Sataman ja telakan hämäryyksiä

Kannen kuva: Työkuva Chricton-Vulcanin valimosta 1930-luvulta. Turun museokeskus.

Turun linnan ympäristö pitää sisällään Turun satama- ja telakkateollisuuden värikästä historiaa. Satamaa on pidetty ”Suomen porttina länteen” jo keskiajalta asti. Turkulaisen laivanrakennuksen juuret taas ulottuvat nykyisessä muodossaan kolmensadan vuoden päähän. 1900-luvun alussa tunnelma oli vastaitsenäistyneessä Suomessa epävakaa. Turun telakalla ja satamassa tämä ilmeni muun muassa sotayhteistyönä, lakkoina ja kieltolain aikaisena levottomuutena. 

Sukellusveneitä ja salaisuuksia 

Jo keskiajalla Linnanniemellä harjoitettiin laivanveistoa, mutta toiminta muotoutui teolliseksi 1700-luvulla. 1900-luvun alussa kulta-aikaansa eli Chricton-Vulcanin telakka, joka muodostui kahden Aurajokisuun merkittävän yhtiön yhteistyössä. Suomen valtio oli nuori, ja sotavarustelu oli sille tärkeää. Telakalla valmistettiinkin esimerkiksi sukellusveneitä. Myöhemmin telakalla oli tärkeä rooli sotakorvausten maksamisessa.  

Sukellusveneiden valmistukseen liittyi myös salaista poliittista toimintaa. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen sukellusveneiden rakentaminen oli Saksalta kiellettyä. Saksalaiset kuitenkin käyttivät hollantilaista peiteorganisaatiota harjoittaakseen ja pitääkseen yllä veneisiin liittyvää osaamistaan. Peiteorganisaatio toimi myös Turun telakalla. Saksalaisen työvoiman hyödyntäminen sukellusveneprojektissa herätti epäluuloa muissa suurvalloissa.  

Yksi veneistä, Vesikko, rakennettiin Saksan tilauksesta, prototyyppinä saksalaiselle sukellusveneelle. Lopulta Suomi osti Vesikon itselleen, säilyttääkseen ulkopoliittiseen maineensa. Kuvassa sukellusvene Vesikko vuonna 1955. Kuva: UA Saarisen kokoelma. JOKA Journalistinen kuva-arkisto.

Sataman kiistelevät ideologiat ja työyhteisöt 

Suomessa oli 1900-luvulla enemmän työtaisteluita kuin muissa teollisuusmaissa. Lakkoilu ja ideologiset ristiriidat aiheuttivat kahnauksina sataman työyhteisöissä. Välejä oli selvittelemässä esimerkiksi tuleva tasavallan presidentti Mauno Koivisto, joka kirjoitti väitöskirjansa Sosiaaliset suhteet Turun satamassa omia kokemuksiaan hyödyntäen.  

Metallilakko vuonna 1937. Kuva: Työväen arkisto

1900-luvun alussa elettiin kieltolain aikaa. Kansan raitistumiseen pyrkivän lain seuraukset olivat päinvastaiset, mikä ilmeni myös satamatyöntekijöiden keskuudessa. Työntekijät olivat heikossa asemassa yhteiskunnassa ja he päätyivät usein tekemisiin poliisin kanssa työmaajuopottelusta ja tappeluista. Satama tunnettiin tämän takia “paheiden pesänä”. 

Työntekijöiden käytöksen valvomisen lisäksi alueella harjoitettiin tiedustelutoimintaa etsivän keskuspoliisin toimesta. Osoitteessa Linnankatu 87 toimi tuolloin Kanavaniemen poliisiasema, aina vuoteen 1960 asti. Valtiollisen poliisin käytössä olleessa rakennuksessa valvottiin satamasta tulevia matkustajia ja mahdollisesti salakuunneltiin sen edustalla käytyjä keskusteluja.  


Teksti: Ella Vahteristo

Lähteet: 

Kaijansalo, Heli 2023. Historian havinaa – Satamahinaaja Auran konepäiväkirjasta ja Suomen Turussa vuonna 1928. Aboard: Turun sataman verkkolehti, 14.2.2023.  

https://aboard.portofturku.fi/2023/02/historian-havinaa-satamahinaaja-auran-konepaivakirjasta-ja-suomen-turussa-vuonna-1928/

Huhtanen, Jarmo 2016. Natsi-Saksa hyödynsi Suomen rakentamia sukellusveneitä – suurvallat seurasivat epäillen, mitä Aurajoella tapahtuu. Helsingin Sanomat, 5.2.2016. 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002884223.html

Turun museokeskus 2021. Sataman tarinoita – Sataman käyttöä varten tehty. YouTube.  

https://www.youtube.com/watch?v=mfXShTobWfE

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *