Ladataan...

Assistentinkatu 7, Turku, 20500
Karttaa ei ole saatavissa

**In Finnish only**

Kurkistus Yhdyskuntasuunnittelu-lehden teemanumeron Kenen lähiö? ensivaikutelmiin

Kasvavaa suosiota saavuttanut Unboxaus-tapahtuma palaa jälleen! Tällä kertaa paketistaan avataan Yhdyskuntasuunnittelu-lehden ”Kenen lähiö?” -teemanumero. Yhdyskuntasuunnittelu on monialainen, enimmäkseen kaupunkitutkimukseen keskittyvä lehti, jonka teemanumeron kirjoittajajoukossa on useampi Turun yliopiston Sosiaalitieteiden laitoksen tutkija.  Lähiö on teemana kiinnostava monesta näkökulmasta, ja unboxauksen yhteydessä keskustellaankin varmasti muun muassa eriarvoisuudesta, asuntopolitiikasta, identiteeteistä, kodeista, arkkitehtuurista, taloudesta ja kaupunkimaisemista. Tapahtuma on suomenkielinen.

Unboxaus-tapahtumissa ideana on lisätä yhteisöllisesti innostuneisuutta tuoreiden sosiaalitieteellisten lehtien seuraamiseen. Tutkijat ja opiskelija valottavat arkista lukemistaan ja lukemastaan keskusteluaan rennolla mutta tarkkanäköisellä otteella. Youtubessa suosittujen unboxing-videoiden* tapaan tilaisuuksissa puidaan hyväntahtoisesti, mutta rehellisesti ja kiertelemättä julkaisujen niin ensivaikutelmaa, sisältöä, hyödyllisyyttä, käytettävyyttä, koostumusta, jälkimakua kuin kaikkea siltä väliltä. Äänessä eivät ole artikkelien kirjoittajat vaan muut, jotka artikkeleita lukevat ja soveltavat työssään tai opinnoissaan.

Tapahtuma on opiskelijoille mainio tilaisuus kurkistaa laitoksen henkilökunnan arkeen ja tapaan seurata ajantasaista tutkimustietoa sekä halutessaan osallistua itsekin keskusteluun. Tutkijoille ja opettajille puolestaan mahdollisuus inspiroivaan ja rentoon yhteisöllisyyteen ja ajatusten vaihtoon.

23.4.2024 unboksaajina väitöskirjatutkijat Elina Sutela (sosiaalipolitiikka), Hanna Tyvelä (historia) ja Veera Niemi (sosiaalityö) ja maisteriopiskelija Liina Rintala (sosiologia).

Tarjolla myös pientä naposteltavaa, ei ennakkoilmoittautumista. Linkki julkaisuun täällä.

Vilkaise tai syvälue julkaisu linkistä etukäteen ja osallistu kanssamme keskusteluun! Tai saavu rennosti paikalle vain kuuntelemaan ja nauttimaan yhteisöllisyydestä ilman etukäteisvalmistautumista – ehkäpä tapahtuma innostaa sinut perehtymään julkaisuun jälkikäteen! Pääasia, että kohdataan, tervetuloa mukaan!

*Unboxing-video eli netissä julkaistu video, jossa kuvataan ja kommentoidaan kokemus uuden tavaran käyttöönotosta, viraali-ilmiö 2020-luvulla.

Unboxaajat 23.4.2024

Elina Sutela (VTM) on sosiaalipolitiikan väitöskirjatutkija Turun yliopistossa ja KULTVA-tutkijaverkoston puheenjohtaja. Väitöskirjassaan Elina tarkastelee asumisen kohtuuhintaisuuden kysymyksiä kaupungeissa, ja on kiinnostunut laajasti erilaisista kaupunkimaisen eriarvoisuuden ja asumiseen liittyvien ihmisoikeuksien kysymyksistä. Lähiöissä Elinaa kiinnostaa niiden ristiriitaisuus: mediassa ja politiikassa lähiöt monesti maalataan eri tavoin kurjistuviksi paikoiksi, kun taas tutkimus toisensa perään on osoittanut, että lähiöt on asukkaidensa mielestä toimivia ja hyviä paikkoja asua.

Hanna Tyvelä (FM) on historian väitöskirjatutkija Tampereen yliopistossa, ja tutkii väitöskirjassaan hyvinvointivaltion yhteiskuntasuunnittelun ja arkkitehtuurin suhdetta. Hanna työskentelee tällä hetkellä Koneen säätiön rahoittamassa Keiden kaupunki -hankkeessa, ja on tutkinut mm. hyvinvointivaltion ja lähiöiden osallisuuden kokemuksia vähemmistönuorten tekemässä rap-musiikissa.

Veera Niemi (YTM) on sosiaalityön väitöskirjatutkija Turun yliopistossa. Veera tutkii väitöskirjassaan asunnottomuutta ja erityisesti kaupunkien ja lähiöiden kehittämiseen toisinaan liittyviä joukkohäätöjä tai epäsuorempia haavoittuvien asukasryhmien paikastaan siirtämisiä. Veeralla on vuosien työkokemus myös käytännön sosiaalityöstä ja hän on kiinnostunut tutkimustiedon hyödynnettävyyden kysymyksistä käytännön sosiaalialan työssä.

Liina Rintala (LuK) on sosiologian maisteriopiskelija Turun yliopistossa, ja viimeistelee etnografista, suomihiphopin kulttuuria sukupuolen näkökulmasta tarkastelevaa graduaan. Tällä hetkellä Liina tutkii myös huono-osaisuuden kasautumista sekä suomalaista lapsiköyhyyttä tutkimusassistentin roolissa THL:ssä. Sosiologian lisäksi Liina on opiskellut pääaineenaan maantiedettä, ja vaikuttaa KULTVA-tutkijaverkostossa opiskelijaedustajana. Lähiöissä Liinaa kiinnostaa mm. asuntopolitiikka ja kaupunkisegregaatio, mutta myös lähiöiden rakentuminen, rooli ja merkitykset yksilöiden kokemuksissa.

Tapahtuman saavutettavuus- ja esteettömyystiedot

Tapahtumatilaan on esteetön kulku pyörätuolilla ja liikkumisen apuvälineillä. Salissa on tilaa pyörätuolille. Esteetön kulku saliin tapahtuu Publicumin pääovista piha-aukion puolelta. Pääovilla on luiska, ja luiskan oikealla puolella painike, jolla saa auki pääovien sähköovet. Kulje pääovilta suoraan eteenpäin hissille. Tapahtumatila sijaitsee Publicumin kolmannessa kerroksessa. Käänny hissistä oikealle ja kulje aulan poikki, sali sijaitsee rappusten vieressä.

Esteetön WC sijaitsee Publicumin kolmannen kerroksen aulassa ja ala-aulassa. Myös toisen ja neljännen kerroksen auloista löytyy esteetön WC.

Tapahtumatilassa ei ole induktiosilmukkaa tai äänentoistoa. Sali on pienehkö luentosali, jossa ääni kantaa verrattain hyvin ilman äänentoistoa.

KULTVAn tapahtumissa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita, lisätietoa täällä.

Jos sinulla on kysyttävää tapahtuman saavutettavuudesta tai esteettömyydestä, ota yhteyttä: Elina Sutela, elina.sutela@utu.fi. Häirintään tai syrjintään liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä myös KULTVAn häirintäyhdyshenkilöön: Elina Laine, elina.a.laine@utu.fi