Yritykset ovat alkaneet markkinoida itseään ja tuotteitaan bloggaajien välityksellä. Ilmiöstä on tullut jo niin yleinen, että osa suosituimmista bloggaajista elättää itsensä blogien avulla.
A
Sosiaalisen median myötä median kenttä on uudistunut. Nyt kaikilla on mahdollisuus julkaista internetissä ideoitaan ja mielipiteitään. Blogit ovat aikanaan syntyneet tällaista tarkoitusta varten. Blogien muodostaman blogosfäärin on sanottu kasvavan päivä päivältä suuremmaksi, eikä suosiolle nähdä loppua. Lähes jokainen ihminen voi löytää blogosfääristä itseään kiinnostavan blogin. Nykyään bloggaamista harjoittavat yksityishenkilöiden lisäksi myös yritykset.
Maailmalla blogien hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa on jo arkipäivää. Suosituimmista yksityisistä bloggaajista on tullut julkisuuden henkilöitä, joille satelee yritysten yhteistyöpyyntöjä, ja jotka elävät leveästi tämän yhteistyön tuottamilla ansioilla. Miksi? Koska yritykset ovat havainneet blogien tarjoavan tehokkaan kanavan tuotteidensa ja palveluidensa markkinoinnille. Kaiken takana on maailman vanhin markkinoinnin muoto, word-of-mouth, joka on virtuaalisessa maailmassa muovautunut elektroniseksi word-of-mouthiksi.
Blogeja seuraavat ihmiset kokevat usein yhteyttä lukemiensa blogien kirjoittajiin. Heillä on yhteisiä mielenkiinnon kohteita, ja suosikkiblogin päivittäinen seuraaminen saa bloggaajan tuntumaan lähestulkoon ystävältä. Varsinkin nuorempien lukijoiden on havaittu samaistuvan kirjoittajaan ja haluavan esimerkiksi ostaa samanlaisia tuotteita kuin bloggaaja. Tämä on saanut yritykset heräämään. Elektronisessa muodossa oleva viesti leviää usein kulovalkean tavoin ja bloggaajan suositus saattaa lisätä yrityksen myyntiä moninkertaisesti nopealla tahdilla. Yritykset ovat Suomessakin alkaneet toiveikkaasti lähestyä yksityisiä bloggaajia, jotta nämä testaisivat heidän tuotteitaan ja jakaisivat lukijoille kokemuksiaan. Kirjoittajille lähetetään näytteitä ja lahjoja, osa saa jopa rahallisen korvauksen blogimaininnasta.
Blogien kautta tapahtuva markkinointi ei tietenkään ole aina näin yksinkertaista. Suomen lainsäädäntö kieltää piilomainonnan, joten bloggaajien on oltava hyvin varovaisia suositellessaan tuotteita. Kuluttajilla on oikeus tietää, milloin heihin vaikutetaan kaupallisesti. Piilomainontaa ehkäistäkseen bloggaajat ovat alkaneet kertoa julkisesti blogeissaan, milloin heille on maksettu tuotteiden markkinoinnista.
Osa bloggaajista tekee yhteistyötä ainoastaan arvostamiensa yritysten kanssa. Tästä huolimatta blogien kommenttialustoissa näkyy ajoittain lukijoiden pohdintaa siitä, ovatko bloggaajat täysin rehellisiä kirjoituksissaan. Piilomainonnan epäily saattaa saada ihmiset kiertämään kaukaa bloggaajan suosittelemat tuotteet ja yritykset. Myös mahdollinen negatiivinen julkisuus voi saada yrityksen markkinointiyritykset epäonnistumaan.
Vielä muutamia vuosia sitten suomalaisessa mediassa pudisteltiin päitä, kun puhuttiin blogien hyödyntämisestä yrityksen markkinoinnissa. Ruotsalaisten bloggaajien palkkioiden suuruutta kauhisteltiin ja heille maksuksi tarjotut plastiikkakirurgiset toimenpiteet aiheuttivat järkytystä. Nyt voidaan kuitenkin jo sanoa, että mitä muu maailma edellä, sitä suomalaiset perässä. Suomessa toimivat yritykset ovat pikkuhiljaa tajunneet blogien potentiaalin, ja useiden yritysten liikevaihto onkin kasvanut niiden avulla. Tiettyjen tuotteiden on havaittu loppuvan kaupoista muutamia päiviä sen jälkeen, kun bloggaaja on niistä blogissaan kirjoittanut. Yritysten brändit ovat saaneet hyvää mainosta. Blogien hyödyntämisen positiiviset vaikutukset tuntuvat innostavan yrityksiä jatkamaan toimintaa mahdollisista negatiivisista tekijöistä huolimatta.
Nähtäväksi jää, kuinka suureksi ilmiö Suomessa paisuu. Markkinointimuoto on kuitenkin selvästi tullut jäädäkseen. Tämän vuoksi yritysten olisikin syytä pohtia, voisiko tässä olla mahdollisesti potentiaalia uudeksi markkinointikanavaksi. Facebook on Suomessa jo valloitettu markkinointitarkoituksiin – nyt on blogien vuoro!
Kirjoittanut: Erica Ahnger
Kirjoittaja opiskelee Luovan talouden ja johtamisen maisteriohjelmassa ja tutkii aihetta omassa pro gradu -tutkielmassaan.
Kuva: Fotopedia