Rinnakkain hiilidioksidin kiertoa esittelevä oppikirja ja video.

Parin viime vuosikymmenen aikana oppikirjojen kustantajat ovat alkaneet tarjota perinteisten oppikirjatekstien lisäksi näistä teksteistä puhuttuja versioita, ja suurin osa suomalaisista alakoulun opettajista on ottanut YouTube-videot käyttöön opetuksessaan. Kuitenkin valtaosa oppimateriaalien erilaisia esitystapoja vertailevasta aiemmasta tutkimuksista on tutkinut yliopisto-opiskelijoita laboratorio-olosuhteissa, käyttäen materiaaleja ja testejä, jotka eroavat olennaisesti tavallisesta alakoulun oppimistilanteesta. Siten on epäselvää, millainen tapa esittää alakoulun oppikirjan sisältöjä olisi oppimisen kannalta hyvä.

Juuri julkaistussa kokeellisessa tutkimuksessa (Haavisto, Jaakkola, & Lepola, 2023, kokoteksti avoimesti saatavilla: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104775) vitosluokkalaiset opiskelivat kuvitetuista teksteistä ja videoista käyttäen omia iPadejaan. Materiaalien teksti- ja kuvasisältö oli sama (keskimäärin 470 sanaa ja 20 kuvaa), mutta videossa teksti puhuttiin, kirjoituksen sijaan. Kuvitettu teksti esitettiin Google Slides -alustalla ja video YouTubessa. Tutkimus järjestettiin kahdella ympäristöopin oppitunnilla oppilaiden omassa luokassa.

Opiskelun jälkeen oppilaat vastasivat materiaaleissa esitetyn tiedon muistamista mittaaviin testikysymyksiin. Video havaittiin paremmaksi muistamisen kannalta heti oppimisen jälkeen esitetyissä kysymyksissä, ja tämä ero videon hyväksi lähes kaksinkertaistui viikkoa myöhemmin viivästetyssä testissä. Oppilaat myös kokivat, että videosta opiskelu oli vähemmän kuormittavaa. Lisäksi oppilaat vastasivat opitun soveltamisen kysymyksiin, joissa havaittiin pieniä ei-yleistettäviä eroja videon hyväksi. Tuloksien perusteella YouTube-video vaikuttaa toimivalta tavalta esittää alakoulun ympäristöopin kuva- ja tekstisisältöjä.

Gr

Yllättävä tulos oli, että videon paremmat oppimistulokset eivät perustuneet videon aiheuttamaan alhaisempaan kuormitukseen, vaikka tämä on ehkäpä keskeisin selitys, joka aiemmassa tutkimuksessa on esitetty videoiden eduksi. Siten kuormituksen vähentäminen ei ole välttämättä tärkein ohjenuora oppimisen edistämiseen tavallisessa alakoulun oppimistilanteessa, jossa oppilaat voivat tutussa ympäristössä edetä materiaaleissa yksilöllisesti omaan tahtiin. Koska tutkimusten tulokset ovat usein riippuvaisia kontekstista, opettajien on tärkeää arvioida, onko tutkimus toteutettu riittävän samankaltaisessa tilanteessa, että sen tulokset voi yleistää omaan opetukseen.

Mikko Haaviston kasvokuva.

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija Oppimisen, opetuksen ja oppimisympäristöjen tutkimuksen tohtoriohjelmassa (OPPI)

Blogikirjoituksen kuvankaappaukset tutkimuksessa käytetystä kuvitetusta tekstistä ja videosta. Pääkuvana tutkittavaa oppimateriaalia ja yllä olevassa kuvassa tutkimuksen tiivistelmä.

*Figures are from https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104775 under Creative Commons CC-BY license. Images used in figures are from Public domain.