“Anna Setälä” (Tekijä: Tytti Wallenius)

Anna Setälä – punainen nainen

Anna Setälä on 21-vuotias porilainen nainen. Hän on hyvästä perheestä: isä on puuvillatehtaalla työnjohtajana ja äiti hoitaa kotona nuorempia lapsia. Anna on seitsenpäisen katraan vanhin ja aloittanut työt tulitikkutehtaalla heti 18 vuotta täytettyään. Hän on kiltti ja tunnollinen, ja suhde vanhempiin on hyvä. Annalla ei ole juurikaan ystäviä lapsuudesta, sillä oma sisaruskaarti on ajanut ystävien virkaa. Töissä käydessään hän on kuitenkin saanut paljon uusia ystäviä, joista tärkein on Maria.

Anna aloitti työt tulitikkutehtaalla jo 18-vuotiaana, sillä perhe kaipasi lisätuloja. Annan isä järjesti työpaikan tyttärelleen. Se kävi helposti, sillä hänen vanha ystävänsä on tehtaalla johtajana. Anna harkitsi myös opiskelemaan lähtemistä, mutta työ tehtaalla sai hänet tuntemaan itsensä itsenäiseksi ja varmemmaksi, joten työhön oli helppo jäädä. Aluksi työkaverit pitivät Annaa hemmoteltuna tyttönä, mutta pian he saivat huomata, että tämä olikin hyvin määrätietoinen ja kiltin kuoren alla oli hyvin utelias ja jopa kapinallinen nuori nainen. Anna innostui nopeasti työkavereidensa poliittisista ajatuksista, erityisesti häntä kiinnosti naisten tasa-arvon lisääminen. Annan perhe ei pidä tyttärensä uusista ajatuksista, mutta tyttö on vakuutellut vanhemmilleen, ettei hänen ystäviensä aatteellisessa toiminnassa ole mitään pahaa.

Annan vanhemmat ovat jo pitkään yrittäneet naittaa tytärtään tuttavaperheen pojalle, Lasselle, mutta yritykset ovat olleen turhia. Anna kokee, ettei halua vielä päätyä vihille ja äidiksi. Lisäksi Anna on nuorempana ollut kovin ihastunut Lasseen, muttei ole koskaan saanut vastakaikua. Sen sihaan Lasse on riiaillut muita tyttöjä ja pari vuotta sitten muuttanut Turkuun opiskelemaan yliopistoon. Lasse käy Porissa harvoin, mutta viimeaikoina hän on iskenyt silmänsä Annaan ja on itse hyvillään vanhempien ehdotuksesta, mutta pettynyt kun Anna ei olekaan kiinnostunut hänestä.

Vuoden 1917 yleislakon aikana Anna päätti liittyä ystäviensä tapaan punakaartiin. Annan perhe ei ollut tästä kovin mielissään, vaan toivoi tyttärensä pysyvän erossa politiikasta ilmapiirin kiristyessä Suomessa. Anna kuuli Lassen liittyneen suojeluskaartiin, mikä aiheutti hänessä hetken epäröinnin, mutta hän pyyhki ajatuksen mielestään ja piti päänsä. Annan ystävät töissä eivät ensin uskoneet, että kiltti Anna uskaltaisi radikalisoitua heidän mukanaan, mutta olivat mielissään saadessaan tytön mukaan. Maria, Annan ystävä lupasi auttaa ja puolustaa häntä, joten Anna koki olevansa turvassa.

Vaikka Anna on sisukas ja päättäväinen nuori nainen ja hän kokee punaisten asian omakseen, häntä harmittaa, että hänen perheensä ei ymmärrä hänen valintaansa. Setälän perhe on aina ollut läheinen ja asioista on yleensä pystytty keskustelemaan enemmän kuin monessa muussa Annan tuntemassa perheessä. Hän yrittää vakuutella perheelleen, että ei aio tehdä mitään, mikä aiheuttaisi perheelle tai Annalle itselleen ongelmia.

Punaisten riveihin liityttyään Anna huomaa, että on ajautunut eroon perheestään. Sodan syttyessä Anna ei enää uskalla mennä kotiin, sillä tietää monen tuttavaperheen liittyneen valkoisiin. Anna vetäytyy ystäviensä kanssa kaupungin ulkopuolelle. Jo sodan ensimmäisten päivien aikana Anna tajuaa erkaantuneensa perheestään, osin tahtomattaan. Punakaartilaisille hän ei uskalla kertoa tuntemuksistaan, mutta hänen paras ystävänsä Maria kyllä huomaa hänen pelokkuutensa. Maria lupaa välittää kaupunkiin lähtevien tuttujen viestin Annan perheelle, että tämä on kunnossa.

Anna huojentuu tietäessään, että pian perhe saa tietää hänen olevan kunnossa, mutta piilossa. Muutaman päivän kuluttua Anna kuitenkin kuulee Marian kautta huhun, että Lasse on lähtenyt etsimään häntä. Viimeistään tuossa vaiheessa Anna ymmärtää, että on tehnyt virheen paetessaan. Valkoisten joukossa taisteleva nuori mies on ehkä juuri nyt tulossa kohti heidän piilopaikkaansa ja kohtaa varmasti matkallaan punaisten joukkoja. Anna ei tiedä, että Lasse tosiaan on lähtenyt etsimään häntä paikasta, johon valkoisten joukot ovat päättäneet hyökätä vielä myöhemmin samalla viikolla. Anna kuitenkin pelkää pahinta ja päättää paeta punaisten piilopaikasta.

Vaikka Annaa pelottaa, hän kertoo aikeestaan Marialle. Maria lupaa auttaa tytön turvallisesti kaupunkiin ystävänsä avulla, mutta Anna haluaa yrittää selvitä kaupunkiin omin avuin. Häntä pelottaa, että hän ja Lasse menevät ristiin ja mies, josta hän on joskus niin pitänyt, saattaa syöksyä surman suuhun vain hänen vuokseen. Lopulta Maria saa kuitenkin suostuteltua Annan ystävänsä matkaan. Niin Anna lähtee kohti Poria.

Matka ei suju täysin ongelmitta, mutta kuin ihmeen kaupalla Anna ja Lasse kohtaavat toisensa pienemmässä kylässä Porin ulkopuolella. Lasse on ymmärtänyt esittää punaista, joten hänen ei ole käynyt kuinkaan. He palaavat yhdessä kaupunkiin, ja Anna palaa perheensä luo. Sota ei kuitenkaan vielä ole ohi, ja kaikesta huolimatta Anna huomaa kantavansa suurta huolta Lassesta, joka taistelee nyt valkoisten joukossa.