Aina kun viestitään, on otettava huomioon viestinnän eettisyys. Viestinnän eettisyyden määritelmä riippuu myös toki aina siitä, kuka viestii ja kenelle. Viestin antajan on aina otettava kohderyhmänsä huomioon. Ammattiviestijää puolestaan sitovat monenlaiset ammattieettiset ohjeet ja rajoitukset.

Seuraavaksi julkaisen oman esittelyni tai tiivistelmäni Viestinnän eettisen neuvottelukunnan (VEN) julkaisemasta kannanotosta koskien viestijän eettistä vastuuta. Itse alkuperäinen case löytyy tästä.

Lähde:

VEN 2021. Viestintäyrityksen ja tilaajan vastuu verkkosivuston virheistä ja niiden korjaamisesta. Luettu 20.1.2022: http://ven.fi/viestintayrityksen-ja-tilaajan-vastuu-verkkosivuston-virheista-ja-niiden-korjaamisesta/


Tämän harjoituksen jälkeen:

• tiedän, millaisia vastuita ja velvollisuuksia vastuullisella viestijällä on.

• ymmärrän, että (ammatti)viestijöillä on tosiaan jo aika pitkään (vaikka esiin nousi myös varsinaisen viestinnän olevan nuori “ala”) ollut virallisia ohjeita ja säännöksiä viestintää koskien.

• voin soveltaa oppimaani erityisesti siihen, että jatkan itseopiskelua aiheen tiimoilta. Kiinnostavaa oppia lisää mm. disinformaatiosta (tunnistaminen ym.) ja saavutettavuudesta.

• pohdin vastuullista viestintää opiskellessani, että miten voisin itse edistää viestinnän vastuullisuutta ja kehittää vaikka oman lähipiirin mediakriittisyyttä. (Tuntuu, että esim. vanhemmat lähisukulaiset uskovat kaiken ilman kritiikkiä…)