Kuinka paljon kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttaa, pitävätkö he jotakin tuotetta tai palvelua ympäristön pitkän tähtäimen hyvinvointia edistävänä vai ei? Kysymykseen ei varmasti pysty antamaan täysin tyhjentävää ja yksiselitteistä vastausta, mutta monet tutkimukset puhuvat sen puolesta, että vähintään neljännekselle kuluttajista nämä kysymykset ovat tärkeitä. Nuoremmissa ikäluokissa ne kuluttajat, joille ympäristökysymykset ovat tärkeitä, […]
Vastuullisuus on sana, joka tänä päivän nouse yhä enemmän esiin keskusteluissa ja tuntuu, että vastuullisuutta yhä enemmän edellytetään meiltä kaikkialta, niin yrityksiltä kuin kansalaisilta. HYBRIDI-hankkeen ensimmäisessä aamukahvitilaisuudessa kuulimme toimitusjohtaja Johanna Alakerttulan puheenvuoron vastuullisuudesta. Mitä kaikkea vastuullisuus sitten on? Vastuullisuus tarkoittaa yrityksen tai organisaation vastuuta sen sosiaalisista, taloudellisista ja ympäristövaikutuksista. Yritystoiminnan […]
Elokuisena iltapäivänä kokoontui ryhmä yrittäjiä työpajaan jakamaan näkemyksiään ja kokemuksiaan yrittäjyydestä. Työpajaa ei vedetty ihan perinteisin menetelmin post-it-lappusten tai fläppitaulujen siivittämänä, vaan hyödyntäen leikillisiä menetelmiä. Työpajan vetäjäksi olimme saaneet Katriina Heljakan Turun yliopiston leikin laboratoriosta (Pori Laboratory of Play). Yrittäjäryhmä sai tehtäväkseen rakentaa isoista, kartonkisista Comicube-kuutioista ”tulevaisuuden yrittäjäolennon”. Odotetusti keskustelu […]
Koronapandemia on kurittanut meitä kaikkia jo yli puolitoista vuotta. Monille yrityksille ja yrittäjille aika on ollut kovaa, mutta moni on kuitenkin selvinnyt, ja jotkut jopa onnistuneet kasvamaan pandemian aikana. Pandemian myötä yritysten ja yksilöiden resilienssi eli muutosjoustavuus on puhuttanut monia; miten toiset yritykset näyttävät pystyvän sopeutumaan ja toipumaan kriisistä tosia […]
Perinteisesti johtaminen on käsitetty niin, että esimies tai johtaja sanoo, mitä pitää tehdä ja alainen tekee sen, mitä hänen on käsketty tehdä. Tällainen johtamismalli sopi kohtalaisen hyvin perinteisiin teollisuusorganisaatioihin 1900-luvun alussa. Jälkiteollisen palveluyhteiskunnan asiantuntijaorganisaatioihin ”käskytysmalli” soveltuu kuitenkin huomattavasti heikommin. Tällaisissa organisaatioissa työntekijöiltä vaaditaan luovuutta, ongelmanratkaisutaitoja ja korkeaa motivaatiota. Käskytys, kontrollointi […]
Minkälaisia ovat ”asiakaslähtöiset” sosiaali- ja terveyspalvelut? Asiakaslähtöiset palvelut lähtevät asiakkaiden tarpeista ja haluista. Keskeisenä filosofiana on se, että kukin yksilö on oman elämänsä paras asiantuntija ja siksi asiakkaita olisi kuunneltava palveluja suunniteltaessa. Tutkimuksissa on huomattu, että ihmiset ottavat paremmin vastuuta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan, jos he ovat saaneet olla suunnittelemassa […]
Ikäihmisten koti- ja omaishoidon palveluiden tuottajien kenttä on laaja. Sieltä löytyy niin yksityisiä, julkisia kuin kolmannen sektorin palveluiden tuottajia. Tässä yhteydessä voidaankin puhua monitoimijaisesta palvelun tuottajien verkostosta. Ikäihmiselle ja hänen läheisilleen eli palveluiden käyttäjille olisi parasta, että erilaiset toimijat integroituisivat paremmin osaksi laajempaa palvelujärjestelmää. Tämä poistaisi järjestelmästä sen päällekkäisyydet ja […]
Tiedotusopin professori Osmo Wiiolla oli tapana sanoa, että ”viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta”. Jos tämä näkemys on oikeanlainen, (eikä meillä ole mitään syytä epäillä tätä) edellytykset organisaatioiden väliselle verkostoyhteistyölle eivät ole kovinkaan häävit. Organisaatioiden välinen yhteistyö ei voi toimia, jos organisaatioiden välinen viestintä ei toimi edes välttävästi. Tilanne ei kuitenkaan […]
Vanhustyön keskusliiton lanseeraamaa valtakunnallista vanhusten viikkoa vietetään 4. – 11.10.2020. Tänä vuonna liitto haastaa kaikkia miettimään ikääntymistä positiivisuuden kautta. Viikon johtolausetta Onni on vanheta…, voi täydentää näkökulmaa vaihdellen. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön toteuttamassa KumppanuusAkatemia –hankkeessa näkökulma vanhusten viikon teemaan löytyy koti- ja omaishoidon palveluista ja niiden tarjoamasta tuesta myös […]
Yhdysvalloissa tapahtui joukko yritysskandaaleja 2000-luvun alussa (WorldCom, Enron, Arthur Andersen yms.) ja tämän seurauksena johtamisen tutkijoiden keskuudessa voimistui vaatimus (joka ei suinkaan ollut johtamistutkimuksen kentässä ensimmäinen) siirtymisestä eettisempään johtamiseen. Tältä pohjalta syntyi vuoden 2003 paikkeilla autenttisen johtamisen teoria. Autenttinen johtaja on pähkinänkuoressa johtaja, jota voimakkaasti ohjaa jokin tietty positiivinen tarkoitusperä. […]
Asiakaslähtöisten palvelujen tuottamisen lähtökohta on asiakkaan tarpeiden ja toiveiden huomioiminen. Ikäihmisten kotihoidossa asiakaslähtöisyys on toimintaa ohjaava periaate, jolla pyritään yksilöllisten tarpeiden huomioimiseen mahdollisimman hyvin. Asiakkaan, myös ikäihmisen, osallisuus on lakiin kirjattu perusoikeus, joka palvelujen käyttäjän näkökulmasta tarkoittaa oikeutta tulla kuulluksi ja sopia palveluistaan yhteistyössä ammattihenkilöstön kanssa. Osallisuus merkitsee myös laajempaa […]
Ikäihmisten hoito ja palvelut puhuttavat niin laitoshoidon kuin kotihoidonkin osalta ja aihe on saanut osakseen ajankohtaista mediahuomiota. Hoivakotien käytänteet ovat herättäneet ristiriitaisia tunteita. Dokumenttisarjassa Arman Pohjantähden alla avattiin kotihoidon todellisuutta ja tutustuttiin kotihoidon arkeen niin työntekijän kuin ikäihmisten näkökulmasta. Kurkistus ikäihmisten kotiovien taakse nosti pintaan hämmennyksen, surun, ilon ja avuttomuudenkin […]