Avonainen kirja pöydällä.

Lukutuuli puhaltaa iloa, intoa ja asiantuntijuutta kuntien lukutaitostrategioihin! – Ilmoittautuminen nyt auki

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos on saanut Opetushallituksen rahoituksen opettajien täydennyskoulutukseen lasten ja nuorten lukutaidon vahvistamiseksi. Lukutuuli – Lukeminen ja lukumentorit kunnissa ja kouluissa -täydennyskoulutushankkeen tavoitteena on vastata huoleen suomalaisten koululaisten luku- ja kirjoitustaitojen heikkenemisestä sekä osaamisen eriytymiskehityksestä, jotka ovat myös laajemmassa yhteiskunnallisessa keskustelussa toistuvia teemoja. Lukutuuli-täydennyskoulutushankkeen tavoitteena on tukea lukutaitotyötä erityisesti antamalla välineitä lukutaitostrategioiden jalkauttamiseen opetuskentälle. Hankkeessa kehitetäänkin lukumentorimalli, mikä tarkoittaa, että koulutukseen osallistuvat voivat toimia kouluissaan ja kunnissaan lukutaitotyötä organisoivina mentoreina.

Lukutuuli-mentorikoulutuksessa alakoulun, yläkoulun ja lukion opettajat voivat päivittää ja vahvistaa lukemisen pedagogiikan ja kirjallisuuskasvatusosaamistaan sekä saada malleja, joiden avulla rakentaa lukevia yhteisöjä luokissa, kunnissa ja kouluissa sekä yhteistyössä kirjasto- ja kulttuuritoimen kanssa.  Erityisenä huomion ovat kohteena monilukutaito, uudet lukutaidot, lukevat yhteisöt, luovat lukutaitopedagogiikat, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä lukutaitotyö sekä lukutaitotyön tavoitteellinen suunnittelu. Koulutuskokonaisuudessa on neljä tutkimusperustaista osiota, joista osallistuja voi suorittaa yksittäisiä koulutusosioita ja koko koulutuskokonaisuuden, jolloin hän saa valmiuden toimia lukumentorina. Koulutukset alkavat lokakuussa 2024 ja päättyvät jouluun 2025. Ilmoittautua voi vaikka heti!

Lukutuuli – Lukeminen ja lukumentorit kunnissa ja kouluissa -hankkeen toteutuksesta vastaa pääasiassa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos. Koulutusta toteuttamassa on kuitenkin määrä yhteistyökumppaneita sekä Turun yliopiston muista tiedekunnista ja kunnista että esimerkiksi Lapin ja Tampereen yliopistoista. Kansainvälisinä luennoitsijoina hankkeessa ovat esimerkiksi prof. I. Winkler Jenan yliopistosta ja prof. Teresa Cremin Open Universitystä. Kouluttaja- ja asiantuntijayhteistyön lisäksi hanketoimijat ovat tehneet jo suunnitteluvaiheessa tiivistä yhteistyötä eri kuntien opetus- ja sivistystoimen kanssa. Koulutus on kuitenkin avoin kaikille mukaan pyrkiville eikä koulutuksessa tarvitse sitoutua oman kunnan lukumentorina toimimiseen. Tavoitteena on tarjota osallistujille mahdollisuus verkostoitua, keskustella ja oppia innostavassa yhteisössä omia vahvuuksia sekä kokemuksia hyödyntäen.

Koulutuksen aloitustapahtuma toteutuu Turussa ja Lahdessa (koulutuksiin mahdollista osallistua myös verkon kautta) lokakuun 2024 alussa, ja ensimmäinen koulutusosio päättyy joulukuussa 2024. Keväällä 2025 toteutuvat seuraavat kaksi koulutusosiota, ja kokonaisuuden päättää koulutusosio, joka alkaa syksyllä 2025 ja päättyy jouluun 2025. Kaikki koulutusosiot pitävät aloitus- ja lopputapahtumien lisäksi aktiivisia verkkotapaamisia ja tehtäviä. Koulutuksen tehtävät on suunniteltu niin, että niistä saa suoraan välineitä omaan työhön. Hankkeelle avautuvat omat verkkosivut ja koulutuksissa julkaistava materiaali kootaan kaikkien vapaaseen käyttöön.

Lukutuuli – Lukeminen ja lukumentorit kunnissa ja kouluissa -hankkeen johtajana toimii professori Sara Routarinne ja koordinaattorina yliopistonopettaja Tiina Parjanen. Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta mukana ovat myös yliopistonlehtori Juli-Anna Aerila ja Leea Lakka. Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja sen järjestämisestä vastaa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos. Koulutus on osallistujille maksuton. Osallistujat maksavat itse tai heidän työnantajansa korvaa osallistumisesta aiheutuvat kulut (esim. matka- ja sijaiskulut). Koulutuksen suorittamisesta saa todistuksen.

Lisätietoa Lukutuuli-koulutuksesta:

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen Webropolin kautta.

Tutustu täydennyskoulutuksen kokonaisuuteen ja ensimmäiseen moduuliin “Innostu ja inspiroidu Lukutuuli-mentoriksi” kyseisten PDF-tiedostojen avulla.

Kirjoittajina Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen yliopistolehtori Juli-Anna Aerila ja opettajankoulutuslaitoksen professori Sara Routarinne.