“Amalia ‘Liina’ Karoliina Rajala” (Tekijä: Elina Vaahensalo)

Hahmokuvaus

Hahmon nimi: Amalia “Liina” Karoliina Rajala (lempinimeä käyttävät lähinnä perheenjäsenet ja lähimmät ystävät)
Syntynyt: 10.2.1900

Ammatti: Opiskelee Leineperin ruukkikylässä olevassa emäntäkoulussa (ollut toiminnassa 1910-luvulta 1940-luvulle).

Kotikunta: Eurajoki (Huhdan peräkylä)

Perhe: Isä Uolevi Rajala, äiti Amanda Rajala, pari vuotta vanhemmat isoveljet (kaksoset) Olavi ja Sakari. Mielitietty Vihtori Ojala.

Ulkonäkö: Amalia on pitkä ja hoikka kuten molemmat vanhempansa ja hän on perinyt äitinsä vaaleat hiukset ja ruskeat silmät.

Terveys: Amalia on sairastanut lapsena tuberkuloosin. Sairastaessaan hän oli vuoteen oma monta viikkoa ja tämän vuoksi etenkin äiti Amanda on melko ylisuojeleva tytärtään kohtaan. Muuten Amalia on ollut koko ikänsä terve ja hyväkuntoinen.

Poliittinen kanta: Puolueeton (valkoinen).

———————————————————————————

Amalia on ison talon tyttö Eurajoelta Huhdan kylästä. Vaikka tuohon aikaan Vuojoen kartanolla oli iso vaikutus ja paikkakunnalla oli suurimmaksi osaksi kartanon alaisuudessa toimivia torppareita, oli Vuojoesta melko kaukana olevalla kylällä muutamia isoja taloja, joihin tuohon aikaan myös Amalia oli syntynyt. Kartanoon verrattuna talo oli pieni ja torppareita vain yksi sodan syttyessä.

Amalian vanhemmista isä Uolevi Rajala on Eurajokelainen, mutta hänen äitinsä Amanda on Ulvilasta kotoisin. Kolmen lapsen katraasta Amalia on kaikkein nuorin. Isoveljiä hänellä on kaksi, Olavi ja Sakari, jotka Amaliaa pari vuotta vanhemmat kaksoset. Sodan syttyessä Olavi on kihloissa ja menossa naimisiin samalta kylältä olevan Huldan kanssa, mutta Sakari ei ole vielä löytänyt mielitiettyä. Molemmat kaksosista työskentelevät kotitilalla.

Kiertokoulua käynyt Amalia osaa lukea ja kirjoittaa ja koulussa hyvin pärjännyt Amalia lähteekin edistyksellisen äitinsä rohkaisemana Ulvilan Leineperissä olevaan emäntäkouluun. Äiti on itsekin Ulvilasta kotoisin ja seudulla on paljon perhetuttuja, joten Amalian vanhemmat uskaltavat päästää tyttärensä kouluun. Koulun yhteydessä on asuntola, jossa Amalia asuu opiskelujensa ajan. Amalia on aloittanut emäntäkoulun ennen sisällissodan alkamista.

Sisällissodan syttyessä Eurajoella on levotonta ja Ulvilaan kantautuu paljon uutisia kotikunnan tapahtumista. Vuojoen kartanolla on paljon torppareita paikkakunnalla, joten levottomuutta riittää. Irjanteella punakaartilaisia on ammuttu hautausmaan läheisyydessä ja myös Kainuun suolla on teloitettu punaisten puolella olleita. Nimien joukossa on sellaisia, jotka ovat käyneet Amalian kanssa samaan aikaan kiertokoulua, mutta kotona asuvat veljet pysyvät onneksi poissa hankaluuksista koko sodan ajan.

Amalian vanhemmat eivät ole poliittisesti aktiivisia, mutta ovat silti sitä mieltä, että punaisten puolella taistelevat ovat aiheuttaneet turhan paljon harmia. He ovat myös huolissaan Amaliasta, joka käy koulukavereittensa kanssa paljon Porissa linja-autolla, vaikka sodan sytyttyä vierailut ovatkin vähentyneet. He pelkäävät, että koulukavereiden joukossa on punaisia, jotka innostavat Amaliaa liittymään punakaartilaisten touhuihin.

Amalia ei ole kuitenkaan politiikasta turhan kiinnostunut. Kotipuolessa on Vihtori-niminen ison talon poika ja vieläpä samasta kylästä kuin hän. Amalia kirjoittelee välillä kotikylässä asustelevan tutun nuorukaisen kanssa ja haaveilee emännän paikasta Vihtorin rinnalla.

Luonteeltaan Amalia on kiltti ja huomaavainen, ehkä jopa hieman sinisilmäinen. Siksi ei olekaan ihme, että vanhemmat pelkäävät koulukavereiden houkuttelevan tyttärensä pahoille teille. Amalia on vanhempiensa murheista huolimatta harkitsevainen tyttö, joka ei lähde muiden yllytyksiin mukaan. Hän on tasaisesta luonteenlaatunsa lisäksi rohkea ja utelias, jonka vuoksi hän uskalsi lähteä kotoaan emäntäkouluun Ulvilaan. Porissa käyminen emäntäkoulussa hankittujen kaverien kanssa on parasta koko Ulvilaan muutossa ja Pori tuntuu pienen kylän tytön mielestä valtavalta metropolilta.

Sisällissota herättää hänessä huolta lähinnä veljiensä ja kotikylän mielitiettynsä puolesta. Olavia ja Sakaria ei ole siunattu yhtä tasaisella luonteenlaadulla kuin Amaliaa, mutta kotona kuria pitävä isä Uolevi kuitenkin onnistuu pitämään pojat aisoissa ja kaukana ongelmista. Porin tapahtumat eivät pelota, sillä Ulvilasta katsottuna ne ovat turvallisen kaukana ja ison kaupungin vilskettä päästään nauttimaan vain pieninä annoksina kerrallaan.

Arvomaailmaltaan Amalia on humaani ja noudattaa rippikoulussa opittuja kristittyjä oppeja. Sisällissodan poliittista taustaa hän ei täysin ymmärrä, mutta isänsä puheista hän on saanut sellaisen käsityksen, että punaiset haluaisivat liittää Suomen Neuvostoliittoon. Sitä Amalia ei todellakaan halua, mutta häntä surettaa suuresti sisällissodan aiheuttamat kuolonuhrit. Sodan kauhut tuntuvat emäntäkoulussa arkea viettävän nuoren naisen silmissä melko kaukaisilta, mutta sota konkretisoituu tuttuina niminä kotipaikkakunnan kuolonuhrien joukossa. Vaikka Amalia on käynyt koulua, ei hän ymmärrä sodan tapahtumien syitä ja seurauksia täysin, vaan hänen tietonsa nojaavat pääosin ystävien ja perheen kertomuksiin ja juoruihin.