu onnistuneesti käyttöön ja sen on ladannut 2800 käyttäjää (lisätietoja palvelusta kirjautumisen takana). Lukukauden alussa on luvassa palvelun laajamittaista markkinointia! Tuudosta löytyy myös Turun, Porin ja Rauman kampusten kartat sekä Medisiina A-D:n sisätilakartat (klikkaa oikeasta yläkulmasta Kampus ja valitse Medisiina). Lisää sisätilakarttoja on tulossa, seuraavina Arcanum, Aurum ja päärakennus. Työn alla on myös toiminnallisuus, jolla lukujärjestykseen merkitystä tilakoodista pääsisi suoraan klikkaamalla karttaan.
Moodle päivittyy juhannuksen alla uuteen versioon ja sen käyttöliittymään tulee parannuksia.
Tiedolla johtamisen kehittämishankkeeseen (vaatii kirjautumisen) liittyen julkaistiin reaaliaikaisesti päivittyvä raportti yliopiston tutkintotiedoista sekä tutkintoihin liittyvistä yliopistojen rahoitusmallin mukaisista tutkintopisteistä (raporttiin pääsy vaatii kirjautumisen).
Jakson aikana tuettiin myös valintakokeiden järjestämistä, luotiin ohjeistus valkotaulujen opetuskäyttöön ja esittelyalue Moodlen vuorovaikutteisten H5P-työkaluihin tutustumiseen. Lisäksi valmisteltiin linjauksia opetuksen aikaisesta oppimisanalytiikan käytöstä ja sen ensimmäisiä käyttötapauksia, tavoitteena laatia syksyn aikana koulutusneuvostolle (vaatii kirjautumisen) esitys toimintasuunnitelmasta. Kansainvälisten maisteriohjelmien hakemusten käsittelyprosessin sujuvoittaminen on otettu työn alle nykytilaan tutustumalla ja sähköisten opinto-otteiden ja todistusten ratkaisuvaihtoehdot on kartoitettu. Kandiprosessin sähköistäminen etenee ja valmistuu näillä näkymin syksyn aikana. Opintojärjestelmä Pepissä mm. paranneltiin opinto-opasta ja testattiin onnistuneesti ristiinopiskelupalvelua.
Tutkimus
Yliopiston kemikaalitietokanta ollaan uusimassa ja jakson aikana korvaajaksi on hankittu ChemInventory-niminen tuote. Järjestelmän käyttöönoton valmistelut ovat käynnissä ja koulutukset ja käyttöönotto sijoittuvat näillä näkymin tulevaan syksyyn.
Jakson aikana edistettiin myös datakatalogia, joka on näillä näkymin kesälomien jälkeen siirtymässä tuotantokäyttöön. Lisäksi on edistetty laboratoriopäiväkirjojen sähköisten alustojen ja Taltio-tallennustilojen hallintatyökalun käyttöönottoa. HKTL-arkiston kanssa on valmisteltu tietojen vientiä kansalliseen pitkäaikaissäilytyspalveluun (PAS) ja tässä jaksossa luotiin siirtopaketti – vielä on tehtävänä itse tietojen siirto ja prosessin dokumentointi.
Tutkijakoulu UTUGS:n johtamisen tueksi valmistui väitöskirjatutkijoiden julkaisut -raportti, joka tarvittiin yliopistolta ulospäin tehtävään raportointiin. Jatkossa sitä voidaan käyttää myös pohjana RAE-arviointiin.
Tutkijakoulun tietojärjestelmään (UGIS) luotiin uusia ominaisuuksia, mm. massanäkymä väitös ja valmistuminen -moduulista, vuosiseurannan raporttiin ohjaajan arvio valmistumisvuodesta ja mahdollisuus jakaa tiedostoja UGIS-portaalissa.
Yliopistopalvelut
Intran uudistuksen toinen vaihe eli tiedekuntasivustojen uusiminen on saatu valmiiksi. Tiedekuntasivustojen rakennetta yhdenmukaistettiin ja sisältöjä saatiin tiedekunnissa selkiytettyä ja karsittua (lisää tietoa kirjautuneille).
Uusi kertakirjautumisjärjestelmä otettiin käyttöön (vaatii kirjautumisen). Käyttäjille tämä näkyi lähinnä uudistuneena kirjautumisikkunana, vaikka taustalla koko järjestelmä vaihtui uuteen (lisää tietoa kirjautuneille).
Tavaroiden välitysjärjestelmä UTUbox otettiin pilottikäyttöön 27.4. Palvelusta on kerrottu myös digiblogissa.
Sähköinen rekrytointijärjestelmä ollaan uusimassa ja uuden rekrytointijärjestelmän demoympäristö on saatu käyttöön. Ulospäin uusi järjestelmä tulee näkymään etenkin hakuilmoitusten uusiutuneena visuaalisena ulkoasuna ja avointen tehtävien listauksen saavutettavuuden parantumisena.
Tiedonhallintalakiin liittyen yliopistolla on otettu käyttöön Arkki-järjestelmä, jossa yliopiston tiedonhallintamallia jatkossa ylläpidetään. Järjestelmään on tässä jaksossa tuotu listaus yliopiston tietojärjestelmistä.
Sen varmistamiseksi, että yliopiston henkilöstöllä on riittävä tietosuoja- ja tietoturvaosaaminen, on laadittu tietosuoja- ja tietoturva-aiheinen Moodle-koulutus. Ennen julkaisua on vielä ratkaistavana, mihin suoritusmerkinnät Moodlesta tallennetaan ja miten koulutus viedään osaksi henkilöstönkehittämistoimintaa.
Yliopiston verkkokauppa UTUshop on uusiutumassa: sinne on tulossa uusi ohjelmistot-välilehti, joka korvaa aiemmin käytössä olleen ohjelmistokatalogi-sivuston. Ohjelmistot-välilehti näkyy myös kirjautumattomille, joskin kirjautuneena tuotteiden valikoima on suurempi.
Lisäksi kehitettiin sähköisen lomakejärjestelmä Formsin lomakkeita, kuten kehityskeskustelu-, outgoing grant- ja opintosuorituksen hyväksyntälomakkeita, ja saatiin yliopiston palvelupyyntöjenkäsittelyjärjestelmän uuden version testiympäristö teknisesti valmiiksi. Yliopiston pääsivustolle tehtiin saavutettavuuskorjauksia mm. sivuvalikkoon, päähakuun, uutispohjaan ja koulutushakuun. Lisäksi henkilökorttien poistumiseen liittyvät ongelmat saatiin ratkaistua.
…Ja tässä siis vain osa siitä kaikesta, mitä kaikkea tässä kolmen kuukauden jakson aikana tehtiin!